;
coinex

اشتباهات رایج در رزومه که جویندگان کار باید از آن ها دوری نمایند

اشتباهات رایج در رزومه که جویندگان کار باید از آن ها دوری نمایندهرکسی دوست دارد به شغل رؤیایی خود برسد و برای آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، شما چطور؟ حتماً برای رسیدن به چنین هدفی برای افزایش مهارت خود تلاش می کنید، ولی یک مورد خیلی مهم که می‌تواند در تعیین شغل رؤیایی شما نقش زیادی داشته باشد و اندازه میز کاری‌تان را مشخص کند، نوشتن یک رزومه کاری حرفه‌ای و بی‌نقص است؛ برخی از اشتباهات رایج در رزومه می تواند آینده شغلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر می‌خواهید همین‌الان دست‌به‌قلم شوید و یک رزومه قوی بنویسید، بهتر است دست نگه‌دارید و چند دقیقه وقت خود را صرف خواندن این مقاله در تکراتو کنید تا از اشتباهات رایج در رزومه مطلع شوید و وجود نقص در رزومه کاری خود جلوگیری کنید.

شغل رؤیایی‌تان را به خاطر اشتباهات رایج در رزومه از دست ندهید

وقتی به دنبال پیشه‌ای هستید، وضعیت امرارمعاش، رفاه مالی و آرمان‌های شغلی، همگی در یک راستا قرار می‌گیرند. بااین‌حال کار زیادی در مقابله با این مشکلات از شما ساخته نیست. به همین علت فرایند شغل یابی، مقوله‌ای طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد.

نوشتن رزومه

به‌منظور کاهش استرس ناشی از شغل یابی، بهتر است روی جنبه‌هایی تمرکز کنید که تحت کنترل شما هستند. یکی از این جنبه‌ها، نوشتن و ارسال یک رزومه باکیفیت است.

تنظیم یک رزومه موفق که نظرات را به سمت شما جلب کند، از دو قسمت تشکیل می‌شود: مواردی که مایل به پرداختن درباره آن‌ها هستید و دوم مواردی که ترجیح می‌دهید درباره آن‌ها توضیحی داده نشود. با اجتناب کردن از اشتباهات رایج در رزومه که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید کیفیت رزومه خود را افزایش داده و شانس خود را بالا ببرید تا درخواستتان در اولویت قرار گیرد.

اشتباه شماره ۱: تأکید کردن روی وظایف به‌جای دستاوردها

توانایی‌های خود را به‌گونه‌ای ننویسید که به‌صورت فهرستی از وظایف روزمره خوانده شوند. بلکه بیشتر به نتایج و اهمیت این توانایی‌ها بپردازید.

در سِمَت‌های قبلی چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ آیا انجام مسئولیت‌های روزانه شما موجب درآمدزایی، پس‌انداز، افزایش بازده، حل مشکلات، جلب و حفظ مشتری و در حالت کلی موجب بهبود اوضاع شرکت شده است؟

اگر می‌خواهید رزومه برجسته‌ای داشته باشید باید از نام بردن قابلیت‌ها فراتر رفته و روی نتایج کارهایی تمرکز کنید که نشان می‌دهند شما کارمند ارزشمندی هستید.

اشتباه شماره ۲: نگارش و قالب‌بندی ضعیف

نگارش ضعیف می‌تواند از جهات زیادی ارزش رزومه را پایین بیاورد:

فونت‌ها، فاصله‌گذاری‌ها و یا قالب‌بندی‌های ناهماهنگ (به‌عنوان‌مثال پررنگ کردن برخی عناوین شغلی و نه سایر آن‌ها)، عدم توجه لازم به جزئیات را منتقل می‌کند.

فونت‌هایی که به‌طور غیرمعمول بزرگ و یا کوچک هستند، موجب نارضایتی خواننده می‌شوند.

حجم زیاد نوشته‌ها و توضیحات، خواندن رزومه به‌صورت سطحی را برای هرکسی سخت می‌کند. (بیشتر افراد، به‌طور سطحی و خلاصه‌وار رزومه را موردمطالعه قرار می‌دهند)

نحوه ذخیره‌سازی رزومه می‌تواند روی قابلیت خواندن آن تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید آن را در ایمیل ضمیمه کنید، مطمئن شوید که به‌عنوان فایل PDF ذخیره شده، بدین ترتیب قالب آن هنگام خواندن از دست نمی‌رود. اگر با استفاده از برنامه ATS مایل به ارسال فایل هستید، آن را با پسوند .txt و یا .doc ذخیره کنید تا احتمال رد شدن آن توسط سیستم کم شود.

اشتباه شماره ۳: مناسب نبودن محتویات رزومه با شغل مربوطه

وقت گذاشتن روی محتویات رزومه می‌تواند میزان علاقه شما به یک جایگاه شغلی را نشان دهد. این علایق می‌توانند به شیوه‌های زیر ظاهر گردند:

مطمئن شوید که اطلاعات لازم خواسته‌شده در فرم رزومه را کامل و به‌درستی پرکرده‌اید. از نوشتن اطلاعات غیرضروری و نامربوط در رزومه خودداری کنید. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال کار درزمینهٔ اقتصاد هستید، نوشتن جوک قدیمی مربوط به یک تحویل‌دهنده پیتزا، شایستگی‌های شمارا به نمایش نمی‌گذارد.

استخدام

از کلمات کلیدی مربوط به سوابق کاری و صنعتی استفاده کنید تا سازگاری و توانایی‌های خود در آن حرفه را نشان دهید.

به مناسب‌ترین دستاوردهایتان در همان ابتدا اشاره‌کنید تا مدیر استخدام هنگام دیدن رزومه متوجه آن‌ها شود.

ربکا هنینگر Rebecca Henninger یکی از متخصصین حرفه‌ای تنظیم رزومه دراین‌باره می‌گوید: «یکی از بهترین راه‌ها برای ممتاز کردن رزومه، تطبیق دادن آن با حرفه موردنظر است. این کار برتری بزرگی را نسبت به سایر متقاضیان با رزومه‌های معمولی به شما می‌دهد و نظر استخدام‌کنندگان را جلب می‌کند.»

اشتباه شماره ۴: مشخص کردن آدرس

یکی از اشتباهات رایج در رزومه ، نوشتن آدرس قبل از هر توضیح دیگر است. درگذشته نوشتن آدرس در ابتدای رزومه طبیعی و استاندارد بود، اما امروزه احتیاجی به این کار نیست.

درواقع، ذکر کردن آدرس می‌تواند به ضرر شما تمام شود. اگر برای شغلی درخواست می‌فرستید که خارج از استان و یا خیلی دورتر از محل زندگی شماست، رزومه شما ممکن است کنار گذاشته شود. شماره تلفن و آدرس ایمیل در چنین مواقعی کفایت می‌کند.

اشتباه شماره ۵: املا و دستور زبان نادرست

اشتباهات املایی و یا دستوری ممکن است ارتباط کمی با دستاوردها و قابلیت‌های شما داشته باشند اما برای مدیران استخدام بسیار پراهمیت هستند. این اشتباهات عدم توجه به جزئیات را به خواننده منتقل کرده و مانع رسیدن به یک شغل باکیفیت می‌شوند.

بررسی کردن املای لغات نیز برای بی‌نقص بودن رزومه کافی نیست؛ چراکه این نرم‌افزارها تنها مشکل املایی را مشخص کرده و مشکلات معنایی را تشخیص نمی‌دهند.

اشتباه شماره ۶: دروغ گفتن

گر چه این کار بسیار ساده لوحانه به نظر می‌رسد اما تقریباً همه مدیران استخدام در کشور، داستان‌های جالبی راجع به دروغ‌های واضح در رزومه‌ها دارند.

به‌هیچ‌عنوان چنین اشتباهی را مرتکب نشوید. اگر درباره توانایی‌های خود در رزومه دروغ بگویید، حتی اگر استخدام هم شوید، دیر یا زود حقیقت آشکار می‌شود.

حتی هنگامی‌که نیت بدی هم ندارید، نوشتن اطلاعات نادرست در رزومه، کارفرمایان باتجربه را نسبت به شما دلسرد خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که شما توجهی به جزئیات نداشته و ادعایتان مبنی بر کار باکیفیت را با چالش روبه‌رو می‌کند.

اشتباه شماره ۷: نوشتن قسمت «مراجع بنا به درخواست» در پایان رزومه

اگر محتویات رزومه شما کاملاً صحیح است احتیاجی به ارجاع دادن آن ندارید. اضافه کردن بخش ارجاعات درگذشته عادی بود اما امروزه امری غیرضروری تلقی می‌شود.

کارفرمایان فرض می‌کنند که منابع رزومه در دسترس هستند پس‌نیازی به اثبات آن‌ها نیست. این کار نشان می‌دهد که شما با قواعد و رسوم جدید آشنایی ندارید.

اشتباه شماره ۸: آغاز کردن رزومه با اطلاعات تحصیلی

اگر به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده یا در بازار کار جدید هستید این بخش را نادیده بگیرید. در غیر این صورت سوابق شغلی خود را پیش از مدارک تحصیلی بنویسید. چراکه استخدام‌کنندگان بیشتر به سوابق کاری اهمیت می‌دهند تا مدرک تحصیلی؛ بنابراین اطلاعات مربوط به پیشینه کاری خود را در ابتدای رزومه بنویسید.

اشتباه شماره ۹: به اشتراک گذاشتن اطلاعات اضافی

شاید به دلیل درگیری‌های پیاپی با یکی از همکارانتان تصمیم به ترک شغل پیشین خودکرده‌اید. شاید هم رئیستان بداخلاق و نالایق بوده است؛ اما ذکر کردن این اطلاعات، هرچند درست، موجب تعجب و نارضایتی می‌گردد.

هیچ نوشته‌ای در رزومه نباید توانایی همکاری شما با سایر افراد، تعهدات نسبت به شغل مربوطه و اخلاق حرفه‌ای شمارا توسط مسئول استخدام، زیر سؤال ببرد.

رزومه کاری

اگر بدانید چند نفر مرتکب این اشتباهات می‌شوند تعجب خواهید کرد. بدین ترتیب پرهیز از این مشکلات، راه‌حلی ساده ولی تأثیرگذار برای در اولویت قرار گرفتن رزومه شماست.

.

منبع: Entrepreneur

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر