;
coinex

موسس تلگرام تایید کرد: انتقال سرورهای تلگرام به ایران

انتقال سرورهای تلگرام به ایران

موسس تلگرام، پاول دوروف، با انتشار یک پیام در توییتر خود، از انتقال سرورهای تلگرام به ایران و چندی از کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان، خبر داد.

وی در توییتر خود نوشت:

اگر مقامات ایرانی سعی در پاک کردن اطلاعات این سرورها کنند، کاربران ایرانی می توانند از سرورهای اصلی در اروپا به این موارد دسترسی یابند. بنابراین سانسور غیرممکن است.

در پی انتشار این خبر ها و انتقال سرورهای CDN به ایران و کشورهای خاورمیانه، تلگرام توضیحاتی را ارائه کرده است.

شبکه‌های تحویل محتوای (CDN) رمزنگاری شده

برای ذخیره سازی فایل‌های مربوط به کانال‌های عمومی که بیش از 100000 عضو دارند، در نسخه 4.2 تلگرام، از CDN رمزنگاری شده استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که CDNها بیشتر در مناطقی با ترافیک زیاد استفاده می‌شوند.

سوال: چرا تصمیم گرفته اید تا از CDN استفاده کنید؟

ما در مناطق بدون سانسور و محل‌هایی که در آنها آزادی بیان وجود دارد، از سرورهای توزیع شده برای افزایش سرعت دانلود استفاده می‌کنیم.

در مناطقی که تلگرام به شدت محبوب است ما از CDNها که از نظر فنی مانند ISPها هستند استفاده می‌کنیم. CDNها دادههای رمزنگاری شده هستند و کشف رمز آنها امکان پذیر نیست.

با این فناوری سرعت دانلود عکس و فیلم‌های عمومی در مناطقی مانند ترکیه، اندونزی،‌ عربستان سعودی، هند، ایران و عراق افزایش یافته، بدون اینکه از نظر امنیت مشکلی پیش آید.

سوال: آیا CDN قادر به رمزگشایی فایل‌ها هست؟

در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم، خیر. فایلی‌هایی که به CDN ارسال می‌شوند، با یک کلید منحصر به فرد، رمزنگاری شده‌اند. پس CDN قادر به رمزگشایی و دسترسی به اطلاعات نیست و فقط در سرور و دستگاه کاربر امکان دسترسی وجود دارد.

سوال: آیا جایگزینی اطلاعات در CDN امکان‌پذیر است؟

در پاسخ به این سوال نیز باید بگوییم، خیر. نه CDN و نه هیچ هکری نمی‌تواند هیچ فایلی را جایگزین نماید.

سوال: آیا به منظور سانسور از CDNها استفاده می‌شود؟

خیر. CDNها فقط داده رمزنگاری شده را دریافت می‌کنند، همچنین قادر به رمزگشایی نیستند و داده‌ای را نیز نمی‌توانند جایگزین کنند. فایل و اطلاعات مستقیم از سرور به کاربر ارسال می‌گردد و هیچ کس نمی‌تواند مانع این ارسال و دریافت شود.

سوال: آیا CDNها قادر به حذف فایل هستند؟

خیر. امکان حذف فایل توسط CDNها وجود ندارد. فایل‌ها در سرورهای اصلی ذخیره می‌شوند و اطلاعات نیز از سرورها به کاربران ارسال می‌گردد. همچنین در CDNها کپی‌های فایل رمزنگاری شده قرار دارد.

سوال: آیا می‌توان این عملکرد را بررسی نمود؟

بله. همه می‌توانند با بررسی Source Code برنامه تلگرام و بررسی ترافیک داده، روش پیاده‌سازی CDN را بررسی نمایند.

سوال: آیا اطلاعات خصوصی نیز شامل این روند می‌شود؟

خیر. اطلاعات شخصی هرگز به CDNها راه پیدا نمی‌کنند. CDNها برای ذخیره‌سازی فایل‌های پر طرفدار و کانال‌های پر بازدید قابل استفاده هستند. CDNها بخشی از سرور ابری تلگرام نیستند.

سوال: آیا این موارد با انتقال اطلاعات خصوصی به دولت ها، مرتبط است؟

خیر. در مورد انتقال سرورهای تلگرام، هیچ توافقی با هیچ دولتی صورت نگرفته است و ما سرورهای خود را به کشوری با سابقه سانسور اینترنتی تحویل نمی‌دهیم.

هدف اصلی در استفاده از CDNها بالا بردن کیفیت اتصال همراه با امنیت، در محل‌هایی است که ترافیک زیاد است و تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا انتقال دهد.

سوال: آیا کشورها قدرت تسلط بر تلگرام را دارند؟

خیر. ما امنیت و احتیاط بالایی را در نظر گرفته‌ایم تا هیچ کشوری توانایی و قدرت نفوذ در تلگرام را نداشته باشد.

اگر کشوری سعی در دستکاری CDN خود داشته باشد، تلگرام هیچ چیزی را از دست نمی‌دهد و کیفیت اتصال تلگرام در آن کشور از دست می‌رود.

در واقع می‌توان CDN را مجموعه‌ای از سرورها دانست که دسترسی به صفحات وب را برای کاربران فراهم می‌کنند.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر