;
coinex

کلاغ‌ها برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند

کلاغ‌ها برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند

کلاغ‌ها، پرندگانی فوق‌العاده باهوش هستند، آزمایش‌ها نشان داده این پرندگان می‌توانند ابزار بسازند و از آن استفاده کنند و حتی برای بالا بردن سطح آب از سنگ استفاده کنند. این پرندگان حافظه بسیار خوبی دارند و قادر به شناسایی دشمنان خود هستند. اما کلاغ‌ها می‌توانند به آینده فکر کنند؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این پرندگان چنین توانایی دارند. در واقع این توانایی شگفت‌انگیز کلاغ‌ها برای برنامه‌ریزی آینده را می‌توان با توانایی‌های مشابه انسان‌ها و میمون‌های بزرگ مقایسه کرد.

خودداری، دریافت پاداش برای درازمدت و نارضایتی از پاداش کم برای کوتاه‌مدت، از نوع رفتارهایی‌اند که مختص انسان‌ها و میمون‌های بزرگ هستند. اما محققان دانشگاه لند سوئد نشان داده‌اند که کلاغ‌ها دارای برخی از این صفات هستند. علاوه بر حافظه قابل‌ملاحظه این پرندگان، به نظر می‌رسد، آن‌ها با گذاشتن غذا در بخش‌های خاصی، برای صبحانه روزهای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند و اکنون محققان متوجه شده‌اند که این نوع پیش‌بینی فراتر از قلمرو زمان غذا است.

محققان به‌منظور آزمایش این توانایی کلاغ‌ها، آزمایش‌های خاصی برای استفاده از ابزارها و تعامل با انسان‌ها طراحی کردند، درست شبیه به آزمایش‌هایی که معمولا روی میمون‌ها انجام می‌شود. در این سری آزمایش‌ها، کلاغ‌ها باید بین آیتم‌های بی‌فایده، آیتم‌هایی که دارای پاداش و یا نشانه‌ای هستند که می‌توانند با پاداشی از سوی انسان معاوضه شوند، انتخاب می‌کردند. محققان نسخه‌های مختلفی از این آزمایش‌ها را انجام دادند و مواد غذایی را هم به آن اضافه کردند تا خودداری این پرندگان را بررسی کنند. محققان همچنین برای شناسایی میزان توانایی کلاغ‌ها برای پیش‌بینی پاداش‌ها، زمان بین انتخاب آیتم و تکمیل کار را از 15 دقیقه تا 17 ساعت تغییر دادند.

محققان دریافتند که کلاغ‌ها به‌دقت آیتم‌هایی را انتخاب می‌کنند که مفیدتر باشند، حتی اگر انتخاب این آیتم باعث شود، مدت‌زمانی انتظار بکشند و از دریافت پاداش فوری خودداری کنند. کلاغ‌ها به پرندگانی معروف‌اند که همچون میمون‌ها از ابزار استفاده می‌کنند (حتی اگر از خود ابزار استفاده نکنند) و به نظر می‌رسد، در مبادله کالا از میمون‌ها هم عملکرد بهتری دارند.

ماتیاس اسوس، دانشیار علوم شناختی دانشگاه لوند، می‌گوید: “برای داشتن چنین توانایی باید مجموعه‌ای از توانایی‌های شناختی با هماهنگی وجود داشته باشد، ازجمله مهارت‌های خودداری و شکل‌های مختلف حافظه. کلاغ‌ها عملکرد مشابهی را نشان می‌دهند و این مهارت‌ها را همچون میمون‌ها باهم ترکیب می‌کنند.”

یافته‌های این محققان در نشریه “Science” منتشرشده است.

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر