;
coinex

شبکه ملی اطلاعات و ثبت احوال

شبکه ملی اطلاعات و ثبت احوال

شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی یک بستر سخت‌افزاری است که در صورت اتمام آن باید به فکر تولید و تامین داده و نرم افزار برای آن باشیم. با این کار در کشور صاحب یک شبکه یکپارچه اطلاعاتی خواهیم بود و قادریم به عنوان یک بانک عظیم اطلاعاتی به نیازهای بوروکراتیک کشور پاسخ دهیم.

این پروژه امری است که اگر محقق شود خود به تنهایی می‌تواند مانعی برای کاغذبازی در دستگاه بوروکراسی کشورمان باشد.

بعد از اتمام این پروژه در ابتدا لازم است تا وزارتخانه‌های مختلف نسبت به پیاده سازی اطلاعات و داده‌های سازمانی غیرمحرمانه بر بستر این شبکه اقدام کنند؛ بدون شک این مساله نیازمند همکاری همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی کشور است.

با این کار اگر یک سازمان دولتی بخواهد از سوابق یک متقاضی استخدام در ادارات مربوط به خود آگاهی یابد، دیگر نیاز به گرفتن استعلام از نهادهای مختلف نیست. امری که هم در زمان و هم در هزینه‌ها باعث صرفه جویی می‌شود.

سازمان ثبت احوال کشور اطلاعات هویتی ما را دارد و همیشه سایر سازمان‌ها نیازمند کسب استعلام از آن هستند و در این حالت هر سازمانی می‌تواند به صورت مستقیم به اطلاعات مورد نظرش دست یابد.

به گفته محمود واعظی، زیرساخت‌های این شبکه‌ آماده هستند و تنها کمبود این شبکه، محتوا و خدمات است که در این رابطه باید اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مختلفی در داخل کشور تهیه شود که مردم همه نیاز خود را از داخل تامین کنند.

حمید پارسایی – معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، در مورد نقش این سازمان در پروژه شبکه ملی گفت:

سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک سازمان پیشگام در زمینه ارائه خدمات نوین فناوری اطلاعات، بزرگ‌ترین نقش را در شبکه ملی اطلاعات به عهده خواهد داشت و اکنون خدمات خود را بر روی سامانه جی اس پی شبکه ملی اطلاعات قرار داده است.

به گفته پارسایی یکی از مزایای استفاده از شبکه ملی اطلاعات برای سیستم بوروکراسی کشور، این است که شبکه‌های خاص و خصوصی از بین می‌روند و همه از یک شبکه واحد که برای این منظور هم در کشور راه‌اندازی شده است، اطلاعات می‌گیرند. شبکه ملی اطلاعات یک دریای خدمات رسانی عمومی به سازمان‌های مختلف و همچنین به مردم است.

شبکه ملی اطلاعات یک گستره وسیع از کارکردهای تعاملی، خدمات متناسب با کاربر و پایگاه‌های داده چند رسانه‌ای است که در آن هیچ حوزه‌ای نسبت به دیگری برتری ندارد و همانند یک پایگاه داده‌ مشترک به دریافت و ارائه اطلاعات به سازمان‌های محتلف می‌پردازد. یک پایگاه‌ داده چند رسانه‌ای که به طریقه‌ای خنثی نسبت به یک فناوری مشترک به هم متصل شده‌اند.

در نمایشگاه الکامپ سال ۹۶ بود که فاز سوم این پروژه بزرگ افتتاح شد و از مزایای آن اجرای تفکیک‌ ترافیک داخلی و خارجی، اعمال تعرفه نیم‌بها برای ترافیک داخلی توسط کلیه اپراتورها، پیاده‌سازی شبکه‌ای پهن باند، امن و پایدار و دارای قابلیت جابه‌جایی با مدیریت مستقل و در نهایت امکان عرضه خدمات محتوای بومی عنوان شد.

توصیفات و اظهارنظرهای متفاوتی درباره این پروژه ملی در کشور مطرح است اما در توصیف عظمت این پروژه دولت یازدهم باید گفت نتایج اجرای این طرح ملی زمانی محسوس می‌شود که شهروندان بتوانند با سرعت بالا و قیمت ارزان اینترنت به سایت‌های داخلی دسترسی و از خدمات آنها استفاده کنند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر