;
coinex

اهواز در آستانه شکستن رکورد گرم‌ترین هوای تاریخ

اهواز در آستانه شکستن رکورد گرم‌ترین هوای تاریخ

ایران رکورد بالاترین دمای آسیا در ماه ژوئن را شکست. بر اساس گزارش‌ها، شهروندان شهر اهواز، روز پنجشنبه دمای هوای 53.7 درجه‌ای (128.7 درجه فارنهایت) را تجربه کرده‌اند. گرمای اهواز روز پنجشنبه برای اولین بار توسط یک محقق فرانسوی اعلام شد. پس از فرانسوی‌ها، یک شرکت بسیار معتبر آمریکایی درزمینهٔ هواشناسی اعلام کرد که گرمای هوای اهواز بیش از آن چیزی بوده که این متخصص هواشناسی فرانسه توییت کرده است. اتییِن کاپیکیان یک متخصص در آژانس هواشناسی فرانسه، روز پنجشنبه در توییتر شخصی خود نوشت: اهواز دمای 53.7 درجه‌ای را تجربه کرده است و این قطعا یک رکوردشکنی در ایران و همچنین یک رکورد جدید دمای ماه ژوئن در آسیا است.

رکورد پیشین دمای هوا در ایران برای ماه ژوئن، 124.7 درجه فارنهایت بوده است. البته اگر بر اساس شاخص‌های رطوبتی این گرمای هوا سنجیده شود، گرمای واقعی این شهر 148 درجه فارنهایت بوده است. از این جهت، در کمال شگفتی باید بگویم که شهر بندر ماشهر هم حتی از این لحاظ از اهواز هم گرم‌تر بوده که گرمای آن روز پنجشنبه به 165 درجه فارنهایت رسید و دمای هوا واقعی هم 115 درجه فارنهایت بود.

به گزارش USA Today، گرم‌ترین دمای هوای ثبت شده زمین، در سال 1913 در دره مرگ در کالیفرنیا بوده که دمای هوا در آنجا به 134 درجه فارنهایت رسیده است. سال گذشته هم به عنوان گرم‌ترین سال سیاره زمین لقب گرفت. به گزارش ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، سال 2016 گرم‌ترین سال تاریخ (از زمان ابزارهای سنجش و اندازه‌گیری آب و هوایی) لقب گرفت. سال پیش از آن‌هم به عنوان گرم‌ترین سال تاریخ به ثبت رسیده بود.

اتییِن کاپیکیان یک متخصص در آژانس هواشناسی فرانسه، روز پنجشنبه در توییتر شخصی خود نوشت: اهواز دمای 53.7 درجه‌ای را تجربه کرده است و این قطعا یک رکوردشکنی در ایران و همچنین یک رکورد جدید دمای ماه ژوئن در آسیا است
اتییِن کاپیکیان یک متخصص در آژانس هواشناسی فرانسه، روز پنجشنبه در توییتر شخصی خود نوشت: اهواز دمای 53.7 درجه‌ای را تجربه کرده است و این قطعا یک رکوردشکنی در ایران و همچنین یک رکورد جدید دمای ماه ژوئن در آسیا است

این سه سال افزایش دمای جهانی به این معناست که دمای کره زمین در حدود 2 درجه فارنهایت (1.1 درجه سانتی‌گراد) نسبت به قرن نوزدهم گرم‌تر شده است. گزارش مشترک ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا پیش از این توسط اداره هواشناسی بریتانیا تائید شده بود. به گفته گوین اشمیت از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا: “انتظار نداشتیم، این رکورد سال به سال جابه‌جا شود. چراکه روند گرمایش زمین در بلندمدت چیز واضحی بود.”

از سال 2001 تاکنون، کره زمین 16 سال از گرم‌ترین سال‌های خود را سپری کرده است. باوجودی که پدیده ال نینو در اواخر سال 2015 و اوایل 2016 در روند گرمایش جهانی تأثیرگذار بوده است، محققان می‌گویند، تأثیر تولید بلندمدت دی‌اکسید کربن و انتشار گازهای گلخانه‌ای، مهم‌ترین عامل افزایش دمای جهانی در سال‌های اخیر بوده است. حال دانشمندان باوجود کاهش تأثیر پدیده ال نینو در پایان سال 2015، انتظار دارند، سال 2017 تا حد کمی نسبت به سال گذشته دمای کمتری را تجربه کند. اما به گزارش نیویورک‌تایمز، محققان باوجوداین مقایسه ثبت شده، نگران افزایش سرعت گرمایش جهانی در سال‌های آینده هستند.

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر