;
coinex

تصاویر اینستاگرام میزان افسردگی افراد را نشان می دهد

تصاویر اینستاگرام میزان افسردگی افراد را نشان می دهد

افراد معمولا در تصاویر اینستاگرام کارهای روزمره خود مانند غذا خوردن‌ها و یا تفریحات خود را نشان می‌دهند، اما پشت پرده آن می‌توان به حقایقی درباره چگونگی وضعیت سلامت روانی آنها و اینکه آن‌ها افسرده هستند یا نه، پی برد.

تحقیقات جدید صورت گرفته نشان می‌دهد، افرادی که سابقه افسردگی دارند، تصاویر بیشتری در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند، از فیلترهای کمتری استفاده می‌کنند و پست‌هایشان اغلب دارای رنگ‌های تیره‌تر و خاکستری‌تر است. این یافته‌ها که در نشریه EPJ Data Science منتشر شده، بیان می‌کند اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای سنجش وضعیت بیماری‌های روحی و روانی افراد استفاده کرد.

مطالعات گذشته نیز ارتباط به‌روزرسانی‌های توییتر و فیس‌بوک با میزان افسردگی را نشان می‌داد. در این تحقیق، در عوض کلمات، به سراغ ارتباط‌های بصری رفته‌اند. محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ورمونت، با بررسی 43,000 عکس از 166 کاربر، فهمیدند که 71 نفر از آن‌ها سابقه افسردگی داشته‌اند.

آن‌ها از تکنولوژی یادگیری ماشین برای آنالیز رنگ، میزان روشنی و شفافیت، فیلترها و چگونگی به نمایش گذاشتن صورت در تصاویر استفاده کردند. یافته‌های آن‌ها به این صورت بود:

کاربران افسرده تصاویر بیشتری به اشتراک گذاشتند و اغلب این عکس‌ها گرایش به آبی‌تر، تیره‌تر و خاکستری‌تر بودن داشتند. آن‌ها همچنین از فیلترهای کمتری نیز استفاده می‌کنند؛ آن‌ها در استفاده از فیلتر تمایل به انتخاب Inkwell دارند که تصویر را سیاه و سفید می‌کند. کاربرانی که سلامت روانی بهتری دارند، به فیلتر Valencia علاقه نشان می‌دهند که رنگ عکس را روشن‌تر می‌کند. علاوه بر این‌ها، کاربران افسرده بیشتر تصاویری با صورت منتشر می‌کنند و به نسبت در کاربران سالم‌تر، تصاویر شامل صورت‌های کمتری است. طبق گفته‌های این پژوهش، این موضوع ممکن است به خاطر این باشد که افراد دارای افسردگی در محیط‌های اجتماعی کمتری در تعامل‌اند.

البته باید گفت که نتایج بدست آمده، برای همه کاربران اینستاگرام صدق نمی‌کند. محققان هزاران عکس را مورد بررسی قرار دادند، اما نتایج مربوط به تعداد افراد کمی بود. شرکت کنندگان نیز برای شرکت در این آزمایش، معیارهای مشخصی داشتند؛ آن‌ها باید در اینستگارام فعال باشند، به اشتراک گذاری تمام سابقه پست گذاری در اینستاگرام‌شان تمایل داشته باشند و اینکه تشخیص واقعی افسردگی در آن‌ها وجود داشته باشد. کاربران نیز براساس پاسخ‌های خود بر مبنای افسردگی مرتب شده بودند.

روش مورد استفاده در این مطالعه، ممکن است به عنوان یک طرح برای آزمایش سلامت روانی افراد در جامعه‌ای که استفاده‌های دیجیتالی در آن روز به روز در حال افزایش است، مورد استفاده قرار گیرد.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر