;
coinex

آیا بمب جی‌ بی ‌یو ۴۳ “مادر همه بمب ها” قابل مقایسه با بمب های هسته ای است؟

آیا مادر همه بمب ها قابل مقایسه با بمب های هسته ای است؟
آمریکا بزرگترین بمب غیر هسته ای خود را در افغانستان مورد استفاده قرار داده است. این حمله پنجشنبه هفته گذشته، در ساعت 19 و سی دقیقه به وقت محلی در ولسوالی اچین در ننگرهار، انجام شده است. بنا به گزارش ها، بمب جی‌ بی ‌یو ۴۳، که به “مادر همه بمب‌ها” معروف است‌، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌هایی که شبه ‌نظامیان داعش در آن پنهان شده بودند، مورد استفاده قرار گرفته است.

جی بی یو ۴۳، یک سلاح عظیم انفجار هوایی است. از این بمب های فوق العاده مخرب به عنوان قوی ترین سلاح های غیر هسته ای آمریکا یاد می شود؛ اما با این وجود، این بمب ها، به قدرت بمب های هسته ای که در هیروشیما و ناکازاکی مورد استفاده قرار گرفتند، نمی رسند.

 جی بی یو ۴۳، حاوی بیش از 3.6 تن  مواد منفجره اچ-6 است که معمولا در زیر آب مورد استفاده قرار می گیرد و قدرت انفجاری آن معادل 11 کیلوتن است. در مقایسه با آن بمب هسته ای معروف به «پسر بچه» که ارتش آمریکا در اوت 1945 بر روی هیروشیما انداخت، قدرت انفجاری در حدود 16 کیلوتن داشت. در همین حال بمب هسته ای «مرد چاق» که سه روز بعد در ناکازاکی مورد استفاده قرار گرفت، قدرت انفجاری حدود 20 کیلوتن داشت.

طراحی و توسعه جی ‌بی ‌یو ۴۳ از سال ۲۰۰۳ و جنگ عراق آغاز شد، اما این بمب تا به حال در میدان نبرد به کار نرفته بود
طراحی و توسعه جی ‌بی ‌یو ۴۳ از سال ۲۰۰۳ و جنگ عراق آغاز شد، اما این بمب تا به حال در میدان نبرد به کار نرفته بود

شعاع انفجار جی بی یو ۴۳، حدود 1.6 کیلومتر تخمین زده می شود که مشابه شعاع انفجار بمب هایی است که بر سر هیروشیما و ناکازاکی انداخته شده اند.

بمب های متعارف نسبت به بمب های هسته ای ضعیف ترند، چرا که نیروی تخریبی این بمب ها تنها از انفجار مواد شیمیایی درون بمب به وجود می آید؛ یا به عبارت دیگر، واکنش اصلی آن برخاسته از یک ماده شیمیایی است. در مقابل در واکنش های هسته ای تشعشعات و حرارتی به وجود می آید که میزان بیشتری انرژی را آزاد می سازد.

یک واکنش شیمیایی شامل شکستن پیوند شیمیایی بین اتم هاست و در آن آرایش الکترونی اتم ‌ها تغییر می کند. از سوی دیگر در یک واکنش هسته ای، پروتون ها و نوترون ها که در هسته اتم به فشرده شده اند باید از هم جدا شوند. بر اساس برآوردها، یک بمب هسته ای کوچک انرژی معادل حدود 4000 بمب متعارف رها می سازد.

در نهایت، مشخصا بمب های هسته ای خطرناک تر از بمب های غیر هسته ای هستند و عواقب وخیم تری در پی دارند. بمب های متعارف هم با وجود قدرت انفجاری خود هر چیزی را که در شعاع انفجارشان قرار داشته باشد، ویران می کنند، اما اثرات آن پس از انفجار باقی نمی ماند. اما از سوی دیگر، اثرات زیانبار تشعشعات سلاح های هسته ای، تا مدتها در محل باقی می ماند. به همین دلیل اکثر مرگ و میرهای هیروشیما و ناکازاکی، پس از بمب هسته ای رخ دادند.

هزینه ساخت این بمب 9 متری، حدود ۱۶ میلیون دلار آمریکا برآورد می شود
هزینه ساخت این بمب 9 متری، حدود ۱۶ میلیون دلار آمریکا برآورد می شود

 به هر حال معیارهای زیادی برای بررسی صدمات ناشی از یک بمب وجود دارند که اندازه گیری همه آنها به آسانی امکان پذیر نیست. جی بی یو ۴۳ در اصل برای تخریب روانی یا به عبارت بهتر به جای کشتن برای ترساندن نیروهای دشمن و تسلیم آنها طراحی شده است. حال تاثیر روانی اینکه بمب در مقایسه با بمب های هسته ای جنگ جهانی دوم تا چه حدی است؛ باید منتظر بمانیم.

اما هیچ کدام بمب های هسته ای و یا جی بی یو ۴۳  و پدر همه بمب ها (ساخته روسیه) در مقایسه با بمب های هسته ای مدرن یا بمب های هیدروژنی؛ بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی محسوب نمی شوند.  بمب بی 83، بمبی است که از یک فرایند شکاف هسته ای بهره می برد و دارای قدرت انفجاری معادل 1.2 میلیون تن تی ان تی و یا به عبارتی 80 برابر قوی تر از بمب هسته ای پسر بچه و 109 هزار برابر قوی تر از جی بی یو ۴۳ است.

.

منبع: inverse

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر