;
coinex

کشف علائمی از یک گونه انسان ناشناخته در بزاق انسان‌های مدرن

دانشمندان با آنالیزهای ژنتیکی براق دریافتند که یک گونه انسان ناشناخته با اجداد مردمان جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کرده است. این مطالعه نشان می‌دهد که آمیزش بین گونه‌های مختلف انسان‌های باستانی، موردی غیرمعمول نبوده است.  مطالعات گذشته نشان می‌داد که اجداد انسان‌های مدرن آسیا و اروپا با گونه‌های اولیه ازجمله نئاندرتال‌ها و دنیسون ها، آمیزش داشته‌اند. و اکنون مطالعه جدید با آنالیزهای ژنتیکی نشان می‌دهد که آفریقایی‌های باستان هم دارای برخی صفات مشترک با انسان تبارهای اولیه هستند.

اومر کوکومن، استادیار دانشگاه بوفالو در ایالات‌متحده آمریکا گفت: “به نظر می‌رسد که آمیزش بین گونه‌های مختلف انسان تبارهای اولیه استثنا نبوده باشد. مطالعات ما تکامل یک پروتئین مهم براقی به نام MUC7 را در بزاق مردمان جنوب صحرای آفریقا نشان می‌دهد.”

او در ادامه گفت: “وقتی به تاریخچه این ژن رجوع کردیم، علائم باقی‌مانده باستانی را در آفریقایی‌های مدرن مشاهده کردیم.”

دانشمندان در این مطالعه ژن MUC7 را در انسان‌ها و سایر نخستی‌ها بررسی کردند. این ژن به کدگذاری یکی از پروتئین‌های درون بزاق پرداخته که دهان را در زمان جویدن غذا، صحبت کردن و قورت دادن، مرطوب نگه‌داشته و برخی باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

دانشمندان در حالی موفق به این کشف شدند که مطالعه فوق را برای یافتن منشأ و هدف پروتئین MUC7 انجام داده بودند. این پروتئین به‌طور بالقوه به از بین برخی باکتری‌های بیماری‌زا کمک می‌کند. این تیم تحقیقاتی ژن MUC7 را در بیش از 2500 ژنوم انسان‌های مدرن بررسی کردند. محققان گروهی از ژنوم ها را در بزاق مردمان جنوب صحرای آفریقا یافتند که دارای ژنی بودند که کاملا نسبت به ژن‌های دیگر انسان‌های مدرن متفاوت بودند.

کوکومن گفت: “بر اساس آنالیزهای ما، قانع‌کننده‌ترین توضیح برای این تغییرات شدید، وجود ژنی از یک‌گونه ناشناخته انسان تبارهای اولیه است. این گونه ناشناخته می‌تواند گونه‌ای باشد که با زیرگروه‌های گونه‌هایی همچون راست‌قامتان و یا انسان تبارهای ناشناخته خویشاوندی داشته است. ازآنجایی‌که از این ‌گونه هیچ بقایایی فسیلی در اختیار نداریم، آن را “گونه روح” نام‌گذاری می‌کنیم.”

محققان با توجه به میزان تکامل این ژن‌ها، تخمین می‌زنند که اجداد افرادی که ژن MUC7 را دارند، حدود 150 هزار سال قبل با یک گونه دیگر انسان تبار یا همان گونه روح آمیزش داشته‌اند. این آمیزش پس از جدا شدن مسیر تکاملی این دو گونه در حدود 1.5 تا 2 میلیون سال قبل اتفاق افتاده است.

.

منبع: indiatoday

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر