;
coinex

چند روش و نکته ساده و کاربردی برای کاهش صدای کامپیوتر

کاهش صدای کامپیوتر

کامپیوترهای شخصی در طی دو دهه گذشته، پیشرفت‌های بسیاری نموده و سرعت و قدرت پردازش آنها افزایش یافته است. با افزایش قدرت پردازنده ها، نیاز آن‌ها به خنک شدن افزایش یافته و فن‌های استفاده شده در آنها مجبور به فعالیت بیشتر و بیشتر شدهاند. افزایش سرعت گردش فن‌ها موجب افزایش صدای تولیدی شده که این صدا، به خصوص در هنگام شب، بسیار آزار دهنده خواهد بود. با ما همراه باشید تا به معرفی چند روش ساده و کاربردی برای کاهش صدای کامپیوتر بپردازیم.

 

روش‌های کاهش صدای کامپیوتر

برای کاهش صدای کامپیوتر، روش‌ها مختلفی وجود داشته که در ادامه به معرفی چند مورد از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

بررسی اتصالات

اتصالاتی که به صورت کامل در جای خود چفت نشده و یا پیچ‌های شل، یکی از رایج‌ترین عوامل تولید سر و صدای اضافه کامپیوترهای خانگی بوده و با لغزش و تکان خوردن، موجب افزایش صدای تولیدی می‌گردند. برای رفع این مشکل ابتدا پوشش جانبی کیس را جدا نمایید. تمامی پیچ‌ها را به وسیله پیچ گوشتی سفت نموده و از محکم بودن اتصالاتی مانند پایه فن و پایه‌ها پلاستیکی زیر مادربورد اطمینان حاصل نمایید. استفاده از واشرهای پلاستیکی برای پیچ‌ها نیز یک عامل مهم برای کاهش صدای کامپیوتر شخصی به حساب می‌آید.

 

 

تمیز کردن و گردگیری

به دلیل وجود میدان مغناطیسی در داخل کیس که توسط منبع تغذیه (Power Supply) و مدارهای الکتریکی موجود در مادربورد تولید می‌گردد، ذرات گرد و غبار موجود در هوا به داخل کیس کشیده شده و با صورت یک لایه بر روی قطعاتی مانند فن‌های سیستم قرار می‌گیرند. این مساله به تنهایی موجب افزایش صدای تولیدی فن نشده اما با اختلال در سیستم خنک کنندگی و کاهش دما، توان بیشتری از فن را مصرف نموده و موجب افزایش سرعت گردش و در نتیجه افزایش صدای تولید شده می‌گردد.

 

 

به این منظور بعد از باز کردن کیس، می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند فرچه‌ها مخصوص و یا فرچه ریش‌تراشی، اقدام به تمیز کردن آن‌ها نمایید. این مساله به ظاهر ساده موجب کم شدن صدای کامپیوتر شما و همچنین عدم آسیب بر پردازنده اصلی (CPU) خواهد شد.

 

استفاده از عایق‌های صوتی

یکی دیگر از عوامل تولید صدای اضافه خود محفظه کامپیوتر و یا کیس است. بسیاری از کیس‌ها ساخت شرکت‌های معتبر و پیشرفته و گرانقیت، با توجه به قوانین علم آکوستیک ساخته شده مانع از خروج صداهای تولید شده می‌گردند. اما در حال حاضر، در اکثر کیس‌ها موجود در بازار این مساله رعایت نشده و کیس با تقویت کردن صداهای تولید شده، موجب افزایش این اصوات ناخوشایند می‌گردد.

 

 

عایق‌ها صوتی موجود در بازار معمولا نمونه‌هایی شبیه به فوم بوده که با قیمتی بین 20 الی 60 دلار (معادل 75 الی 225 هزار تومان) عرضه شده و به بخش‌هایی از کیس چسبانده می‌گردد. با استفاده از این فوم‌ها در بخشهایی مانند ماژول‌های بدون استفاده حافظه و یا پایه‌ها فن، می‌توان موجب کاهش صدای کامپیوتر شد.

 

تعویض فن‌ها قدیمی با نمونه‌های جدید

استفاده از فن‌ها قدیمی و معیوب، یکی دیگر از دلایل افزایش صدای کامپیوترهای خانگی است. با تعویض فن کهنه یا معیوب با نمونه‌ها جدید می‌توان به میزان قابل توجهی موجب کاهش صدای کامپیوتر شد، در حال حاضر فن‌ها مختلف با قیمت‌ها و امکانات زیادی در بازار موجود است که می‌توان با پرداخت مبلغی در حدود 20 تا 30 دلار (معادل 75 الی 112 هزار تومان) یک نمونه مناسب و پیشرفته را تهیه نمود.

 

 

این فن‌ها جدید با توجه به قابل تنظیم بودن سرعت آن، با صدایی نزدیک به 0 در دورهای پایین کار کرده و باعت کم شدن صدای کامپیوتر می‌گردد. البته باید به این نکته عجیب توجه کرد که هرچقدر سایز فان بزرگ‌تر باشد، به دلیل انتقال هوای بیشتر نیاز به گردش در دور پایین‌تری داشته و در نتیجه صدای تولیدی آن نیز کمتر خواهد بود.

 

جدا کردن فن‌ها اضافه

در بعضی از کیس‌ها امروزی، به منظور خنک کردن بیشتر فن‌ها متعددی جاگذاری شده است. البته بعضی از این فن‌ها عملا کاربردی نداشته و علاوه بر مصرف برق اضافه موجب افزایش صدای کامپیوتر می‌گردد.

 

 

برای جدا کردن فن‌ها اضافه ابتدا از فن نصب شدن در بخش بالایی کیس شروع کنید و سپس فن‌های جانبی را جدا کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که حداقل یک فن برای تهویه هوای داخل کیس باقی بماند. با این روش می‌توان به مقدار زیادی موجب کاهش صدای کامپیوتر شد.

 

استفاده از هارد دیسک‌ها SSD

هارد دیسک‌های SSD آخرین نسل از حافظه‌ها داخلی بوده و حج آن‌ها به سرعت در حال افزایش است. در مقایسه با هارد دیسک‌ها معمولی . SATA هارد دیسک‌ها SSD به دلیل یکپارچه بودن و عدم استفاده از قطعات متحرک در ساخت آن، بسیار کم صدا بوده و می‌توان عامل مهمی در کاهش صدای کامپیوتر به حساب آید.

 

 

لپ تاپ‌ها

به دلیل نوع تکنولوژی خاص استفاده شده در کامپیوترهای قابل حمل، امکان تعویض و یا بهینه سازی فن وجود نداشته و این امر باید تنها توسط متخصصین انجام گردد. اما روش‌های دیگیری نیز وجود داشته که می‌توان به وسیله آنها موجب کم کردن صدای کامپیوتر شد.

 

 

یکی از این راه‌ها استفاده از وسایل جانبی مانند صفحه‌ها خنک کننده (Cooling Stand) است. به دلیل وجود پف بزرگ با سرعت پایین در این دستگاه‌ها، می توان فشار وارده بر پردازنده را کاهش داد که این مساله علاوه بر کاهش صدای تولیدی فن داخلی، بر عمر دستگاه نیز خواهد افزود.

 

منبع : digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر