;
coinex

نگاه نزدیک به نوکیا 8 ؛ اولین پرچمدار اندرویدی برند نوکیا

قاب پشتی نوکیا 8سرانجام نوکیا 8 نیز معرفی شد تا شاهد بازگشت تمام عیار کمپانی نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی باشیم. با تکراتو همراه شوید تا نگاهی اجمالی به این محصول بیندازیم.

اچ‌ام‌دی شب گذشته از جدیدترین محصول ساخت خود، نوکیا 8 معرفی کرد. این گوشی هوشمند از مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی برخوردار است؛ اما سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا گوشی هوشمند جدید اچ‌ام‌دی می‌تواند کاربران و طرفداران قدیمی محصولات نوکیا را راضی کند؟

در ابتدا باید گفت که نوکیا 8 دارای مشخصات سخت‌افزاری مشابه با پرچم‌داران حال حاضر در بازار است و از قابلیت‌های به خصوصی بهره می‌برد که دانستن از آنها برای کاربران می‌تواند جذاب باشد.

همانطور که نوکیا در محصولات قبلی خود به آن تاکید داشته است در نوکیا 8 نیز شاهد دوربین‌هایی با توان سخت‌افزاری بالا هستیم. البته این موضوع کاملاً منطقی است؛ زیرا یکی از استفاده‌های روزمره‌ی کاربران از تلفن‌های هوشمند، عکاسی و قرار دادن آنها در شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک و اینستاگرام است.

کمپانی اچ‌ام‌دی در مورد نوکیا 8 گفته است که بهترین دستگاه برای ثبت خاطرات زندگی کاربران خواهد بود. این موضوع طبیعتاً به توانمندی دوربین اصلی و دوربین سلفی پرچم‌دار جدید اندرویدی اشاره دارد. با این حال، باید دید که آیا نوکیا 8 توان رقابت با پرچم‌داران کمپانی‌های دیگر را دارد؟

نمایشگر نوکیا 8

طراحی نوکیا 8

برای کسانی که در مورد اچ‌ام‌دی گلوبال اطلاعی ندارند باید بگوییم که هشت ماه گذشته امتیاز استفاده از برند نوکیا توسط این کمپانی خریداری شد و طی این مدت، کمپانی اچ‌ام‌دی توانست محصولاتی تحت برند نوکیا با نام‌های نوکیا 3، 5 و 6 را روانه بازار کند.

این محصولات علاوه بر اینکه از مشخصات سخت‌افزاری نسبتاً قابل قبولی برخوردار بودند، اولین محک اچ‌ام‌دی از استقبال کاربران نسبت به محصول جدیدی تحت برند نوکیا به‌حساب می‌آمدند.

به نظر می‌رسد که نوکیا 8 شروع خوبی برای زنده شدن برند نوکیا است. در این گوشی هوشمند می‌توان اکثر امکاناتی را مشاهده کرد که از یک پرچم‌دار انتظار می‌رود. این در حالی است که نوکیا 8 نیز از همان زبان طراحی استفاده می‌کند که در سه گوشی هوشمند دیگر عرضه شده در طی هشت ماه اخیر مشاهده کردیم.

طراحی پنل جلویی نوکیا 8
طراحی پنل جلویی نوکیا 8

در این تلفن هوشمند از یک بدنه جذاب و یکپارچه استفاده شده که از جنس آلیاژ آلومینیوم اس بوده و ضخامت آن به میانگین ۷.۳ میلی‌متر می‌رسد. بیشتر ضخامت گوشی هوشمند ۷.۹ میلی‌متر و کمترین ضخامت به ۴.۶ میلی‌متر می‌رسد.

بدنه‌ی نوکیا 8 از انعطافی برخوردار است که در دست گرفتن گوشی راحت‌تر باشد. این تلفن هوشمند در رنگ‌بندی‌های نقره‌ای مات، آبی مات، آبی پولیش شده و مسی پولیش شده عرضه می شود. البته این رنگ‌ها فقط شامل قاب پشتی گوشی هوشمند می‌شوند و روی بدنه‌ی جلویی تاثیری ندارند؛ زیرا پنل جلویی به رنگ مشکی است.

طراحی لبه نوکیا 8

در نوکیا 8 از یک نمایشگر ۵.۳ اینچی استفاده شده که از رزولوشن QHD یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل استفاده می‌کند. این نمایشگر مجهز به پنل IPS LCD شده و میزان روشنایی نیز به ۷۰۰ نیت می‌رسد. استفاده از چنین مشخصاتی باعث می‌شود که مشاهده‌ی نمایشگر گوشی هوشمند در زیر نور خورشید محیا شود.

یک حسگر اسکنر اثرانگشت نیز روی دکمه‌ی خانه قرار گرفته است که به کاربر اجازه می‌دهد گوشی هوشمند را از حالت قفل خارج سازد. جایگاه این حسگر از نظر بسیاری از کاربرها جایگاهی درست است؛ اما ممکن است که بعضی از کاربران قرار گرفتن حسگر اسکنر اثرانگشت در پشت تلفن هوشمند را بیشتر بپسندند.

یکی از نکات منفی طراحی نوکیا 8 لک پذیری بسیار آن است. میزان حاشیه‌های موجود در اطراف نمایشگر نیز نسبت به پرچم‌داران حال و حاضر زیاد به نظر می‌رسد. این تلفن هوشمند در برابر نفوذ قطرات آب یا ذرات گرد و خاک نیز در امان نیست و از استاندارد پایین‌تر IP54 بهره می‌برد. این در حالی است که بیشتر پرچم‌داران امروزی در برابر نفوذ قطرات آب و ذرات گرد و خاک در امان هستند.

طراحی دوربین نوکیا 8

در حالی که نوکیا 8 از طراحی ظاهری جالبی برخوردار است، اما می‌شود محصولاتی مانند گلکسی اس 8 را نام برد که از این محصول طراحی بهتری دارند.

عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزار نوکیا 8

از نظر سخت‌افزاری می‌توان گفت که اچ‌ام‌دی گلوبال دستگاهی توانمند را روانه بازار خواهد کرد. از جمله ویژگی‌های نوکیا 8 می‌توان به بهره بردن از اسنپدراگون 835 اشاره کرد که از فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز برخوردار است و آن را حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی همراهی می‌کند.

بهره بردن از چنین سخت‌افزاری به نوکیا 8 کمک می‌کند تا وظایف پیچیده‌تر و سنگین‌تری را به راحتی انجام دهد. از دیگر ویژگی‌ها سیستم جدید خنک‌کننده‌ای است که در پرچم‌دار نوکیا استفاده شده است. این سیستم اجازه می‌دهد تا حرارت تولید شده در سراسر گوشی هوشمند پخش شود. این کار باعث می‌شود تا بتوان مدت زمان بیشتری از نوکیا 8 استفاده کرد و نگران حرارت تولید شده نبود.

آنتن‌ها در قسمت بالا و انتهایی گوشی هوشمند قرار گرفته‌اند که باعث می‌شود در هنگام گرفتن تلفن هوشمند در دست، آنتن‌ها را با دستتان نپوشانید. در نوکیا 8 از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی استفاده شده است. این تلفن هوشمند به کاربران اجازه می‌دهد که از دو سیم‌کارت به‌صورت همزمان استفاده کنند یا به جای سیم‌کارت دوم از کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت استفاده شود.

این تلفن هوشمند مجهز به باتری با ظرفیت ۳۰۸۰ میلی‌آمپرساعت است و از قابلیت‌هایی مانند شارژ سریع ۳.۰ و درگاه یو‌اس‌بی نوع سی استفاده کنند. شاید این میزان ظرفیت باتری برای کاربران خوشایند نباشد؛ اما بهره بردن از سخت‌افزاری که کم‌مصرف است و سیستم‌عامل اندروید که میزان مصرف انرژی را به میزان بسیاری کاهش می‌دهد محصولی با عمر مفید بالای باتری به کاربران عرضه کند.

طراحی نمایشگر نوکیا 8

انتظار می‌رود که نوکیا 8 در ابتدا همراه با آخرین نسخه از اندروید 7 عرضه شده و پس از معرفی و عرضه‌ی اندروید ‌O، پرچم‌دار نوکیا در میان محصولاتی قرار داشته باشد که سیستم‌عامل جدید گوگل را دریافت می‌کند.

نوکیا 8 به همراه اندروید ۷.۱.۱ به بازار عرضه می‌شود که نسخه‌ی خام بوده و رابط کاربری انحصاری در کار نیست. در هیچ‌یک از قسمت‌های سیستم‌عامل اندروید تغییری اعمال نشده است که قطعاً برای طرفداران نسخه‌ی خام اندروید خوشایند خواهد بود.

استفاده از اندروید خام به این معنا خواهد بود که پس از عرضه‌ی به‌روزرسانی توسط گوگل، نوکیا 8 در میان گوشی‌های هوشمندی قرار دارد که به‌سرعت این به‌روزرسانی جدید را دریافت می‌کند. انتظار می‌رود این موضوع در مورد انتشار اندروید O نیز صدق کند.

طراحی نمایشگر نوکیا 8

دوربین و حالت Bothie

باید گفت آنچه باعث می‌شود نوکیا 8 محصول منحصر به فردی به نظر برسد دوربین استفاده شده در این تلفن هوشمند است. پرچم‌دار جدید نوکیا دارای دوربینی است که از همکاری دو کمپانی اچ‌ام‌دی و زایس ساخته شده است.

در پشت نوکیا 8 از یک دوربین با ترکیب دوگانه استفاده شده که سنسور اول قادر به ثبت تصاویر رنگی و سنسور دوم مونوکروم است و تنها تصاویر سیاه و سفید ثبت می‌کند. از ترکیب تصاویر گرفته شده توسط این دو سنسور، تصویر نهایی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که از کیفیت به‌مراتب بهتری برخوردار است. یک فلاش ال‌ای‌دی دو گانه نیز وجود دارد که به بهتر شدن کیفیت تصاویر در محیطی با نور کم یا شب کمک می‌کند. نسبت کانونی این دو سنسور نیز f/2.0 است.

دوربین اصلی از دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و دوربین سلفی نیز تنها یک سنسور دارد. دوربین سلفی دارای فوکوس خودکار است که البته بیشتر دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار از چنین قابلیتی برخوردار نیستند.

طراحی دوربین اصلی نوکیا 8

البته قابلیت اصلی که نوکیا 8 به همراه دارد حالت Bothie است که به شرح عملکرد آن خواهیم پرداخت. در این حالت به کاربر اجازه داده می‌شود ویدیویی تهیه کند که به‌صورت همزمان توسط دوربین اصلی و دوربین سلفی گرفته شده است. نتیجه‌ی نهایی یعنی ویدیوهای ضبط شده توسط دو دوربین به‌صورت اسپلیت اسکرین در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

این حالت به کاربر اجازه می‌دهد در حالی که رخدادی را شرح می‌دهد همزمان از چهره وی و آن رخداد فیلمبرداری شود. در کنار این حالت، قابلیتی نیز وجود دارد که بتوان تصویر نهایی را در فیسبوک یا اینستاگرام به‌صورت لایو استریم قرار داد.

متاسفانه در زمانی که گوشی در اختیار ما قرار گرفت متوجه شدیم که اپلیکیشن دوربین فاقد حالت تنظیمات دستی است و بیشتر کارها به‌صورت خودکار انجام داده می‌شود. این حالت باعث می‌شود تا نتوان تغییرات زیادی را روی تصاویر اعمال کرد.

حالت Bothie اپلیکیشن دوربین نوکیا 8
حالت Bothie اپلیکیشن دوربین نوکیا 8

یکی از عواملی که باعث می‌شود نوکیا 8 محصولی ایده‌آل برای تهیه‌ی محتوا باشد قابلیت جدیدی به نام سیستم صوتی Ozo است. این قابلیت اجازه می‌دهد تا بتوان به‌صورت ۳۶۰ درجه‌ای صوت‌های موجود در محیط را ضبط کرد. از چنین قابلیتی تنها در دوربین‌های ضبط محتوای واقعیت مجازی استفاده می‌شد که عمدتا توسط استودیوهای هالیوودی صورت می‌گرفت و حال شاهد استفاده از این قابلیت برای اولین بار در یک تلفن هوشمند هستیم.

با استفاده از میکروفون‌های متعدد به کاربر اجازه داده می‌شود تا بتواند صدایی متناسب با HDR ضبط کند. این یعنی اگر کاربری بخواهد ویدیوهای لایو استریم شما را تماشا کند حتی با استفاده از یک هدفون امکان گوش دادن به حالت استریو را خواهد داشت و نیازی به نرم‌افزار جداگانه برای انجام این کار ندارد.

جمع‌بندی

باید گفت که حالت Bothie یک ریسک بزرگ است و باید دید که به چه میزان کاربران نسبت به این قابلیت واکنش نشان می‌دهند. علتی که این حالت را یک ریسک بزرگ می‌خوانیم این است که نوکیا 8 تقریبا از امکاناتی بهره می‌برد که در پرچم‌داران متعددی وجود دارد و بزرگ‌ترین ویژگی که به همراه دارد حالت Bothie است.

در صورتی که کاربران نسبت به این قابلیت واکنش مثبتی نشان دهند می‌شود انتظار فروش و استقبال از نوکیا 8 را داشت؛ اما اگر این ویژگی دلیلی برای خرید نوکیا 8 نشود رقابت بسیار سختی در انتظار پرچم‌دار نوکیا خواهد بود.

طراحی درگاه USB-C نوکیا 8

ویژگی دیگر که دوربین سلفی همراه با فوکوس خودکار و سنسور ۱۳ مگاپیکسلی است نظر مثبت ما را نسبت به گوشی هوشمند جدید اچ‌ام‌دی جلب کرده است و باعث می‌شود کیفیت تصاویر سلفی به‌مراتب بالاتر برود.

علاوه بر آن، بهره بردن از اندروید خام می‌تواند دلیل دیگری برای استقبال از نوکیا 8 باشد؛ زیرا نسخه خام اندروید ثابت کرده است که بسیار سریع‌تر از زمانی است که شرکت‌ها روی این سیستم‌عامل از رابط کاربری انحصاری خود استفاده می‌کنند.

حسگر اسکنر اثرانگشت نوکیا 8

انتظار می‌رود که نوکیا 8 در ۱۷ شهریور به قیمت ۵۹۹ یورو یا ۶۹۹ دلار روانه بازار شود. البته قیمت این محصول تنها در اروپا تایید شده و برای آمریکا رقم ذکر شده هنوز تایید نشده است.

.

منبع: AndroidAuthority

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر