;
coinex

تک استار: معرفی استارتاپ روال/ جایی برای خواندن و نوشتن مطالب ارزشمند!

تک استار: معرفی استارتاپ روال/ جایی برای خواندن و نوشتن مطالب ارزشمند!

تکرا پس از گذشت ۲ سال از حیات خود، عزم خود را برای کمک به اکوسیستم استارتاپی کشور عزیزمان جزم کرده و قصد دارد با استفاده از تریبونی که در اختیارش است، به معرفی این کارآفرینان و کسب و کارهایشان بپردازد. معرفی استارتاپ ها در قالب برنامه ای با نام “تک استار” در وب سایت تکرا منتشر خواهد شد. در حال حاضر اخباررسمی و کانگورو نیز ما را در این مهم یاری خواهند کرد.

در این قسمت از تک استار، مصاحبه تکرا با فزراد بیان بنیانگذار استارتاپ روال را مطالعه خواهید کرد. استارتاپی که اینگونه می اندیشد که اگر کسی حرفی خواندنی دارد، بدون این که نویسنده‌ی سرشناسی باشد و بدون این که وقت بسیار بگذارد که بلاگ معروفی دست و پا کند، با نوشتن در روال می‌تواند خوانده شود.

1. لطفا تک تک اعضای تیم خود را معرفی کنید؛ الان چند نفر هستید و چه تخصص ها و مسئولیت هایی دارید؟ چند نفر هم بنیان گذار هستید؟

من فرزاد بیان هستم. ما اکنون در روال یک تیم سه نفره هستیم. کار روی روال را سه ماهی بود که آغاز کرده بودم؛ یک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) داشتم که نقص‌هایی داشت. جهت پیش‌برد فنی، هم به لحاظ فکری (چشم‌انداز فنی) و هم عملکردی (کدنویسی) نیاز به همکار داشتم. امیر موسوی، توسعه‌ دهنده‌ی وردپرس و برنامه‌نویس جاوااسکریپت است. امیر پیش‌تر افزونه‌ی «تلگرام برای وردپرس» را نوشته بود. من سال‌ها پیش به واسطه‌ی همین افزونه با امیر آشنا شدم. امیر را می‌شناختم و به توانایی‌هایش اطمینان داشتم. با او در تماس شدم و امیر از اینجا به روال پیوست.

بعد از لانچ اولیه‌ی روال، کارها به مراتب زیادتر شد. بازخوردهای زیادی از کاربران گرفتیم و این بازخوردها کمک زیادی به ما کرد. نیاز به حضور یک همکار تازه در تیم داشتیم. با محمد وفایی در تماس شدم. محمد سال‌هاست که برنامه‌نویسی وب می‌کند و همین حالا با چند پروژه‌ی نوپا همکاری دارد. محمد بسیار علاقه‌مند به کار و خوش‌فکر است؛ و تا الان قابلیت‌های اساسی‌ای در روال پیاده کرده است. من، امیر و محمد، سه نفری هستیم که روی توسعه‌ی روال کار می‌کنیم.

2. ایده شما چیست و چرا این ایده را برای اجرا انتخاب کردید؟

روال جایی برای خواندن، نوشتن و به اشتراک‌گذاری حرف‌هایی‌ست که ارزش خواندن دارند.

روال مکان تازه‌ای در محیط وب فارسی‌ست که به افراد امکان انتشار ایده‌ها و نوشته‌هایشان را می‌دهد. نوشته‌هایی که می‌توانند روز آدم‌ها را بهتر کنند و ایده‌هایی که می‌توانند بر ایران تاثیر بگذارند. از یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای گرفته تا یک آرایشگر تازه‌کار، همه می‌توانند از روال استفاده کنند.

در شبکه‌های اجتماعی خارجی، که کاربران فارسی‌زبان همیشه در اقلیت بوده‌اند، موضوعاتی تبدیل به ترند می‌شوند که علاوه بر این که برای کاربران داخلی جالب‌توجه بوده، برای کاربران خارجی نیز جالب‌توجه هستند. در این شرایط، موضوعاتی که صرفاً برای کاربران فارسی‌زبان جذاب باشند و وجهه‌ی جهانی نداشته باشند، شانس کمتری برای ترند شدن دارند.

اتفاقی که در یک سرویس داخلی می‌توانیم شاهدش باشیم، ترند شدن موضوعات داخلی‌ست. در تلاشیم تا سرویس روال، تجربه‌ی اکثریت را برای کاربران فارسی‌زبان خلق کند.

3. اگر بخواهید کسب و کار خود را در قالب یک جمله توضیح دهید (Elevator Pitch)، آن جمله چیست؟

بلاگ یک مغازه‌ی تنهاست. روال پاساژ است. اگر کسی حرفی خواندنی دارد، بدون این که نویسنده‌ی سرشناسی باشد و بدون این که وقت بسیار بگذارد که بلاگ معروفی دست و پا کند، با نوشتن در روال می‌تواند خوانده شود.

4. با چه سرمایه ای کار خود را آغاز کردید و آیا فکر می کنید که این مبلغ برای شروع کارتان کافی بود؟

عملا «سرمایه‌»ای نداشتیم. نه به این معنی که خرجی نداشتیم. خرج‌هایی مثل هزینه‌ی دامنه، فضای میزبانی، هزینه‌ی گواهینامه‌ی SSL، هزینه‌ی خرید فایل‌های پولی، پول تاکسی، پول مهمان کردن هم‌تیمی‌ها و… بوده‌اند. اما این که جدا مبلغی را برای روال در نظر گرفته باشم، اینطور نبوده. سعی کردم کم‌خرج شروع کنم و با حداقل هزینه به یک کمینه محصول پذیرفتی برسم. طراحی رابط کاربری، مدیریت و تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و کارهایی از این دست را که معمولا برای استارتاپ‌ها هزینه‌بر است، خودم عهده‌دار شدم تا خرج‌ها کاهش یابد.

5. آیا تا این لحظه سرمایه گذار داشتید؟ کمی در رابطه با این موضوع توضیح دهید.

تا کنون سرمایه‌گذار نداشته‌ایم و هنوز سراغش نرفته‌ایم. شاید این موضوع به مدل کسب‌ و کار نامتعارف روال باز گردد. روال یک سکوی انتشار آنلاین است که وابسته به تبلیغات نیست. اغلب کسب و کارهای حوزه‌ی نشر از راه آگهی کسب درآمد می‌کنند؛ وقتی راه درآمدی آگهی باشد، سنجه‌ی کسب و کار اقبال کاربران (یا به عبارتی engagement) می‌شود؛ چرا که بازدید بیشتر مساوی با درآمد بیشتر برای کسب و کار خواهد بود. در روال، سنجه از اساس چیز دیگری‌ست. ما به دنبال حرف‌هایی هستیم که ارزش خواندن دارند. سنجه ارزشمندی محتواست. با همین رویکرد، در پی پیاده‌سازی مدل کسب و کاری پایدار هستیم که ارزشمندی محتوا را ملاک قرار دهد. تازگی دارد و پیاده کردنش زمان می‌برد. ابتدا نیاز به تحکیم شبکه‌ی خوانندگان/نویسندگان روال داریم.

6. تا این لحظه، بزرگترین چالش هایی که با آن ها دست و پنجه نرم کردید چه بوده و فکر می کنید در آینده چه چالش هایی پیش روی شما خواهد بود؟

احتمالا بزرگ‌ترینش ترغیب افراد به نوشتن بوده است. نوشتن زمان می‌خواهد، شرایط مساعد می‌خواهد و انگیزه‌ی کافی لازم دارد. تلاش ما فراهم کردن بستر مناسب برای نوشتن و ایجاد انگیزه‌ی کافی برای آن است. با همین رویکرد، نوشتن در روال را ساده و سرراست کرده‌ایم. هر چیزی را که برای نوشتن غیر ضروری بود کنار گذاشتیم و تنها بر روی خودِ نوشتن تمرکز کردیم.

دیگر این که، مسئله‌ی آزادی بیان برایمان بسیار پررنگ است. نشر در ایران، همواره با این موضوع گره خورده است و روال نیز از قاعده مستثنی نیست.

7. اگر همین الان یک نفر قصد داشته باشد نیازهای تیم شما را برطرف کرده و به نوعی بر روی شما سرمایه گذاری کند، چه چیزهایی از او می خواهید؟ در مجموع فکر می کنید چه چیزهایی (عوامل یا امکاناتی) می تواند به رشد کسب و کارتان کمک کند؟

الف) سرمایه‌ای مالی می‌تواند راه ما را در رسیدن به آستانه‌ای لازم از نویسندگان و خوانندگان هموار کند.

ب) حمایت رسمی از روال از جانب فعالان رسانه‌ای، می‌تواند موجبات به رسمیت شناخته شدن روال، به عنوان سکویی آنلاین جهت انتشار محتوا در ایران را فراهم کند.

8. فکر می کنید چه عواملی ممکن است باعث شکست کسب و کارتان شود؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟ چه راهکاری برای مقابله با این عوامل در نظر دارید؟

حساس‌ترین مسئله برای ما موضوع فیلترینگ در کشور است. روال بستری یکپارچه است. بر خلاف سیستم‌های بلاگ‌دهی که در آنها هر بلاگ یک جزیره‌ی تنهاست و محتوای منتشر شده در آن بر دیگر جزایر تاثیر نمی‌گذارد، نوشته‌ها، نویسندگان و خوانندگان در روال همه با یکدیگر در ارتباطند. ایده‌های منتشر شده در روال می‌خواهند بر روی ایران تاثیر بگذارند و برای رسیدن به این مهم، فراهم آوردن بستری جهت نوشتن آزاد و در چارچوب قوانین اولویت ماست. نویسندگان روال باید بتوانند از پایداری (Stability) سرویس روال اطمینان حاصل کنند.

9. مطالعه چه کتاب هایی را به دوستانتان پیشنهاد می دهید؟ لطفا یک یا چند کتابی که از مطالعه آن لذت برده و نکات خوبی یاد گرفته اید را نام ببرید.

متدولوژی نوپای ناب (Lean Startup) در بین اهالی کسب و کار کم‌کم در حال جا افتادن است. اما شاید کمتر به رویکرد تحلیل داده‌ها دل داده باشیم. کتاب Lean Analytics: Use Data to Build a Better Startup Faster راهنمایی برای این رویکرد است. مطالعه‌ی آن را به کسانی که قبلا با مفاهیم نوپای ناب آشنا شده‌اند توصیه می‌کنم.

10. و در نهایت به عنوان آخرین سوال، چشم انداز شما برای چند سال آینده چیست؟ به عنوان مثال ۵ سال آینده کسب و کارتان را به چه شکلی می بینید؟

سرویس روال می‌خواهد به یک سکوی انتشار آنلاین تاثیرگذار در ایران بدل شود و محلی برای به اشتراک‌گذاری فکرها، ایده‌ها و نقطه‌نظرات فارسی‌زبانان پیرامون مسائل مختلف باشد. فکرهایی که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، بزرگ‌تر از تک‌تک اجزایش است. ما در روال در پی خلق  چنین تجربه‌ای هستیم. تجربه‌ای که با کنار هم قرارگیری فکرهای فارسی‌زبانان حاصل می‌شود و بزرگ‌تر از تک‌تک اجزایش است.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    مطلب بسیار عالی بود و لذت بردم از خوندندش
    میشه به سایت ما به ادرس viramohtava.ir سر بزنید و تجربیاتتون رو در اختیار ما قرار بدین
    ممنون میشم

    پاسخ