;
coinex

ایلان ماسک تائید شفاهی مقامات دولتی را برای ساخت هایپرلوپ نیویورک به واشنگتن دریافت کرد

بورینگ کمپانی، آخرین پروژه میلیاردر و کارآفرین مشهور واقعا طرح هیجان‌انگیز است. ایلان ماسک روز گذشته در توییتر شخصی خود به بیش از 10 میلیون دنبال کننده خود در این شبکه اجتماعی اعلام کرد که تائید شفاهی مقامات دولتی را برای ساخت یک مسیر هایپرلوپ بین شهرهای نیویورک، فیلادلفیا، بالتیمور و واشنگتن دی سی دریافت کرده است. گفته می‌شود، این هایپرلوپ ظرف 29 دقیقه مسافران را از نیویورک به واشنگتن می‌رساند. پیمودن این مسیر در حال حاضر حدود 2.5 ساعت طول می‌کشد.

بورینگ کمپانی هم‌اکنون مشغول حفر تونل‌هایی برای کاهش ترافیک لس‌آنجلس است.  ایلان ماسک اعلام کرد که این مسیر هایپرلوپ به‌موازات مسیر لس‌آنجلس به سان‌فرانسیسکو ساخته می‌شود. او همچنین گفت که این امکان وجود دارد که هایپرلوپ تگزاس (دالاس، هوستون، سن آنتونیو، آستین) را هم به این مسیر بیفزاید. البته این برنامه می‌تواند، در درازمدت عملی شود.

ایده سیستم حمل‌ونقل فوق‌سریع هایپرلوپ، در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک، مطرح شد. در طرح پیشنهادی او، هایپرلوپ به‌عنوان چیزی بین “یک (هواپیمای مافوق صوت) کنکورد، یک ریل گان و میز ایر هاکی” توصیف شده است. از آن زمان تاکنون، ایده او هواخواهان بسیاری در سراسر جهان یافته است. ماسک پیش‌بینی کرده بود، این سیستم حمل‌ونقل زمینی که از لوله‌های خلأ، ماگلو (همان تکنولوژی به‌کار رفته در قطارهای مغناطیسی)، سیستم نیرومحرکه­ی بدون اصطکاک و پاد بهره می‌برد، با سرعتی نزدیک به‌سرعت صوت (۱۲۳۶ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

در واقع مسافران درون پادهای شناوری که با کوسن احاطه شده‌اند قرار می‌گیرند و در لوله‌هایی عظیم (همان تونل­ها) سفر می‌کنند. این کوسن، فشار و اصطکاک درون لوله را کاهش می‌دهد و به پاد امکان حرکت با سرعتی بسیار بالا را می‌دهد، همچون سُر خوردن گوی در بازی ایر هاکی. سیستم ماگلو (تعلیق مغناطیسی غیرفعال) و یا خروج هوای پرفشار از خود پاد موجب شناور ماندن وسیله نقلیه در لوله‌ها می‌شود.

ایلان ماسک روز گذشته در توییتر شخصی خود اعلام کرد که تائید شفاهی مقامات دولتی را برای ساخت یک مسیر هایپرلوپ بین شهرهای نیویورک، فیلادلفیا، بالتیمور و واشنگتن دی سی دریافت کرده است
ایلان ماسک روز گذشته در توییتر شخصی خود اعلام کرد که تائید شفاهی مقامات دولتی را برای ساخت یک مسیر هایپرلوپ بین شهرهای نیویورک، فیلادلفیا، بالتیمور و واشنگتن دی سی دریافت کرده است

باوجود حذف اصطکاک از این تکنولوژی،  هایپرلوپ قادر به حمل مسافران با سرعتی حدود ۷۶۰ مایل در ساعت (۱۲۲۳ کیلومتر بر ساعت) یعنی ۱۰ مایل کمتر از سرعت صوت خواهد بود و همچنین پادهای بدون سرنشین هم با سرعتی بیش از ۸۰۰ مایل در ساعت حرکت می‌کنند. درواقع، هایپرلوپ با این سرعت فوق‌العاده بالا قادر به پیمودن مسیر بین لندن و ادینبور (پایتخت اسکاتلند) در عرض کمتر از ۳۰ دقیقه خواهد بود، سفری که با قطار ۴ ساعت طول می‌کشد. همچنین با این سیستم، سفر ۴۰۰ مایلی بین لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو در امتداد خط ساحلی کالیفرنیا، در کمتر از نیم ساعت طول خواهد کشید. باوجودی که ایلان ماسک ایده اولیه هایپرلوپ را مطرح کرده، اما خودش تاکنون در هیچ‌کدام از پروژه‌های ساخت هایپرلوپ شرکت نداشته است.

هنوز مشخص نیست، در این پروژه چه شرکت‌ها و یا سرمایه‌گذارانی با ایلان ماسک و بورینگ کمپانی همکاری می‌کنند. البته مشخصا شرکت هایپرلوپ وان می‌تواند یکی از گزینه‌های ممکن باشد. این شرکت سه ماه قبل اعلام کرد که ساخت مسیر آزمایشی خود را به پایان رسانده و اخیرا هم سیستم حمل‌ونقل ماگلو خود را با موفقیت آزمایش کرد. اما موضوع مهم‌تر اینکه، برخی از کارکنان سابق اسپیس ایکس در این شرکت مشغول به کار هستند و همچنین یکی از بنیان‌گذاران شرکت، رابطه نزدیکی با خود ماسک دارد. هرچند تردیدهای زیادی در مورد عملی شدن این پروژه وجود دارد، اما نمی‌توان منکر جالب بودن ایده‌های ایلان ماسک شد.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر