;
coinex

بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ رکستون نسل سوم به بهانه حضور مجدد سانگ یانگ رکستون G4

سانگ یانگ رکستون G3 نمونه ای است در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند سایز متوسط (Mid Size SUV) که توسط شرکت خودروسازی کره ای سانگ یانگ (SsangYong) با همکاری شرکت خودروسازی آلمانی مرسدس بنز (Mercedes Benz) طراحی و تولید می گردد.

سانگ یانگ رکستون اولین بار در سال 2001 میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو که بر اساس پلتفرم مشترکی با مرسدس بنز (Mercedes Benz) کلاس M تولید شده است، با ویژگی هایی مانند حرکت نرم و کم صدا، قدرت بالای موتور و پیشرانه، هندلیگ و فرمان پذیری مناسب و مشابه با خودروهای سواری، نمونه ای است مناسب و قابل اعتنا در بازار خودروهای موجود در این کلاس.

سانگ یانگ رکستون توسط استودیوی طراحی آیتال دیزان (Italdesign) ساخته شده است که مدیریت آن بر عهده طراح مشهور ایتالیایی، جیورجیتو جیوجیارو (Giorgietto Giugiaro) است.

 

تاریخچه سانگ یانگ رکستون

همانطور که اشاره شد، سانگ یانگ رکستون از سال 2001 میلادی در خط تولید این شرکت قرار داشته و پس از گذر از سه نسل و چهار تغییر نمای ظاهری، در حال حاضر در نسل چهارم خود به سر برده و قرار است در انتهای سال جاری میلادی و با مدل سال 2018 میلادی به مشتریان ارائه گردد.

سانگ یانگ رکستون نسل اول (2001 تا 2006)

اولین نسل از این خودرو قدرتمند در سال 2001 میلادی به بازارهای جهانی ارائه شد. این خودرو تنها در گونه چهار چرخ متحرک دو دیفرانسیل (AWD) و با سه پیشرانه 2.7 لیتری دیزل، 2.9 لیتری دیزل و 3.2 لیتری بنزینی به بازارهای جهانی عرضه گردید. تمامی این موتورهای تحت نظارت شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان طراحی و تولید شدند.

سانگ یانگ رکستون نسل دوم (2006 تا 2012)

نسل دوم سانگ یانگ رکستون در سال 2006 میلادی راهی بازارهای جهانی گردید. این نسل ظاهری عضلانی تر به خود گرفته بود و با استفاده از لوازم جانبی خودروهای دیگر این شرکت مانند چیرمن (Chaiman) نمایی لوکس تر را به مشتریان ارائه می نمود.

این مدل به بازار ایران نیز راه پیدا کرده ولی با توجه به قیمت بالای بیش از 200 میلیون تومان و با وجود تجهیزات فراوان، تکنولوژی بالا و طراحی جذاب، آن جنان که باید مورد توجه مشتریان قرار نگرفت. سانگ یانگ رکستون دو بار و در سال های 2006 میلادی و 2008 میلادی دچار تغییرات جزئی ظاهری (Facelift) گردید.

سانگ یانگ رکستون نسل سوم (2012 تا 2015)

سومین نسل از این خودروی مدرن، در سال 2012 میلادی و با ظاهری جدید و جذاب تر نسبت به نسل قبلی روانه بازارهای جهانی گردید. بدنه و کابین این نسل از این خودرو تغییراتی چشمگیر را تجربه کرده و نمایی مجلل تر به خود گرفته بود.

این نسل از سانگ یانگ رکستون یک بار و در سال 2015 میلادی یک مرحله تغییرات جزئی ظاهری را تجربه نمود. این خودرو با وجود تجربه نسبتا ناموفق نسل قبلی، در حال حاضر توسط نماینده رسمی این شرکت در ایران، شرکت رامک خودرو به فروش می رسد.

سانگ یانگ رکستون نسل چهارم یا سانگ یانگ رکستون G4 محصول سال 2017 میلادی

چهارمین نسل این خودرو با نام سانگ یانگ رکستون G4 به بازارهای جهانی معرفی گردید. سانگ یانگ رکستون G4 خودروی مدرن و مجهزی بوده و نسبت به نسل قبلی خود از ابعاد و اندازه بزرگتری سود می برد. قابلیت های حرکتی سانگ یانگ رکستون G4 نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای نمود و این خودرو توانایی عبور از مسیرهای خارج از جاده (Off Road) بیشتری را در اختیار راننده قرار می دهد.

سانگ یانگ رکستون G4 که به احتمال زیاد به بازار ایران نیز عرضه می گردد، علاوه بر تغییرات ظاهری، با استفاده از پیشرانه های جدید مرسدس بنز و جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک خود تجربه رانندگی قدرتمندی را برای راننده به ارمغان  می آورد. در آینده نزدیک و با توجه به احتمال ورود این خودرو به بازارهای داخلی، به بررسی و مرور مشخصات فنی سانگ یانگ رکستون G4 خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی سانگ یانگ رکستون نسل سوم مدل سال 2013 میلادی موجود در بازار ایران

سانگ یانگ رکستون نسل سوم همزمان با ارائه در بازارهای جهانی، پس از مدل های دیگر ساخت این شرکت مانند کوراندو (Korando) و چیرمن (Chairman) وارد بازار ایران شد.

طراحی ظاهری

سانگ یانگ رکستون موجود در بازار ایران، طولی برابر با 4.720 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.870 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.760 میلیمتر دارد. با این حساب سانگ یانگ رکستون نسل سوم ابعادی در حدود کیا سورنتو (Kia Sorento) نسل سوم موجود در ایران با ابعاد 4.760 میلیمتر طول و 1.890 میلیمتر پهنا داشته و تنها ارتفاع آن از این خودرو اندکی بلندتر است.

چراغ‌های جلویی ترکیب نسبتا زیبایی داشته ولی اندکی قدیمی و از رده خارج به نظر می رسد. شیشه‌های جلویی نیز با پوششی محافظ پوشیده شده که از ورود اشعه های مضر با داخل کابین جلوگیری می کند. ریل های باربند نیز توانسته به زیبایی ظاهری سانگ یانگ رکستون کمک نماید. تایرهای سانگ یانگ رکستون نسل سوم نیز ابعادی برابر با 255/60/18 دارد که اندازه ای مناسب برای این خودروی نسبتا بزرگ به حساب می آید.

موتور و پیشرانه

سانگ یانگ رکستون نسل سوم در بازارهای جهانی از سه پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو دیزل xDi، 2.2 لیتری 4 سیلندر xDi و شش سیلندر 3.2 لیتری بنزینی به فروش می رسد. نمونه موجود در ایران گونه 6 سیلندر 3.2 لیتری بوده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

موتور 6 سیلندر 3.2 لیتری

این موتور 3.2 لیتری 6 سیلندر خطی با حجم دقیق 3.199 سی سی CVVT مجهز به 24 سوپاپ ساخت شرکت مرسدس بنز آلمان قدرت مناسبی داشته و توانایی تولید نیرویی معادل 220 اسب بخار در دور موتور 6.100 RPM و حداکثر گشتاور تولیدی  312 نیوتون متر در دور موتور 4.600 RPM را دارد. این نیروی توسط یک جعبه دنده 5 سرعته تیپ خودکار ترونیک به هر چهار چرخ خودرو (AWD) منتقل می گردد.

این موتور در زمانی در حدود 11 ثانیه سانگ یانگ رکستون نسل سوم را با وزنی بیش از 2 تن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 114 مایل در ساعت (معادل 184 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. این موتور مصرف بسیار بالایی داشته و در هر 100 کیلومتر مسیر شهری 19.3 لیتر ، در هر 100 کیلومتر مسیر بزرگراهی 11.2 لیتر و در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 14.2 لیتر سوخت مصرف می نماید. میزان تولید گاز آلاینده این خودرو نیز بسیار بالا بوده و در حدود 330 گرم در هر کیلومتر است.

طراحی داخلی و امکانات و تجهیزات

سانگ یانگ رکستون نسل سوم هرچند از طراحی ساده و نسبتا قدیمی در داخل اتاق استفاده کرده اما کابین این خودرو جادار و قابل قبولیب وده و امکانات متنوعی در آن گنجانده شده است. از امکانات پیشرفته موجود در این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صندلی راننده با قابلیک تنظیم در 8 جهت مختلف به صورت الکتریکی
  • صندلی سرنشین جلو با قابلیک تنظیم در 4 جهت مختلف به صورت الکتریکی
  • آیینه های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی
  • سه حافظه مختلف برای ذخیره سازی تنظیمات صندلی راننده و آینه های جانبی
  • تعویض دنده و کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم تقسیم الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
  • سیستم ضد واژگونی خودرو (ARP)
  • سیستم کنترل سرعت خودرو در سراشیبی (HDC)

ایمنی

با توجه به وجود تجهیزاتی مانند ترمزهای ABS، سیستم های EBS،‌ ESP، ARP و HDC به همراه 4 کیسه هوای جلویی و جلویی جانبی و استفاده از شاسی سه لایه صلب مقاوم و سیستم تعلیق چند میله ای و میله تعادل (Stress Bar) در زمان تصادفات رانندگی، سانگ یانگ رکستون نسل سوم خودروی ایمنی بوده و به خوبی از جان و سلامت سرنشینان خودرو حفاظت می نماید.

قیمت و رقبا در بازاهای جهانی

سانگ یانگ رکستون نسل سوم در زمان ارائه در بازارهای جهانی با قیمت پایه ای در حدود 29.000 دلار (معادل 110 میلیون تومان با احتساب دلار 3.780 تومانی در زمان نگارش) به فروش می رسید. از رقبای این خودرو می توان به نمونه های زیر اشاره نمود:

  • هیوندای سانتافه (Hyundai SantaFe)
  • کیا سورنتو (Kia Sorento)
  • میتسوبیشی اوتلندر (Mitsubishi Outlander)
  • هیوندای CR-V

قیمت در بازار ایران

سانگ یانگ رکستون نسل سوم موجود در بازار ایران در حال حاضر با قیمتی برابر با 165 میلیون تومان (معادل 43.500 دلار) به فروش می رسد. این خودرو با توجه به قیمت بسیار بالا و ظاهر نسبتا قدیمی مشابه بیشتر مدل های تولیدی این شرکت خودروسازی، علیرغم استفاده از تکنولوژی دهه گذشته شرکت خودروسازی مرسدس بنز، حرفی در برابر رقبای خود در بازار ایران نداشته و در تمام موارد در رتبه ای پس از آنها قرار می گیرد.

 

درباره شرکت سانگ یانگ

شرکت سانگ یانگ موتورز (SsangYong Motors) در سال ۱۹۵۴ میلادی تاسیس شد. در سال ۱۹۹۱ میلادی شرکت سانگ یانگ طی قراردادی با شرکت دایملر بنز (Daimler Benz)، اقدام به طراحی و تولید یک خودروی شاسی بلند (SUV) با استفاده از تکنولوژی خودروهای مرسدس بنز نمود. نتیجه این همکاری خودرویی بود که با نام موسو (Musso) که به بازارهای خودروی ایران نیز ورود نمود.

موسو شروع همکاری این شرکت با یکی از خودروسازان برتر جهان بود و در ادامه سانگ یانگ نسل دوم کوراندو (Korando) را با استفاده از موتور و سیستم انتقال قدرت، رکستون (Rexton) را با استفاده از گیربکس، چیرمن (Chairman) را با استفاده از شاسی و سیستم انتقال قدرت و بر اساس پلفرم W124 مرسدس بنز و  کایرون (Kyron) را با استفاده از سیستم انتقال قدرت شرکت مرسدس بنز تولید نمود.

تمامی خودروهای ذکر شده به بازار ایران راه پیدا کرده و با توجه به تکنولوژی استفاده شده در آن ها بین طرفداران حرفه ای خودرو به محبوبیت رسیدند.  شرکت سانگ یانگ در حال حاضر به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ کره جنوبی شناخته می گردد.

 

سانگ یانگ در ایران

شرکت رامک خودرو نیز نماینده رسمی سانگ یانگ در ایران بوده و از سال ۱۳۸۴ مشغول به واردات انواع خودرو بوده و از سال ۱۳۸۸ به عنوان نماینده رسمی سانگ یانگ، انحصار واردات خودروهای با کیفیت این شرکت را در دست دارد.

آخرین محصولی که در بازار ایران از این شرکت ارائه شد، سانگ یانگ تیوولی (SsangYong Tivoli) بود که توانست موفقیت قابل توجهی را به دست آورد. با ما همراه باشید تا در آینده نزدیک به مقایسه سانگ یانگ رکستون G4 نسل جدید و نسل سوم این خودرو پرداخته و مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات و قیمت و رقبای این خودرو جدید را مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات فنی سانگ یانگ رکستون نسل سوم

سانگ یانگ رکستون نسل سوم
حجم موتور (سی سی) 3.199
تعداد سیلندر 6 خطی
قدرت موتور (اسب بخار) 220
گشتاور (نیوتون متر) 312
مصرف سوخت  (شهر) 19.3
مصرف سوخت (بزرگراه) 11.2
مصرف سوخت (ترکیبی) 14.2
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 11
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 184
قیمت پایه (میلیون تومان) 110
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 165

ترجمه و تالیف : تکرا

تصاویر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر