;
coinex

ساخت جاده های خود ترمیمی که قادر به شارژ خودروهای برقی هستند

ساخت جاده های خود ترمیمی که قادر به شارژ خودروهای برقی هستند

دوران جاده سازی های تمام نشدنی و نگرانی زیاد شاید دیگر به سر آمده باشد. چاله های جاده موجب آسیب به خودرو و خطرات ایمنی می شوند، اما به جز این، تعمیر این چاله ها هم مسئله ساز است. حال، محققان هلندی، راهکار جدیدی دارند که نه تنها به تعمیر جاده ها کمک می کند، بلکه نگرانی رانندگان خودروهای برقی را هم بر طرف می کند.

اریک سچلنگن محققی از دانشگاه تکنولوژی دلفت در هلند است که می گوید، طرحی برای آزمایش یک آسفالت خود ترمیم دارد که از فیبرهای فولاد رسانا و باکتری ها ساخته می شود و قادر به ترمیم شکاف های کوچک جاده و همچنین شارژ خودروهای برقی است.

اما برای ساخت چنین جاده های آینده نگرانه ای، چالش های متعددی وجود دارد. برای ترمیم نیاز به موتورهای القایی است که قادر به تولید حرارتی باشد که آسفالت و الیاف را برای انجام فرایند ترمیم گرم کند. همچنین نیاز به ارسال برق به فیبر فولادی و تجهیزات خودرو از طریق شارژ وایرلس است.

سچلنگن برآورد می کند، ساخت این جاده، تقریبا 25 درصد بیشتر از جاده های معمولی هزینه خواهد داشت، این هزینه حتی با وجود هزینه های کسر شده تجهیزات اضافی است.

با این وجود، بازدهی آن برای زیرساخت های شهری و رانندگان خودرو، به حدی است که ارزش این هزینه را داشته باشد. تخریب آسفالت جاده ها پر هزینه و وقت گیر است، در برخی شهرها، چنین خرابی هایی موجب تعویض کامل آسفالت می شود.

سچلنگن باور دارد، این روش، موجب افزایش طول عمر جاده تا دو برابر و کاهش قابل توجه هزینه های تعمیر و نگهداری می شود و اگر در کنار چراغ های راهنما، شارژرهای کافی برای خودروهای برقی وجود داشته باشد، نیاز به ایستگاه های شارژ اختصاصی هم مرتفع می شود.

هنوز مشخص نیست، این آزمایش ها از چه زمانی شروع می شود، اگر چه، پیش از این، از سال 2010، آسفالت های خود ترمیمی در هلند مورد آزمایش قرار گرفته اند. شاید مهمترین چالش پیش رو، متقاعد کردن مقامات شهری و شرکت های خودروسازی برای شرکت در این آزمایش ها باشد.

مقامات شهری ممکن است، مجبور شوند، جاده های خود را از نو بسازند و شرکت های خودروسازی ممکن است، از تعبیه تجهیزات جدید شارژ چندان استقبال نکنند. بنابراین، این طرح محققان هلندی، بیشتر چشم اندازی از رانندگی آینده است، یعنی هنگامی که همه زیرساخت های مورد نیاز برای ساخت جاده های خود ترمیم فراهم شود.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر