;
coinex

دولت ترکیه ویکی پدیا را از دسترس خارج کرد

دولت ترکیه ویکی پدیا را از دسترس خارج کرد

دولت ترکیه روز گذشته دانشنامه آنلاین ویکی پدیا را از دسترس خارج کرد. ویکی پدیا با استناد به قانونی که به دولت اجازه می دهد وب سایت های خاصی را برای حفط امنیت کشور از دسترس خارج کند، مسدود شده است. اما به گفته منتقدان دولت ترکیه، این اقدام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در راستای کنترل هرچه بیشتر اوضاع کشور پس از کودتای نافرجام سال گذشته انجام شده است.

روز شنبه، کسانی که سعی کرده اند با استفاده از سرویس های اینترنت محلی به ویکیپدیا دسترسی پیدا کنند، با پیغام “سایت قابل دسترس نیست” یا “اشکال در اتصال به اینترنت” مواجه شده اند. هم اکنون، دسترسی به ویکی پدیا تنها از طریق وی پی ان و یا برخی دیگر از سرویس ‌های مشابه امکان پذیر است.

از زمان کودتای سال گذشته، بیش از 120 هزار افسر پلیس، کارکنان خدمات اجتماعی و قوه قضائیه بازداشت و زندانی شده اند. دولت اردوغان همچنین صدها رسانه خبری را تعطیل کرده است. همچنین بیش از 40 هزار نفر در ترکیه به جرم ارتباط یا همکاری با گروه های تروریستی دستگیر شده اند.

دولت ترکیه هنوز دلیل از دسترس خارج کردن ویکی پدیا را اعلام نکرده است، به جز اینکه “بعد از ارزیابی های فنی و بررسی های حقوقی بر اساس ماده ۵۶۵۱ قانون نظارت اینترنتی این تصمیم اتخاذ شده است.” اما خبرگزاری دولتی آناتولی از قول یکی از مقامات وزارت ترابری ترکیه گفته است که در برخی از نظرات و مقالات ویکی پدیا ادعا شده، اقدامات دولت ترکیه با سازمان های مختلف تروریستی همسو است و با این سازمان ها دارای مواضعی مشترک است.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت ترکیه از این وب سایت درخواست کرده، مقاله مذکور را حذف کند، اما ویکی پدیا از این کار خودداری کرده است.

از دسترس خارج کردن وب سایت های محبوب، اقدام غیر معمولی برای دولت ترکیه نیست، این کشور پیش از این دسترسی به رسانه های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک را مسدود کرده بود. در ماه مارس 2014،  دولت ترکیه یوتیوب را از دسترس خارج کرد، این اقدام پس از آپلود ویدئویی از جلسه امنیتی بین مقامات ارشد کشور و سوریه انجام شد. ترکیه پیش از محدودیت هایی را بر اپلیکیشن پیام رسانی واتساپ هم اعمال کرده بود.

.

منبع: theatlantic

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر