;
coinex

سیا برای طراحی تکنیک‌های شکنجه 81 میلیون دلار به دو روانشناس پرداخت کرده است

سیا برای طراحی تکنیک‌های شکنجه 81 میلیون دلار به دو روانشناس پرداخت کرده است

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پس از حادثه 11 سپتامبر، مبلغ 81 میلیون دلار را برای طراحی و اجرای تکنیک‌های پیشرفته شکنجه و بازجویی به دو روانشناس پرداخت کرد. این تکنیک‌های جدید بازجویی طی سال های آینده برای شکنجه مظنونین به شرکت در عملیات‌های تروریست مورد استفاده قرار گرفت. باوجودی که این برنامه به تازگی توجهات را جلب کرده، اما داستان این دو مرد تا به حال تا حد زیادی از انظار عمومی مخفی باقی مانده بود.

هیئت تحریریه نیویورک‌تایمز در سال 2014، خواستار تحقیق و پیگرد قانونی جان بروس جیسن و جیمز میچل به اتهام نقش داشتن و طراحی تکنیک‌های شکنجه برای سیا شد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم در سال 2015 خواستار پیگرد جیسن برای مشارکت مستقیم در شکنجه‌هایی  (که اغلب فراتر از حد مجاز و قانونی بوده‌اند) و همچنین برای نقش او در طراحی شکنجه شد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا هم در تاریخ 13 اکتبر 2015، دادخواستی را از سوی سه بازداشت شده سابق علیه جیمز میچل و بروس جیسن ارائه داد. بر اساس این دادخواست، متهمان مرتکب شکنجه و رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و آزمایش‌های غیرانسانی شده‌اند که آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند و در واقع جنایت جنگی محسوب می‌شوند.

دکتر جان بروس جیسن و جیمز میچل طراحان این تاکتیک‌های بازجویی – که اکنون به عنوان شکنجه ممنوع‌اند- هستند که برای امنیت ملی روی بازداشت‌شدگان در مکان‌هایی همچون گوانتانامو و دیگر تأسیسات مخفی سیا در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اکنون به لطف پوشش ویدئویی نیویورک‌تایمز از دادخواستی که علیه این دو روان‌شناس توسط زندانیان سابق انجام شده، نقش جیسن و میچل در طراحی برنامه شکنجه سیا بیش از پیش آشکار شده است.

دکتر جان بروس جیسن و جیمز میچل طراحان تاکتیک‌های بازجویی هستند که برای امنیت ملی روی بازداشت‌شدگان در مکان‌هایی همچون گوانتانامو و دیگر تأسیسات مخفی سیا در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گرفتند
دکتر جان بروس جیسن و جیمز میچل طراحان تاکتیک‌های بازجویی هستند که برای امنیت ملی روی بازداشت‌شدگان در مکان‌هایی همچون گوانتانامو و دیگر تأسیسات مخفی سیا در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گرفتند

به گزارش نیویورک‌تایمز، طراحی این تکنیک‌های بازجویی در سال 2002 هنگامی آشکار شد که مقامات سیا از جیسن و میچل درخواست کردند که طرح‌های پیشنهادی ارائه کنند. این تکنیک‌ها عمدتا از تکنیک‌هایی اقتباس شده‌اند که روان شناسان نظامی برای آموزش نیروهای آمریکایی استفاده می‌کردند تا در مقابل بازجویی‌های وحشیانه دشمنانی که قوانین جنگ (نقض قوانین کنوانسیون ژنو) را نقض می‌کنند، مقاومت کنند.

به عبارت دیگر، تاکتیک‌هایی که جیسن و میچل طراحی کرده اند از تکنیک‌هایی اقتباس شده‌اند که تحت عنوان تکنیک‌های SERE (مخفف، بقاء، اجتناب از اسارت، استقامت و گریز) به نظامیان آمریکایی آموزش داده شده‌اند. این تکنیک‌ها همان تکنیک‌هایی هستند که موجب نقض قوانین جنگ می‌شوند. این تکنیک‌های پیشنهادی 12گانه شامل روش‌هایی همچون، غرق مصنوعی (القای خفگی)، محرومیت از خواب، موقعیت‌های استرس‌زا و محرومیت حسی هستند.

این دو مرد در گزارش‌ها گفته‌اند که در مورد آنچه از آن‌ها خواسته شده بود، تردید داشتند؛ اما نهایت به تعهد خود عمل کرده‌اند. جیسن می‌گوید: “من در تمام عمرم در ارتش بوده‌ام و متعهد شدم، به دستوراتی که به من داده‌شده عمل کنم.”

این دو روان‌شناس بدون داشتن تجربه قبلی در این زمینه، این تکنیک‌ها را مورداستفاده قرار دادند. پس از این دکتر میچل به سیا توصیه کرد که تمامی مدارک موجود از استفاده از این تکنیک‌ها را نابود کند. نهایتا جیسن و میچل برای انجام این کارشان مبلغ 81 میلیون دلار دریافت کردند. این مبلغ ممکن است در طول دادگاهی که 5 سپتامبر سال جاری برگزار می‌شود، تائید شود.

.

منبع: inverse

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر