;
coinex

چگونه در دستگاه‌های اندرویدی خود از ان اف سی استفاده کنیم؟

ان اف سی

ارتباط از راه نزدیک همان تکنولوژی جدیدی است که هم اکنون تحت عنوان ان اف سی می‌شناسیم. ان اف سی چگونه کار می‌کند؟ و چگونه می‌توان از این فناوری استفاده کرد؟ برای پاسخ به این دست پرسش‌‌ها بهتر است در ادامه این مقاله با تکرا همراه باشید.

فناوری ان اف سی به کاربران خود این امکان را می‌دهد که داده‌‌های خود را میان دو دستگاه الکترونیکی هوشمند منتقل کنند. ان اف سی شما را محدود به فرمت خاصی نمی‌کند و شما قادر هستید به وسیله آن عکس، ویدیو و یا سایر فایل‌‌های دیگر را انتقال دهید همچنین می‌توانید با استفاده از ان اف سی پرداخت‌‌های الکترونیکی خود را آسان تر از پیش به انجام برسانید.

ان اف سی چیست؟

نام این تکنولوژی در واقع به ما سرنخ‌‌هایی از چگونگی عملکرد آن می‌دهد. اگر شما دو دستگاه داشته باشید که هر دو از ویژگی ان اف سی بهره مند باشند، قادر خواهید بود که از راه نزدیک این دو دستگاه را به یکدیگر مرتبط سازید. در واقع ارتباط در این فناوری به وسیله امواج رادیویی صورت می‌گیرد.

در صنعت تولید موبایل و گوشی‌‌های هوشمند از این تکنولوژی به منظور اشتراک گذاری فایل‌‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود. ان اف سی از زمانی بیشتر به دنیای تکنولوژی معرفی شد که گوگل نسخه 4 اندروید را با نام آیس کریم ساندویچ ارائه کرد. گوگل در این نسخه از سیستم عامل اندروید خود برای اولین بار از ان اف سی نیز استفاده نمود و آن را به عنوان فناوری جدیدی برای انتقال داده از راه نزدیک معرفی کرد. گوگل این فناوری نوظهور در دستگاه‌‌های اندروید را “اندرووید بیم” نامید. اندروید بیم با بهره گیری از ان اف سی به کاربران این امکان را می‌دهد که فایل‌‌ها را با سرعت بسیار بیشتری انتقال دهند. علاوه بر این، ان اف سی به دستگاه‌‌های اندرویدی این قابلیت را می‌دهد که تگ‌‌های ان اف سی را بنویسند یا آن‌‌ها را از روی دستگاه‌‌های دیگر بخوانند.

ان اف سی

آیا دستگاه شما نیز به ان اف سی مجهز است؟

تعدادی از سازندگان دستگاه‌‌های اندرویدی هنوز این قابلیت را به گوشی‌‌ها و تبلت‌‌های خود اضافه نکرده اند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا گوشی شما از این قابلیت برخوردار است یا خیر می‌توانید از چند روش مختلف استفاده کنید. یکی از این راه‌‌ها این است که بدنبال سرنخ‌‌هایی بر روی گوشی خود باشید چرا که ممکن است شرکت سازنده، نام این قابلیت را بر روی قسمتی از دستگاه حک کرده باشد. به عنوان مثال در بعضی از گوشی‌‌های سامسونگ قدیمی‌، عبارت “Near Field Communication” بر روی باتری نوشته شده است.

ان اف سی

در بعضی از دستگاه‌‌های سونی به ویژه سری اکسپریا، نماد N  نشانگر این است که این دستگاه مجهز به این فناوری است چراکه حرف N  نماد رسمی‌ان اف سی است.

ان اف سی

شما می‌توانید از پیدا کردن این علائم بر روی سخت افزار دستگاه خود صرف نظر کرده و مستقیما به منوی تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید:

  • بر روی دستگاه اندرویدی خود گزینه تنظیمات (setting) را انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه بیشتر (more) بزنید.
  • در پایین صفحه شما باید گزینه تنظیمات NFC و یا Android beam را مشاهده کنید.

ان اف سی

فعال سازی ان اف سی

اگر دستگاه شما از ان اف سی برخوردار باشد برای بهره گیری از آن لازم است که چیپ ان اف سی و اندروید بیم را فعال کنید. برای این کار تنها لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به تنظیمات (setting) رفته و گزینه بیشتر (more) را انتخاب کنید.
  • گزینه ان اف سی (NFC) را روشن کنید با این کار اندروید بیم نیز به صورت اتوماتیک فعال خواهد شد.
  • اگر اندروید بیم به صورت خودکار فعال نشد شما می‌توانید با انتخاب آن و زدن گزینه yes  آن را روشن کنید.

به یاد داشته باشید که قابلیت استفاده از ان اف سی به همراه ویژگی اندروید بیم تکمیل می‌شود از این رو برای استفاده بهینه از این قابلیت از فعال بودن اندروید بیم گوشی هوشمند خود اطمینان حاصل کنید.

 

به اشتراک گذاری اطلاعات به وسیله ان اف سی

اگر شما دو گوشی هوشمند در اختیار داشته باشید که در هر دوی این دستگاه‌‌ها، قابلیت ان اف سی روشن باشد، می‌توانید اطلاعات دو دستگاه را به آسانی رد و بدل کنید. برای این کار لازم است که اندروید بیم و ان اف سی را در هر دو دستگاه گیرنده و فرستنده فعال کنید. در هنگام استفاده از ان اف سی به این موارد نیز توجه کنید:

  • هیچ کدام از دستگاه‌‌ها نباید قفل باشند.
  • هنگامی‌که دو دستگاه امواج یکدیگر را دریافت کنند، گوشی‌‌ها کاربران را مطلع خواهد کرد.
  • هنگام انتقال داده، دستگاه‌‌ها را از یکدیگر جدا نکنید.
  • هنگامی‌که محتوی با موفقیت انتقال یابد، دستگاه‌‌ها آن را به کاربران اعلام خواهند کرد.

ان اف سی

در حالت انتقال داده شما تنها قادر خواهید بود که فایل‌‌های بسیار کوچک همانند صفحات وب، مکان‌‌های روی نقشه و یا مخاطبین خود را به راحتی به اشتراک بگذارید.

انتقال فایل‌‌های بزرگ

اگر بخواهید اطلاعات بسیار کوچکی مانند مخاطبین خود را به اشتراک بگذارید و یا عکس‌‌های پرحجم را به وسیله ان اف سی برای دستگاه‌‌های دیگر بفرستید، نحوه انجام آن یکسان خواهد بود. حتی این موضوع که دستگاه شما گوشی هوشمند باشد و یا تبلت نیز تفاوت چندانی در نحوه به اشتراک گذاری ایجاد نخواهد کرد. به طور کلی برای ارسال و دریافت فایل‌‌های کوچک و بزرگ لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  2. دو دستگاه را از پشت بر روی همدیگر قرار دهید.
  3. هنگامی‌که دو دستگاه یکدیگر را تشخیص دهند منتظر بمانید. انجام این مرحله به وسیه صدای آلارم به شما اطلاع داده می‌شود.
  4. در دستگاه فرستنده پیغامی‌ به صورت “touch to beam” ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد اجازه انتقال داده را صادر کنید.
  5. برای شروع انتقال داده صفحه گوشی فرستنده را لمس کنید.
  6. هنگامی‌که انتقال داده به صورت کامل پایان یابد آلارم گوشی شما را از این موضوع مطلع می‌کند. برای استفاده از داده در دستگاه گیرنده کافی است که برنامه مناسب را برای باز کردن آن انتخاب کنید.

ان اف سی

به اشتراک گذاری برنامه‌‌ها

شما نمی‌توانید به وسیله ان اف سی فایل نصب برنامه‌‌های مختلف را برای دستگاه‌‌های دیگر ارسال کنید. ان اف سی به کاربران خود این امکان را می‌دهد که صفحه دانلود پلی استور را برای دستگاه‌‌های دیگر ارسال کنند. در این صورت دستگاه گیرنده صفحه پلی استور برنامه را دریافت کرده و قادر خواهد بود که برنامه مورد نظر را بدین صورت دانلود کند.

ان اف سی

به اشتراک گذاری محتوی وب و اطلاعات

ان اف سی در انتقال صفحات وب محتوا آن را انتقال نخواهد داد. این ویژگی، یو آر ال (URL) صفحه مورد نظر را برای دستگاه گیرنده ارسال خواهد کرد و کاربر می‌تواند با استفاده از مرورگر مورد نظر خود به وسلیه لینک ارسال شده، صفحه وب را بارگذاری کند.

به اشتراک گذاری ویدویو در یوتیوب

شما با استفاده از ان اف سی می‌توانید ویدیوی مورد نظر خود را که در گوشی خود مشاهده کردید در برنامه یوتیوب در دستگاه دیگری نیز باز کنید. در حقیقت با استفاده از ان اف سی فایل ویدیویی منتقل نمی‌شود.

به اشتراک گذاری اطلاعات مخاطبین

هنگامی‌که دستگاه گیرنده اطلاعات جدیدی را در رابطه با مخاطبین توسط ان اف سی دریافت می‌کند از کاربر خواسته می‌شود که مشخص کند در کدام یک از حساب‌‌های کاربری گوگل ذخیره سازی صورت بگیرد. در صورتی که شما حساب کاربری گوگل نداشته باشید و یا مشخص نکنید که در کدام اکانت ذخیره سازی صورت بگیرد، دستگاه به صورت خودکار اطلاعات مخاطبین را  در برنامه پیش فرض ذخیره خواهد کرد.

ان اف سی

به اشتراک گذاری عکس

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی‌دستگاه‌‌هایی که به قابلیت ان اف سی مجهز هستند نمی‌توانند فایل‌‌های عکس را انتقال دهند. در صورتی که گوشی هوشمند و یا تبلت شما قادر به انجام این کار باشد پس از انتقال فایل، عکس‌‌ها به صورت خودکار در گالری دستگاه ذخیره می‌شوند.

استفاده از تگ‌‌های ان اف سی

علاوه بر این که شما می‌توانید اطلاعات گوشی خود را به وسیله ان اف سی انتقال دهید؛ این فناوری به شما این امکان را می‌دهد که به وسیله تگ‌‌های ان اف سی ، تنظیمات گوشی هوشمند و یا تبلت خود را دریافت کنید. برای این کار لازم است دستگاه خود را بر روی این تگ‌‌ها قرار دهید. در این صورت این تنظیمات به صورت خودکار در گوشی شما اعمال خواهد شد.

تگ ان اف سی چیست؟

تگ‌‌های ان اف سی چیپ‌‌های حافظه بسیار کوچکی هستند که می‌توان آن‌‌ها را در مکان‌‌های مختلفی استفاده کرد. این چیپ‌‌ها امروزه بر روی پوسترهای تبلیغاتی، ورودی سینماها، کارت‌‌های شخصی، بسته داروها، برچسب‌‌های مختلف، دستبندها، خودکار، پوشاک و..  استفاده می‌شوند. این میکروچیپ‌‌ها می‌توانند اطلاعات اندکی را در خود ذخیره کنند و آن‌‌ها را به دستگاه‌‌هایی که از قابلیت ان اف سی برخوردار هستند انتقال دهند. شما می‌توانید در این تگ‌‌ها اطلاعات مختلفی مانند یو ار ال (لینک صفحات وب)، شماره تماس و یا دستورالعمل‌‌ها و تنظیمات مختلفی را ذخیره کنید و آن‌‌ها را بدین وسیله با افراد مختلفی به اشتراک بگذارید.

ان اف سی

برای آن که بتوانید اطلاعات موجود در تگ‌‌های ان اف سی را دریافت کنید لازم است یکی از برنامه‌‌های مخصوص این کار را دریافت کنید. این برنامه‌‌ها به شما امکان می‌دهد که تگ‌‌های مخصوص خود را به وجود آورده و یا تگ‌‌های موجود را بخوانید. یکی از این برنامه‌‌ها با نام trigger هم اکنون در پلی استور گوگل موجود است. البته لازم به یادآوری است که تگ‌‌های به وجود آمده به وسیله هر برنامه تنها با همان برنامه خوانده می‌شوند.

شما می‌توانید تگ‌‌های ان اف سی مختلفی را برای هدف‌‌های معینی تولید کنید. با نزدیک کردن گوشی خود به این تگ‌‌ها می‌توانید صفحه وب خاصی را در گوشی خود باز کنید، تنظیمات گوشی خود را تغییر دهید و یا پیامک خاصی را ارسال نمایید. بگذارید با یک مثال این کارایی را برای شما بهتر توضیح دهیم. فرض کنید که شما تگ ان اف سی خاصی را برای محل کار خود نوشته اید. هنگامی‌که شما به دفتر خود وارد می‌شوید کافی است که گوشی خود را به این تگ نزدیک کنید. در این صورت گوشی شما به صورت خودکار به حالت ویبره در می‌آید و بلوتوث و وای فای آن روشن می‌شود. با استفاده از تگ‌‌های برنامه ریزی شده، شما می‌توانید تنظیمات مختلفی را تنها با قرار دادن گوشی خود بر روی تگ مورد نظر دریافت کنید.

ان اف سی

با استفاده از برنامه trigger شما می‌توانید با استفاده از تگ‌‌های ان اف سی قابلیت‌‌های زیر را ایجاد کنید:

  • تغییر در تنظیمات بلوتوث و وای فای (شامل حالت پرواز، همگام سازی خودکار، روشن و یا خاموش کردن جی پی اس، روشن و یا خاموش کردن اینترنت سیم کارت)
  • تنظیمات صدا (شامل صدای زنگ، بلندی صدای آلارم‌‌های مختلف و ویبره گوشی)
  • گزینه‌‌های موجود در صفحه نمایش (روشنایی صفحه، نور مخصوص اعلان‌‌ها، چرخش خودکار صفحه و مدت زمان روشن ماندن صفحه)
  • پیام‌‌ها (ارسال ایمیل و نوشتن پیامک)
  • برنامه‌‌ها و میانبرها (باز کردن برنامه‌‌ها، بستن برنامه‌‌ها، باز کردن یو آر ال و یو آر آی، خواندن متن‌‌ها و راهیابی)
  • آلارم (تنظیم آلارم و تنظیم  ساعت هشدار گوشی)
  • ایمنی گوشی ( قفل کردن خودکار صفحه نمایش)
  • برقراری تماس
  • حالت‌‌های مخصوص سامسونگ (حالت رانندگی، حالت بلاک و حالت ذخیره انرژی)

برای آن که بتوانید در برنامه trigger تنظیمات مورد نظر خود را در تگ ان اف سی ذخیره کنید کافی است از گزینه save &write استفاده کنید و برای دریافت اطلاعات تگ‌‌های ان اف سی باید پشت گوشی هوشمند خود را به این تگ‌‌ها نزدیک کنید.

پرداخت‌‌های الکترونیکی

بیشترین کاربری ان اف سی هم اکنون در زمینه پرداخت‌‌های الکترونیکی است. این نوع پرداخت‌‌ها روز به روز به روز محبوب تر شده و افراد زیادی از آن بهره می‌برند. هرچند که پایانه‌‌های فروشگاهی برای استفاده از این قابلیت باید دستگاه‌‌های فروش خود را به این ویژگی تجهیز کنند.  محبوب ترین برنامه‌‌های گوشی‌‌های اندرویدی که به شما امکان پرداخت الکترونیکی به وسیله ان اف سی را می‌دهند برنامه‌‌های اندروید پی (android pay) و سامسونگ پی (Samsung pay) هستند.

یکی از نمونه‌‌های استفاده ان اف سی در ایران بلیط‌‌های هوشمند اتوبوس‌‌ها و متروها هستند. این کارت‌‌ها که به چیپ‌‌های ان اف سی مجهز هستند به مسافران این امکان را می‌دهد که با نزدیک کردن آن‌‌ها به دستگاه‌‌های کارت خوان اتوبوس و یا مترو هزینه سفر خود را بپردازند.

ان اف سی

در مجموع اکثر گوشی‌‌های اندرویدی که هم اکنون وارد بازار فروش می‌شوند از قابلیت ان اف سی برخوردار هستند. به همین دلیل پیش بینی می‌شود که در آینده ای نزدیک کاربرد و محبوبیت این قابلیت بیشتر از پیش افزایش یابد. آیا شما هم از این قابلیت استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

.

منبع: androidauthority

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر