;
coinex

ربات ها می توانند کل بازار خرده فروشی را به نابودی بکشند!

ربات ها می توانند کل بازار خرده فروشی را به نابودی بکشند! - نابودی بازار خرده فروشی ها

نابودی بازار خرده فروشی ها کابوسی است که با ورود ربات ها به آن می تواند به واقعیت بدل شود.

در سال های اخیر با ورود ربات ها به بخش های مختلف زندگی‌مان، شاهد بیکاری هزاران و شاید میلیون ها نفر بوده ایم و حال انتظار می رود که با ورود ربات ها به شغل های وابسته به خرده فروشی، شاهد موج جدیدی از بیکاری در این حوزه باشیم.

بر طبق آخرین مطالعات صورت گرفته، اتوماسیون در فروشگاه ها می تواند 4 شغل از هر 10 موقعیت شغلی را از بین ببرد و این یعنی نابودی 40 درصد از شغل های وابسته به خرده فروشی ها!

براساس این گزارش اخیر که به کمک گروه سرمایه گذاری Cornerstone صورت گرفته، ورود ربات ها به این بخش در نهایت منجر به نابودیِ اشتغال بیش از 7.5 میلیون نفر خواهد شد. اگر بخواهیم مقایسه ای با انقلاب صنعتی داشته باشیم باید گفت که این رقم بسیار بیشتر از ویرانی به وجود آمده در بازار کار به دلیل انقلاب صنعتی است.

در چندین سال گذشته، صنعت خرده فروشی آفلاین به دلیل به وجود آمدن فروشگاه ها و خرده فروشی های آنلاین دچار تغییر و تحول بسیار زیادی شده و بسیاری نیز شغل خود را از دست داده اند.

به عنوان مثال فروشگاه های زنجیره ای Sears نیز اعلام کرده که 30 فروشگاه دیگر را نیز تعطیل کرده و در مجموع شمارِ این تعطیلی ها به 150 مورد رسیده است. با وجود تمامی این مشکلات، اکثر تحلیل گران انتظار دارند که این صنعت با یک موج نابودگر دیگر نیز مواجه خواهد شد.

در این گونه محیط ها، فروشگاه ها به دلیل رقابت با سایر رقبای آفلاین و آنلاین خود، مجبور به استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها هستند (مانند باجه های پرداخت الکترونیکی) و در به کارگیری بسیاری از این فناوری ها، منجر به از دست رفتن آن موقعیت شغلی برای افراد خواهد شد.

به عنوان مثال، اولین و راحت ترین چیزی که در فروشگاه ها می تواند به صورت خودکار صورت گیرد، بخش صندوق داران است. از آنجایی که براساس مطالعات صورت گرفته، بیش از 75 درصد صندوق داران را زنان تشکیل می دهند، استفاده از تکنولوژی در این بخش می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی بانوان شاغل در این حوزه داشته باشد.

بسیار از محققان می گویند که تاثیر مخرب استفاده از تکنولوژی در این حوزه هم اکنون نیز شروع شده و با گذشت زمان، این تاثیر بیش از پیش خود را نمایان می کند.

غول خرده فروشی های آنلاین، آمازون نیز قصد دارد یک فروشگاه با تعداد بسیار کمی صندوق دار راه اندازی کرده و سعی دارد با استفاده از پرداخت توسط اپلیکیشن، مردم را به جای ایستادن در صف های صندوق به سمت پرداخت الکترونیکی سوق دهد. در همین راستا، یک مقاله در نیویورک پست که در سال های اخیر توسط جف بزوس، مالک متمول آمازون خریداری شده، منتشر شد که در آن بیان می کرد که یک فروشگاه بزرگ به راحتی می تواند توسط تعداد اندکی کارمند اداره و مدیریت شود.

اینتل یک ربات بلند بالا را معرفی کرد که در بین قفسه های فروشگاه ها حرکت کرده و فهرست موجودی ها را به روز می کند.

همچنین اینتل نیز سرمایه گذاری عظیمی در صنعت تکنولوژی های وابسته به خرده فروشی ها انجام داده و قصد ساخت سیستم جامعی دارد که می تواند تمامی عملیات پایه ای یک فروشگاه را به یک سیستم متصل به وب ادغام کند. در همین حین، اینتل یک ربات بلند بالا را معرفی کرد که در بین قفسه های فروشگاه ها حرکت کرده و فهرست موجودی ها را به روز می کند.

در حالی که تکنولوژی به شدت باعث نابودی بازار کار صنعت خرده فروشی خواهد شد، اما در این گزارش به این موضوع اشاره شده که این تکنولوژی ها در کوتاه مدت می توانند به یاری کارگران شاغل در این حوزه شتافته و باعث افزایش بهره وری شوند.

موج اتوماسیون قسمتی از یک ترند بزرگتر بوده که می تواند کل سیستم اقتصادی را به مخاطره بیاندازد به گونه ای که مطالعات اخیر نشان می دهند که نیمی از تمامی موقعیت های شغلی می توانند با فناوری های موجود و یا با تکنولوژی های در دست توسعه، جایگزین شوند. با این اوصاف به نظر می رسد آینده ای تلخ پیش روی بشریت خواهد بود. شما اینطور فکر نمی کنید؟

.

منبع: mashable

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر