;
coinex

حذف تدریجی خودروهای قدیمی شروع شد؛ پژو 405 و پراید

حذف تدریجی خودروهای قدیمی شروع شد؛ پژو 405 و پراید

تیراژ دو محصول قدیمی پژو 405 و پراید، منتفی شده و این موضوع نشان می‌دهد که به‌نوعی روند حذف تدریجی آنها آغاز شده است. این اطلاعات را می توان از جدیدترین آمار تولید خودروسازان داخلی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است به دست آورد.

طبق آماری که به چهار ماه ابتدایی امسال مربوط می‌شود، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع توانسته‌اند 371 هزار و 212 دستگاه انواع محصولات سواری را تولید کنند. ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش تولیدی 18.5 درصدی را تجربه کرده‌اند. همچنین با بررسی آمار تولید ماهانه خودروسازان، مشخص می‌شود آنها در تیرماه و نسبت به خرداد، 43 درصد افزایش تیراژ داشته و تولیدی 111 هزار و 142 دستگاهی را به ثبت رسانده‌اند.

عدم تولید پژو 405 و پراید

طبق آمار اعلامی، ایران خودرو در تولید دو محصول مهم خود یعنی پژو 405 و پارس و همچنین رانا با کاهش مواجه شده‌است و با این حال تولید سایر محصولات افزایش یافته است.

پژو 405 با 13 درصد کاهش نسبت به سال گذشته مواجه شده است. این محصول که یکی از قدیمی‌ترین خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود، سال‌ها در خط یک تولید ایران خودرو قرار داشت و پس از پراید، پرتیراژترین خودرو کشور به‌شمار می‌رفت. با این حال 405 رفته‌رفته از دوران اوج خود فاصله می‌گیرد.

کاهش تولید این خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال می‌تواند نشانه‌ای باشد بر آغاز حذف تدریجی آن. قرار است از سال آینده، استانداردهای جدیدی در خودروسازی کشور اعمال شود که پژو 405 قادر به پاس کردن آنها نیست و از همین رو ایران خودرو تصمیم به کنار گذاشتن این محصول به‌صورت تدریجی گرفته است.

طبق آمار اعلامی، پراید نیز در مقایسه با سال گذشته، 7.5 درصد کاهش تولید داشته است. پیش‌بینی می‌شود پراید نیز از پس استانداردهای جدید برنخواهد آمد. از همین رو به نظر می‌رسد سایپا نیز همین حالا روند تدریجی حذف پراید را آغاز کرده‌است.

براساس اطلاعات موجود قرار است تیبا به‌واسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را در اواخر سال آینده پر‌کند. آمارها نشان از افزایش تیراژ آن در مقایسه با سال گذشته دارد.

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تیراژ پژو 206 حکایت دارد، پژو 206 پس از پراید، دومین محصول پر‌تیراژ خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود. آمار تولید پژو 206 تا پایان تیر‌ماه امسال، 53 هزار و 320 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی 34.2 درصدی را نشان می‌دهد.

سمند نیز با افزایش تولید مواجه شده است. بنابر آمار منتشر شده، این شرکت طی چهار ماه ابتدایی سال‌جاری در مجموع 36 هزار و 514 دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. همچنین تولید 10 هزار و 46 دستگاه دنا، نشان از افزایش تیراژ این محصول را به میزان 44.8 درصد دارد.

ایران خودرو توانسته سه هزار و 33 دستگاه ‌هایما را نیز مونتاژ کند و تیراژ این خودرو در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، 386 درصد رشد را نشان می دهد. دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی 8 هزار و 599 دستگاهی را تا پایان تیرماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از 330 برابر شدن تولید خودرو موردنظر حکایت دارد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر