;
coinex

دولت دوازدهم و راهبردهای علمی و فناوری

دولت دوازدهم و راهبردهای علمی و فناوریستاری که اکنون معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور است طی یادداشتی، به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، به اهمیت دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و راهبردهای علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دولت دوازدهم تاکید نمود.

دکتر سورنا ستاری در این یادداشت به راهبردهای علمی و فناوری اشاره نمود و جهان امروز را جهان دانایی دانست. وی از علم، فناوری و نوآوری به عنوان کلید بی‌بدیل توسعه و پیشرفت یاد کرد و اعلام نمود که اقتصاد دانش‌بنیان در جهان امروز، بر تمامی ارکان زندگی بشر سایه انداخته و سربلندی و شکوفایی هر ملتی با دانش، پیوندی ناگسستنی پیدا کرده است.

به گفته وی ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و اقتصاد مقاومتی در واقع همین مسیری است که به سمت قله‌های افتخار دانایی و توانایی می رود. وی تاکید نمود که راهبردهای علمی و فناوری نیز در همین راستا خواهد بود.

دکتر ستاری حرکت از سمت اقتصاد منبع محور را به سوی اقتصادی دانش‌بنیان، مأموریت خود تعریف کرد و اعلام نمود که با هماهنگی و هم‌افزایی در مسیر خلق قدرت اقتصادی مبتنی بر راهبردهای علمی و فناوری و ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بین‌المللی گام برخواهد داشت. هدف وی ثروت‌افزایی در عرصه ملی و افزایش کیفیت زندگی مردم است.

به گفته ستاری در دولت یازدهم اقدامات متعددی در این زمینه انجام داده است که از جمله می توان به اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کامل قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان با احراز صلاحیت قریب به ۳۱۵۰ شرکت اشاره نمود.

همچنین تلاش در جهت ایجاد اشتغال برای نزدیک به ۹۰ هزار نفر و درآمدی بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال، جذب اعتباری قریب به ۳۰ هزار میلیارد ریال از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و فعال‌سازی خطوط اعتباری تسهیلات مالی در قالب اعطای وام قرض‌الحسنه در دستور کار قرار داشت.

در ادامه به تحویل سرمایه در گردش، لیزینگ و … به شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق پژوهش و فناوری، تدوین، تصویب و اجرایی‌سازی نظام‌نامه پیوست فناوری قراردادهای بین‌المللی و طرح‌های مهم ملی، حمایت از ایجاد و توسعه روش‌های نوین تأمین مالی طرح‌های فناورانه و نوآورانه همچون بازار دارایی‌های فکری، الگوی سرمایه‌گذاری جسورانه، حمایت از توسعه بازارهای صادراتی و تبادل فناوری در عرصه بین‌المللی، توسعه و ترویج فرهنگ نوآوری،‌ فناوری و جریان‌سازی در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه تجاری‌سازی و اشاعه کارآفرینی فناورانه از طریق تعریف و اجرای بیش از ۱۰۰ طرح کلان ملی فناوری نیز اشاره نمود.

ستاری افزود که توسعه ظرفیت‌های فناوری و نوآوری در عرصه ملی از طریق ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی، حمایت از بازارسازی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق راهکارهای سیاستی همچون برگزاری پنج دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران و … همه و همه اقداماتی است که در سایه همدلی همکاران این معاونت و همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی به مرحله اجرا گذاشته شده است. ستاری افزود که برای دستیابی به راهبردهای علمی و فناوری در دولت دوازدهم تجربیات گذشته را چراغ راه آینده قرار خواهد داد.

به گفته ستاری این سازمان بر ایجاد و توسعه زیست‌بوم استارتاپی و تقویت نوآوری و کارآفرینی دانش‌بنیان در عرصه ملی تاکید دارد و تمام تلاش خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان انجام خواهد داد. ستاری تاکید کرد که این سازمان راهبردهای علمی و فناوری را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

ستاری اشاره نمود که ارتقای سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای پروژه‌های کلان ملی و بین‌المللی نیز در دستور کار قرار دارد و اقداماتی اساسی جهت توسعه و تقویت این شرکت‌ها صورت گرفته است.

به گفته ستاری برای حل مسائل و چالش‌های راهبردی و کلان کشور نیز راهکارهای فناورانه با ارتقای توان فنی داخلی ارائه شده است. وی همچنین ادامه داد که بسیاری از مسائل و چالش‌های موجود در کشور را می توان با فناوری و نوآوری پاسخ داد. چالش‌هایی مانند بهینه‌سازی مصرف انرژی، خشکسالی و کم‌آبی، مدیریت محیط ‌زیست، مشکل ریزگردها و آلودگی هوا و …

وی همچنین بر افزایش توان صادرات محصولات دانش‌بنیان و همچنین بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های خارجی در طرح‌های فناورانه نیز تاکید نمود و یکی از شاخص های توسعه فناوری و اقتصادی هر یک از کشورهای جهان را دستیابی به بازارهای بین‌المللی و حجم صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان اعلام نمود.

وی رویکرد اصلی راهبردهای علمی و فناوری را همکاری‌های بین‌المللی و تبادل فناوری و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت بازیگران نظام نوآور، به ویژه شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان تعریف نمود و اشاره کرد که راه را برای نقش‌آفرینی شرکت‌های فناور و نوآور ایرانی در عرصه بین المللی هموار خواهد کرد.

وی در پایان اعلام نمود که در این سال که از طرف مقام معظم رهبری(مدظله) سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری شده است، تلاش خواهد شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر تعداد، میزان فروش و ایجاد اشتغال، نویدبخش افق‌های جدیدی باشند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر