;
coinex

تکنیک های پیشرفته انسان های باستان 77 هزار سال قبل برای ساخت سلاح

تکنیک های پیشرفته انسان های باستان 77 هزار سال قبل برای ساخت سلاح

کشف 25 سلاح سنگی بسیار تیز در غاری در آفریقای جنوبی نشان می دهد، انسان های باستان 77 هزار سال قبل به تکنیک های پیچیده ای در زمینه ساخت سلاح دست یافته بودند.

محققان می گویند، این نخستین شواهد به دست آمده از تکنیکی است که در آن ابزار سنگی برای برداشتن تراشه سنگی در سنگ های تیز (سلاح های سنگی) مورد استفاده قرار می گرفته است. ویرل روتس محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه لیژ در بلژیک، می گوید، در مقایسه با سایرهای تکنیک های سنگ تراشی، این تکنیک، کنترل بیشتری روی شکل و اصلاح لبه های تیز سلاح فراهم می کرد.

محققان این سلاح های سنگی را طی اکتشافاتی که در سال های 2013 و 2014 در غار سیبودو، در آفریقای جنوبی به دست آورده اند. دانشمندان این سلاح های سنگی را متعلق به عصر میان سنگی در آفریقای جنوبی (دوره ای حدود 300 هزار سال قبل) می دانند. این دوره به دلیل پیشرفت های انسان های باستان در زمینه ساخت ابزار آلات سنگی شناخته می شود. طی این دوره، گروه هایی از شکارچی گردآوران، با استفاده از حرارت و فشار، ساخت سلاح های سنگی را شروع کردند.

محققان این تیم تحقیقاتی می گویند، باستان شناسان شواهدی از این تکنیک را در جاهای دیگر نیز کشف کرده اند. به عنوان مثال، سلاح سنگی 75 هزار ساله ای در غار بلومبوس آفریقای جنوبی کشف شده است. روتس می گوید، در اروپا این تکنیک بسیار جوان تر است و قدمت آن به 25 هزار تا 20 هزار سال قبل می رسد.

این سلاح های سنگی در سال های 2013 و 2014 در غار سیبودو، در آفریقای جنوبی کشف شده اند. دانشمندان این سلاح های سنگی را متعلق به عصر میان سنگی در آفریقای جنوبی (دوره ای حدود 300 هزار سال قبل) می دانند
این سلاح های سنگی در سال های 2013 و 2014 در غار سیبودو، در آفریقای جنوبی کشف شده اند. دانشمندان این سلاح های سنگی را متعلق به عصر میان سنگی در آفریقای جنوبی (دوره ای حدود 300 هزار سال قبل) می دانند

با این حال، کسی به درستی نمی داند، این تکنیک در کجا و چه زمانی توسعه یافته است. اما یافته های اخیر، محققان را به پاسخ این سوال نزدیک تر کرده است. محققان این سلاح های سنگی را با روش های آنالیز مختلفی از جمله، بررسی مواد آلی، ساییدگی و پارگی و البته بازسازی مراحل ساخت سلاح مورد مطالعه قرار داده اند.

برخی از این سلاح های دو لبه بودند که به احتمال زیادی با وجود فشار سنگ از دو سمت ساخته شده اند. در برخی موارد، این سنگ های به وسیله چسب های به بدنه پیکان و یا نیزه متصل شده بودند.  از بین 25 سلاح سنگی پیدا شده در غار، 14 مورد شواهدی از بقایای حیوانی و ساییدگی و پارگی را در خود داشتند.

روتس گفت: “برخی از این بقای آلی بیش از 77 هزار قدمت دارند و دارای شواهدی از بقایای حیوانی از جمله خون و قطعات استخوانی و بقایای گیاهی، از جمله الیاف هستند. در مجموع این کشف شواهدی را نشان می دهد که تکنیک های پیشرفته بیش از 77 هزار سال قبل در آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است.”

.

منبع: livescience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر