;
coinex

معرفی بهترین دانشگاه های ایران در حوزه علوم پایه

معرفی بهترین دانشگاه های ایران در حوزه علوم پایه

اسامی بهترین دانشگاه های ایران در حوزه علوم پایه و در سطح بین المللی توسط سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) معرفی گردید.

به گفته وی بررسی پایگاه شاخص‌های اساسی علمی ای.اس.آی (ESI) در بخش بهترین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی دنیا، نشان داده است که 24 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور ایران در مجموع دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا قرار دارند.

دکتر محمدجواد دهقانی اضافه کرد که فهرست مربوط به پایگاه شاخص‌های اساسی علمی ای.اس.آی (ESI) هر دو ماه یکبار به روزرسانی و منتشر می شوند. وی ادامه داد که دانشگاه‌هایی که اثربخشی تحقیقاتی آنها در حد یک درصد برتر دنیا باشند، در این فهرست قرار داده خواهند شد.

دهقانی در این مورد اظهار نمود که مطالعات حوزه زیست‌شناسی و زیست شیمی به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مربوط می‌شود و به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران در این میان اشاره نمود. دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس در این حوزه، در بین دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار دارند.

وی در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های ایران در حوزه علوم پایه پرداخت و اعلام نمود که بیشترین تعداد دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی یک درصد برتر کشور در علوم پایه، در حوزه شیمی قرار دارند.

به گفته دهقانی از بین دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به تولید علم خود، در بین دانشگاه‌های یک درصد برتر قرار گرفته است و همچنین در بین پژوهشگاه‌ها نام پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران مشاهده می‌شود. از بین دانشگاه‌های جامع در رشته شیمی نیز دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فرودسی مشهد، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه رازی، دانشگاه کاشان، دانشگاه مازندران، دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه یاسوج در مجموع یک درصد برتر قرار دارند.

سرپرست ISC در ادامه دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران و خواجه نصیرالدین طوسی را نیز در حوزه شیمی در مجموع دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا معرفی کرد و به گفته وی این امر نشان‌دهنده فعالیت‌های آنها در حوزه شیمی و سایر حوزه‌های مربوط به شیمی است.

دهقانی در ادامه در مورد حوزه زمین شناسی نیز سخن گفت و اشاره نمود که در این حوزه تنها دانشگاه تهران است که در فهرست بهترین‌ها قرار دارد. وی همچنین در حوزه ریاضیات اعلام نمود که دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که در صدر قرار دارد و بعد از دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه آزاد اسلامی است که در بین برترین‌ها قرار گرفته است.

وی در پایان به حوزه فیزیک نیز اشاره و اعلام کرد که پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه دانشگاه آزاد اسلامی توانسته‌اند در بین یک درصد برتر قرار گیرند. بنابراین تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور در لیست بهترین دانشگاه‌های ایران در حوزه علوم پایه قرار دارند.

بهترین دانشگاه های ایران در حوزه علوم پایه

رشته دانشگاه
زیست شناسی و زیست شیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه تهران

دانشگاه تربیت مدرس

شیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی

دانشگاه تهران

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه شیراز

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه فرودسی مشهد

دانشگاه بوعلی سینا

دانشگاه تبریز

دانشگاه اصفهان

دانشگاه رازی

دانشگاه کاشان

دانشگاه مازندران

دانشگاه الزهرا (س)

دانشگاه یاسوج

صنعتی شریف

دانشگاه امیرکبیر

صنعتی اصفهان

علم و صنعت ایران

خواجه نصیرالدین طوسی

زمین شناسی دانشگاه تهران
فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه آزاد اسلامی

ریاضیات دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه آزاد اسلامی

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر