;
coinex

6 مزیت بازی های ویدیویی که از لحاظ علمی ثابت شده اند؛ وقت راه اندازی کنسول های بازی فرا رسیده است!

6 دلیل علمی برای انجام بازی های ویدیویی

بازی های ویدیویی ، آنگونه که والدین تصور می کنند، موجوداتی اهریمنی و مخرب برای ذهن افراد نیستند.

بازی ها نه تنها سرگرم کننده‌اند، بلکه طبق تحقیقات اخیر، مزایای علمی نیز برای انجام آن‌ها وجود دارد؛ از افزایش هوش گرفته، تا تسکین درد. البته باید بازی مناسب را انتخاب کرد و نباید در انجام آن زیاده روی کرد. در اینجا شش مزیت برتر انجام بازی های ویدیویی را مشاهده می‌کنید؛ با تکرا همراه شوید:

 6 مزیت بازی های ویدیویی

1. بازی های ویدیویی سه بعدی ظرفیت مغز را افزیش می‌دهند

در تحقیقی صورت گرفته در نشریه نوروساینس (Neuroscience) در سال 2015، محققانی از دانشگاه ارواین کالیفرنیا، از 69 نفر خواستند تا بازی سوم شخص جهان 3D سوپر ماریو را برای دو هفته و همینطور بازی پرندگان خشمگین سوم شخص را انجام دهند و بقیه هم هیچ بازی را انجام ندهند.

محقان گفته‌اند: “به خاطر تجربه جذاب و محیط رو به بهبودی واقعیت مجازی سه بعدی، بازی‌هایی که به طور مشابه برای دهه‌ها توسط کودکان و بزرگسالان به طور یکسان مورد توجه قرار گرفته‌اند، ممکن است سبب ایجاد تحریک در مغز شوند.”

افرادی که بازی ماریو را تا پایان انجام دادند، در پیگیری انجام وظایف حافظه بهتر عمل کردند، در حالی که در افراد دیگر، هیچ بهبودی نسبت به پیش از انجام بازی مشاهده نشد.

محقان همچنین افزودند: “گیمرهای بازی های ویدیویی که مخصوصا به بازی های پیچیده علاقه دارند، عملکرد بهتری داشتند.”

2. بازی می‌تواند برای تسکین درد موثر باشد

یکی از بهترین بهانه‌ها برای انجام بازی های ویدیویی در یک روز ناخوشایند، همین مورد است. در مقاله‌ای که در سال 2012 در نشریه آمریکایی پیشگیری پزشکی منتشر شده است، استنباط می‌شود که در 38 آزمایش انجام شده، بازی های ویدیویی سبب بهبود سلامتی 195 بیمار شدند که این بهبودی، هم درمان‌های روانی و هم فیزیکی را شامل می‌شود.

به علاوه، در سال 2010، دانشمندان تحقیقی را در کنفرانس American Pain Society رونمایی کردند و گواه این است که بازی های ویدیویی ، بخصوص بازی های واقعیت مجازی، در کاهش اضطراب یا درد حاصل از بیماری‌های مزمن یا روش‌های درمانی، موثر است.

جفری گلد از دانشگاه جنوب کالیفرنیا گفته: “تمرکز بر روی جاذبه بازی های ویدیویی است، نه درد و یا روش‌های درمانی، چرا که تجربه واقعیت مجازی حس بصری و دیگر احساسات را با خود درگیر می‌کند.”

بازی prey

3. بازی ها به کودکان خوانش پریش کمک می‌کند تا خواندنشان را بهتر کنند

بازی های ویدیویی به کودکان هم کمک می‌کند!

تحقیقی صورت گرفته در سال 2013 که در نشریه Cell منتشر شد، اثری را بررسی کرد که انجام بازی های اکشن مخصوص کودکان مانند Rayman Raving Rabbids (خرگوش‌های غرغرو)، می‌تواند به کودکان خوانش پریش (دیسلکسیا: Dyslexia) بین 7 تا 13 سال کمک کند تا بدون بی دقتی، سریع‌تر بخوانند.

نتیجه بدست آمده نسبت به درمان‌های سنتی مطالعه که می‌تواند وقت گیرتر باشد و جذابیت کمتری هم داشته باشد، برابر یا بهتر است.

محققان فکر می‌کنند که سرعت بالا در این بازی های ویدیویی به کودکان کمک کرد تا زمان توجه (attention span) خود را افزایش دهند، اگرچه این فرضیه هنوز نیازمند آزمایش است.

Rayman Raving Rabbids
بازی Rayman Raving Rabbids

4. بازی تتریس می‌تواند به بهبود تروما کمک کند

طبق مطالعات جدید صورت گرفته، بازی قدیمی و مشهور تتریس، علاوه بر پرکرد وقت فایده دیگری هم دارد. سال پیش، از بین 37 مریضی که در تصادف رانندگی آسیب دیدند و برای درمان به بخش اورژانس بیمارستانی در آکسفورد انگلستان آمدند، بصورت تصادفی انتخاب شدند تا برای 20 دقیقه تتریس بازی کنند.

34 مریض دیگر بازی را انجام ندادند، اما از آن‌ها خواسته شد تا در عوض، فعالیت‌های منظم خود مانند پر کردن جدول، ارسال پیام و مطالعه را انجام دهند.

بازیکانان تتریس به طور متوسط 62 درصد فلش بک کمتری درباره حادثه، نسبت به دیگر افراد داشتند.

بازی تتریس

این تحقیق در ماه قبل در نشریه روان پزشکی مولکولی (Molecular Psychiatry) منتشر شد.

5. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بازی های ویدیویی باعث هوشمندتر شدن شما می‌شود

مطالعاتی منتشر شده در PLoS ONE در سال 2013، حاکی از آن است که شناخت شما ممکن است در زمانی که شروع به کار با ایکس باکس یا پلی استیشن خود می‌کنید، بالا رود.

محققان پنج گروه از افراد غیر گیمر را انتخاب کردند، و از آن‌ها خواست تا برای چهار هفته، روزی یک ساعت بازی موبایل انجام دهند.

آن‌ها فهمیدند که تمام بازی های ویدیویی ، هم بازی های اکشن و هم غیر اکشن، عملکرد شناختی شرکت کنندگان را افزایش داد که این توسط آزمایش‌هایی مانند وظایف کوتاه مدت حافظه، اندازه گیری شد.

6. انجام بازی با افزایش مواد مغز در ارتباط است

و در نهایت، مطالعاتی منتشر شده در Molecular Psychiatry از محققان موسسه مکس پلانک (Max Planck Institute) در آلمان، نشان می‌دهد که بازی سوپر ماریو 64 سبب افزایش اندازه نواحی مغز شده است.

ذرات مغز بطور ویژه مسئول جهت گیری‌های فضایی، شکل دهی حافظه، برنامه ریزی استراتژیک و مهارت‌های حرکتی هستند.

زمانی که محققان 24 شرکت کننده که برای دو ماه، روزی 30 دقیقه مشغول انجام بازی بودند را بررسی کردند، زیر ماشین MRI فهمیدند که مواد خاکستری در اسبک راست مغز، کورتکس جلویی راست، و مخچه، نسبت به افرادی که هیچ بازی را انجام نداند، افزایش یافته است.

یکی از محققان می گوید: “این به ما نشان می‌دهد که نواحی خاصی از مغز می‌توانند بوسیله بازی های ویدیویی بهبود یابند.”

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر