;
coinex

تصویر نجومی روز ناسا 8 تیر 96: همزیستی ستاره آر-دلو

تصویر نجومی روز ناسا 8 تیر 96: همزیستی ستاره آر-دلو

ستاره متغیر آر-دَلو (R Aquarii) که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است، در حقیقت یک سیستم ستاره‌ای دوتایی جذاب است؛ این سیستم متشکل از دو ستاره نزدیک به هم بوده که با یکدیگر همزیستی دارند.

این سیستم ستاره ای دوتایی که حدودا 710 سال نوری با ما فاصله دارد، متشکل از یک ستاره غول پیکر سرخ خنک و یک ستاره کوتوله سفید داغ و چگال است که در یک مدار متقابل، حول یک مرکز با جرم مشترک در حال چرخشند.

نور مرئی قابل مشاهده از این سیستم ستاره ای دوتایی متغیر، عمدتا نور متصاعد شده از ستاره غول سرخ بوده و به صورت طولانی مدت و از نوع میرا (Mira) است. اما ماده موجود در حول ستاره غول سرخ خنک به واسطه‌ی گرانش به سطح ستاره کوچکتر و چگال‌تر کوتوله سفید کشیده شده و در نهایت منجر به انفجار هسته ای و پخش شدن ماده در فضا می شود.

داده های عکس نوری در بخش قرمز رنگ نشان می دهد، حلقه در حال انبساط بقایای این انفجار را نشان می دهد که همچنان نیز در حال گسترش است؛ این حلقه در اوایل دهه 1770 میلادی برای اولین بار رویت شد.

تکامل رویدادهای پرانرژی نامفهوم و مبهمی که منجر به انتشار انرژی های زیادی در سیستم ستاره‌ای دوتایی آر-دلو شده‌اند، از سال 2000 و با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی چاندرا (رصدخانه پرتو ایکس چاندرا) که در 23 جولای 1992 در مدار خود قرار گرفت (با رنگ آبی) به ثبت رسیده اند.

میدان دید ترکیب شده در این تصویر، با همان تقریب محاسبه‌ی فاصله سیستم ستاره ای آر-دلو با زمین، حدودا کمتر از یک سال نوری است.

تصویر نجومی روز ناسا 8 تیر 96 (29 ژوئن 2017)، همزیستی ستاره آر-دلو را نشان می دهد.
تصویر نجومی روز ناسا 8 تیر 96 (29 ژوئن 2017)، همزیستی ستاره آر-دلو را نشان می دهد.

اخبار نجوم را با تکرا دنبال کنید.

منبع: nasa

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر