;
coinex

یک ربات موفق به گرفتن عکس‌هایی از مواد هسته‌ای ذوب‌شده نیروگاه فوکوشیما شد

یکی از چند رباتی که به مأموریت بدون بازگشت در رآکتورهای آسیب‌دیده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما اعزام‌شده، عکس‌هایی را گرفته که ممکن است که رسوبات مواد ذوب‌شده درون راکتور باشند. به گزارش بلومبرگ، ربات کنترل از راه دور توشیبا که مشابه یک زیردریایی طراحی شده، قادر به گرفتن عکس‌هایی از مواد خاکستری، سیاه و نارنجی زیر رآکتور شماره 3 نیروگاه فوکوشیما بوده است.

مقامات شرکت تولید نیروی برق توکیو معتقدند که این مواد در واقع بقایای سوخت اتمی هستند که ذوب شده‌اند و با دیگر اجزای راکتور ترکیب شده‌اند. شناسایی ناحیه‌ای که این مواد در آن ذوب شده‌اند و مواد تشکیل دهنده‌اش، هنوز برای شرکت پتکو (اپراتور نیروگاه فوکوشیما) ممکن نبوده است.

تاکاشیرو کیوموتو مقام رسمی از شرکت پتکو به بلومبرگ گفت: “هرگز پیش از این چنین عکس‌های واضحی از ذوب سوخت راکتور ندیده بودیم. ما باور داریم که سوخت راکتور ذوب‌شده و با فلزات زیر آن به‌طور مستقیم ترکیب‌شده است.”

پس از زلزله سال 2011 توهوکو و سونامی که موجب آسیب دیدن نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما شد، بیش از 100 هزار نفر از نواحی با شعاع 30 مایلی این تأسیسات هسته‌ای تخلیه شدند. اما همچنان راکتورهای هسته‌ای فوکوشیما خطرناک باقی‌مانده‌اند. در فوریه 2017، میزان تشعشعات درون راکتور شماره 2 به حداقل 650 ثانیه در ساعت رسید، به‌طوری‌که می‌توانست در عرض چند ثانیه یک انسان را کاملا بسوزاند و تجهیزات الکترونیکی درون ربات‌های تپکو را از از بین ببرد.

انتظار می‌رود که پاک‌سازی این نواحی ده‌ها سال زمان ببرد و گفته می‌شود، پاک‌سازی کامل آن حدود 72 میلیارد دلار برای دولت ژاپن هزینه داشته باشد. مقامات ژاپنی از امن بودن محوطه اطراف نیروگاه مطمئن هستند و سال جاری بود که روند دفع زباله‌های هسته‌ای را شروع کردند.

.

منبع: gizmodo

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر