;
coinex

معماری Isblocket ، ساختمانی شیشه‌ای در شهر مالمو سوئد

 معماری Isblocket ، ساختمانی شیشه‌ای در شهر مالمو سوئد

در منطقه Hyllie شهر مالمو سوئد که به سرعت در حال گسترش است، شرکت FOJAB arkitekter بر آن شد تا ساختمانی اداری با نام Isblocket به معنی بلوک یخی، در میدان مرکزی طراحی کند. در این ساختمان، هر طبقه به پارکینگ متصل است. در طبقه همکف، فضایی برای فروشگاه‌ها و رفت و آمد قرار دارد. پارکینگ مجاور و فضای محدود 85×12,5 متری، ساختمانی باریک با نمایی یک طرفه بوجود آورده است.

نمای بیرونی

ساختمان در شب

هدف اصلی طراحی، ساخت ساختمانی خاص با نمایی نمادین بود که از محیط اطراف و کارایی آن الهام گرفته باشد. قلب ساختمان، راه پله‌ای است که با ظاهر مقاومش، از طبقات پیچ می‌خورد و بالا می‌رود. نمای ساختمان، متشکل از بنایی با شیشه‌های دو جداره است که با نقطه‌های سفید رنگ، الگویی شبیه به قطعات یخ را به وجود می‌آورد. الگوهای روی شیشه هم باعث بوجود آمدن سایبان خورشیدی می‌شود.

این سایبان سبب می‌شود نمای شیشه‌ای یک طرفه این ساختمان، با وجود تابش مستقیم آفتاب، مورد استفاده بهتری قرار گیرد. تراکم این الگوها در هر طبقه تغییر می‌کند و در نمای بیرونی، زیبایی خاصی پدید می‌آورد. ارتفاع اتاق‌ها هم باعث می‌شود نور بیشتری به داخل برسد.

پله

نمای داخلی

نمای داخلی

در بخشی از نمای بیرونی، قاب‌هایی از جنس استیل، نسبت به سطح شیشه‌ای برجسته شده و شکستی در نمای صاف و براق آن می‌سازد. در گذرگاه بیرونی که در راستای میدان واقع شده، نمای ساختمان پوشیده از چوب بلوط براق است و با رنگ گرمی که دارد، با نمای سرد بالایی خود تضادی بوجود می‌آورد. نمای شیشه‌ای تا بالای سازه ادامه می‌یابد و بخشی از بام را هم می‌پوشاند.

نمای ورودی

تراس

با وجود خطوطی که در نمای Isblocket قرار دارد، حجم ساختمان شبیه بلوکی از یخ به نظر می‌رسد، در حالی که حجم آن در پشت، کاهش می‌یابد. با تو رفتگی و بیرون آمدگی‌های سازه، تراسی بزرگ بوجود می‌آید که نمایی از  میدان را در غرب، شهر را در شمال و مزارع کانولا را در جنوب خود دارد.

.

منبع: archdaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر