;
coinex

کشف فسیل 70 میلیون ساله تخم دایناسور در جنوب شرقی چین

کشف فسیل 70 میلیون ساله تخم دایناسور در جنوب شرقی چین
باستان شناسان موفق به کشف فسیل ‌های تخم دایناسور با قدمتی حدود 70 میلیون ساله در جنوب شرقی چین شده اند. این بقایای فسیلی در محل ساخت و ساز یک ساختمان جدید یافت شده اند.

این فسیل ها بقایای پنج پوسته تخم دایناسورند که در عمق 8 متری ماسه سنگ های شهر فوشان در استان گوانگدونگ چین، مدفون شدند بودند. دانشمندان می گویند، این بقایای فسیلی از دوره کرتاسه پسین دست نخورده باقی مانده اند.

کیو لیچنگ محققی از موسسه باستان شناسی گوانگدونگ به تلویزیون مرکزی چین (CCTV)، گفت: “ما موفق به یافتن پنج تخم (دایناسور) شده ایم که سه تای آن تخریب شده اند، اما هنوز قابل مشاهده اند. دو تخم دیگر اثر خود را روی سنگ باقی گذاشته اند. این تخم ها گوی شکل اند و متعلق به دایناسورهای گیاه خوار هستند.”

این فسیل های تخم دایناسور حدود 13 تا 14 سانتی متر قطر دارند و در قطعات بزرگی از ماسه سنگ های قرمز در محلی که در آن ساختمانی احداث می شد، کشف شدند.

به گفته باستان شناسان، پوسته های تخم به درجات مختلفی آسیب دیده اند، از رگه هایی که در سطح پوسته قابل مشاهده اند تا داخل پوسته که با ماسه سنگ پر شده است. باستان شناسان همچنین گفته اند، بدون ارزیابی نتایج کشفیات نمی توانند، با اطمینان قدمت و گونه این تخم ها را تعیین کنند.

این فسیل ها هم اکنون در موزه ای محلی مورد مطالعه قرار می گیرند، احتمالا تایید یافته ها توسط دانشمندان مدتی زمان خواهد برد. این اولین باری نیست که تخم های دایناسور در این بخش از چین کشف می شود. از دهه 1980، تخم های دایناسور زیادی در این بخش جهان کشف شده است، در شهر مجاور، هیوان، بیشترین تعداد تخم های دایناسور جهان – 43 تخم دایناسور در سال 2015-کشف شده است.

فوشان در آبگیری به نام سانشوی واقع است، محققان می گویند، غنای گیاهی در گذشته منطقه، می تواند توضیحی مناسب برای وفور فسیل تخم دایناسور در این منطقه باشد.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر