;
coinex

موفقیت جهاد دانشگاهی در انجام فعالیت‌های دانش بنیان

موفقیت جهاد دانشگاهی در انجام فعالیت‌های دانش بنیان

اقتصاد دانش بنیان از ابتدا مسیری بوده که جهاد دانشگاهی در آن قدم برداشته است. امروز اگر فعالیتی در دنیا انجام گیرد و دانش‌بنیان نباشد ماندگار نیست. در اساسنامه جهاد دانشگاهی که 37 سال پیش تدوین شد به فعالیت‎های دانش بنیان توجه شده و یکی از مزیت‎های مهم جهاد دانشگاهی شاید همین دانش بنیان بودن آن باشد.

دکتر عبدالحسین شاهوردی درباره دانش بنیان بودن جهاد دانشگاهی اظهار نمود:

جهاد دانشگاهی بر طبق اساسنامه و رسالتی که دارد می‌تواند پلی بین دانشگاه، جامعه و افراد باشد. می‌توانیم از این دید نیز بررسی نماییم که جهاد دانشگاهی با بررسی‌های علمی و پایه‌دار به نیازهای جامعه پاسخ می‎دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، در بخش‎های مهندسی جهاد دانشگاهی نیز می‎توانیم رویکرد دانش محوری را مشاهده کنیم.

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی اضافه کرد:

مجموعه جهاد دانشگاهی شریف و مجموعه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر، این دو در زمینه تولید امکانات و تجهیزات رسانه‎ها کار می‎کنند و مجموعه علم و صنعت هم در زمینه نفت فعالیت دارد. امروزه این سازمان‎ها در ارائه خدمات به صورت تخصصی می‎توانند یکی از رقبای مراکز خدمات تخصصی دنیا باشند و این مساله به دلیل دانش بنیان بودن است.

وی در زمینه فعالیت‎های دانش بنیان جهاد دانشگاهی در دنیا این گونه عنوان کرد:

خوشبختانه امروزه مجموعه‌ شرکت‎های دانش بنیان، حضوری ملموس‎تر دارند و نتایج تحقیقات آنها به بازار وارد می‎شود. ما امروزه به واسطه خدمات تخصصی دانش بنیان، می‎توانیم با دیگر مراکز دنیا رقابت کنیم و این یک پشتیبانی پژوهشی است که اگر نداشته باشیم، به راحتی از رقابت خارج می‎شویم.

عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی اظهار کرد:

جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای علمی بعد از انقلاب است که تجربه بسیار خوبی را در زمینه فعالیت‎های دانش بنیان دارد و حتی بسیار قدیم‌تر از این ایده‎هایی است که در مراکز دیگر به عنوان دانش بنیان دنبال می‎شود.

شاهوردی در مورد تعامل و همکاری نهادهای دولتی و غیر دولتی با جهاد دانشگاهی گفت که جهاد دانشگاهی اعتماد، اعتبار و صداقت کاری دارد و آن را در بین مردم و حتی دولتمردان و مسئولین به دست آورده است. وی در ادامه افزود:

به خاطر تجربیات موفق جهاددانشگاهی، تمامی مجموعه‌ها به راحتی به این نهاد اعتماد می‌کنند و این یک نکته مهم است.

معاون پژوهش پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در مورد تعامل این سازمان اضافه کرد که مجموعه جهاددانشگاهی با تمام سازمان‎ها و نهادها در زمینه انتقال دانش فنی، در تعامل بوده و امین آنها است.

همچنین افزود:

ما چندین بار واردات را به واسطه وجود یک محصول سطح بالا و با تکنولوژی قوی انجام داده‎ایم اما برای پشتیبانی تکنولوژی در خارج از کشور مشکلاتی وجود خواهد داشت.

دکتر شاهوردی در پایان تصریح کرد:

اگر بحث اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی را پیگیری نماییم، باید برخی ریسک‎ها را نیز پذیرا باشیم و به مجموعه‎هایی مثل جهاددانشگاهی و شرکت‎های دانش بنیان اعتماد نماییم، باید کار را به آن‎ها سپرده و این حمایت‎ها را به عنوان سرمایه گذاری تلقی نماییم نه به عنوان هزینه و بدون شک مسئولین از این اعتماد پشیمان نمی‌شوند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر