;
coinex

افزایش 60 درصدی هزینه اینترنت در طرح جدید / تفاوت نرخ های کم‌مصرف‌ و پرمصرف‌ در اینترنت جدید

افزایش 60 درصدی هزینه اینترنت در طرح جدید / تفاوت نرخ های کم‌مصرف‌ و پرمصرف‌ در اینترنت جدید

در آخرین روزهای مسئولیت محمود واعظی در وزارت ارتباطات، طرح ارائه اینترنت اتصال‌محور به جای اینترنت تعرفه محور تصویب شد اما به دلیل اعتراضات کاربران، این طرح جدید در دقیقه 90 منتفی شد.

کاربر اینترنت ADSL صد گیگابایت ترافیک خارجی را به قیمت 100 هزار تومان می‌خریدند که با استفاده از تعرفه‌‌‌های جدید اینترنت، قرار بر این بود برای 30 گیگ حجم اینترنت مشترک داخلی و خارجی ماهانه 50 هزار تومان هزینه کنند، یعنی هزینه‌ای بیش از 60 درصد.

ارائه اینترنت در طرح جدید قرار بود در قالب اینترنت نامحدود و فارغ از محدودیت حجم مصرفی باشد ولی در نهایت در قالب مصرف منصفانه تعریف شد.

سرویس اینترنت ثابت (روی سیم مسی یا فیبر نوری فارغ از تکنولوژی) قرار بود بر اساس سرعت در 6 سطح ارائه شود. قیمت‌های جدید اینترنت که توسط صادق عباسی شاهکوه اعلام شده به‌شرح زیر است:

تصویب اینترنت اتصال‌محور به جای اینترنت تعرفه محور

در مدل جدید ارائه اینترنت، حجم داخلی به صورتی جدا و متفاوت از حجم خارجی در نظر گرفته شده است.

در این روش این 6 سطح سرویس ارائه شده دارای یکسری ابهامات هستند. برای مثال در سطح سرویس‌ها از جمله سرویس 6 مگابیت بر ثانیه تا 20 مگابیت بر ثانیه مشخص نیست که دقیقا چه سرعتی به کاربر ارائه خواهد شد. آیا برای مثال در این سطح سرعت 3 مگابایت بر ثانیه هم وجود خواهد داشت یا 6 مگ کف سرعت و  20 مگ سقف سرعت است؟ و یا 6 مگ سقف/ کف سرعت سرویس داخلی و 20 مگ سقف/ کف سرعت سرویس خارجی است؟

چالش مهم دیگری که در این سرویس‌ها مطرح است افزایش قیمت‌هاست که بسیار مورد توجه است. باید اشاره نمود که دسترسی و استفاده مناسب از سرویس موبایل توقع از سرویس ثابت را نیز در کاربران افزایش داده است.

ارائه بسته‌هایی یکسان توسط اغلب شرکت‌های ADSL

اگر حجم مصرفی کاربران تمام شود، باید حجم اضافه خریداری کنند که اگر قیمت هر گیگابایت 3 هزار تومان باشد و امکان تخفیف تا 40 درصد وجود داشته باشد، حداقل قیمت هر گیگ 1800 تومان و گران‌‌تر از قبل خواهد بود.

در مقایسه قیمت اینترنت ثابت و موبایل به این نتیجه می‌رسیم که هم‌اکنون کاربران موبایل امکان خریداری بسته 100 گیگ به قیمت 175 هزار تومان را دارند که از قرار هر گیگ ترافیک 1750 تومان خواهد شد. پس درحالی‌که در این صورت قیمت اینترنت موبایل از اینترنت ثابت همواره گران‌تر است، اما با تعرفه‌های جدید در ایران این دو قیمت بسیار به هم نزدیک می‌شدند.

در این صورت می‌توان به این نتیجه رسید که تعرفه‌های ارائه شده در طرح جدید برای کم‌مصرف‌ها توجیه پذیر بود اما برای استفاده‌کنندگان پرمصرف به طور محسوس گران‌تر می‌شد.

در ادامه این اعتراضات و نارضایتی کاربران به قیمت‌های مدل جدید ارائه اینترنت، محمود واعظی با اعلام خبر توقف تعرفه‌های جدید گفت:

دستور دادم کمیته بررسی تعرفه‌ها مجددا پیشنهادی با رعایت مصالح کاربران تهیه کند.

همچنان که بنابه گفته وزیر قرار است پیشنهاد جدیدی تدوین شود بهتر است در تدوین تعرفه‌های جدید موارد اشاره شده در این گزارش نیز مبنی بر رعایت مصالح کاربران معمولی اینترنت در کنار مصالح کاربران کم‌مصرف مدنظر قرار داده شود.

.

منبع: farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر