;
coinex

قیمت پرفروش ترین خودروهای وارداتی در بازار تهران

قیمت پرفروش ترین خودروهای وارداتی در بازار تهران

واردات بیش از اندازه خودرو باعث شد تا دولت، سایت ثبت سفارش واردات خودرو را مسدود نماید. مسدود بودن این سایت باعث شد تا قیمت پرفروش ترین خودروهای وارداتی با افزایش 15 درصدی روبه رو شوند. به گفته برخی کارشناسان این افزایش ممکن است تا 25 درصد هم ادامه داشته باشد.

واردات خودرو در ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته 135 درصد رشد داشت. به همین دلیل بود که دولت تصمیم گرفت تا سایت ثبت سفارش واردات خودرو را مسدود کند. شاید در ابتدا مسدود کردن سایت کار درستی به نظر برسد، اما می‌توان مشاهده نمود که این کار نه تنها مشکلات را رفع نکرد بلکه زمینه رانت خواری‌های بسیاری را نیز برای افراد مختلف و دلالان فراهم کرد.

قیمت خودروهایی چون توسان، سراتو، النترا و… به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌اند. به اعتقاد برخی صاحب نظران دلیل اصلی برای این افزایش قیمت، سودجویی عده‌ای خاص از افراد است که از فرصت قطع ناگهانی واردات استفاده کردند و باعث شدند قیمت خودروهای خارجی و مخصوصا قیمت پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی افزایش پیدا کند.

به گفته صمد یاروند، دانش آموخته رشته اقتصاد، باید از اتخاذ تصمیمات آنی پرهیز شود و تبعات و پیامدهای احتمالی نیز در نظر گرفته شود. وی ادامه داد که در بازاری چون بازار خودرو لازم است تا بادقت و توجه بیشتری کارها پیش برود.

وی تاکید کرد که گرفتن تصمیمات آنی در بازار خودرو باعث آشفتگی می‌شود و اقتصاد فعلی کشور به شدت نیازمند آرامش و ثبات است.

به گفته یاروند، گردش مالی خودرو حدود 12 هزار میلیارد تومان است و این رقمی است که می‌تواند برای تمامی افراد، دلالان، واسطه‌ها و گروه‌های سودجو تحریک کننده باشد.

وی تاکید نمود که باید در بازار خودرو، دقیق و جدی عمل کرد، در غیر اینصورت مشکلات پیش آمده کنونی در آینده نیز تکرار خواهند شد. به گفته وی واردات خودروهای خارجی اگر هوشمندانه باشد، سازنده نیز خواهد بود.

ایجاد فضای رقابتی از طریق واردات خودرو

به گفته رضا فتاحی نژاد، برای ایجاد فضای رقابتی، واردات خودروهای خارجی می‌توانند نقش مثبت و سازنده‌ای داشته باشند. زیرا به گفته وی این امر باعث می‌شود، تا تولیدکنندگان داخلی، در راستای ارتقای کمی و کیفی بیشتر تولیدات خود تلاش نمایند.

به گفته فتاحی نژاد همانطور که واردات هوشمندانه و معقولانه در تولید و اقتصاد کشور نقش سازنده دارند، عدم تعادل و زیاده روی در واردات نیز می‌تواند نقشی مخرب داشته باشد. زیرا به گفته فتاحی نژاد، بین واردات سازنده و مخرب، مرز باریکی وجود دارد و حرکت در آن نیاز به برنامه ریزی و نیاز سنجی دقیق و هوشمندانه دارد.

این کارشناس بازار خودرو تاکید نمود که اگر رقیبی جدی برای تولیدکنندگان داخل وجود نداشته باشد، آنها بی تفاوت خواهند بود، اما وجود رقیب باعث ارتقای کمی و کیفی محصولات می‌شود.

وی ادامه داد که هوشمندی لازم در مورد مسدود کردن ناگهانی سایت ثبت سفارش واردات خودرو لحاظ نشد و باعث شد تا قیمت پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در بازار افزایش یابد.

وی تاکید نمود که امیدوار است در دولت دوازدهم در مورد واردات خودرو، تصمیمات مهم بادقت بیشتری اتخاذ گردد و هر دو حوزه خودروهای داخلی و خارجی در نظر گرفته شوند. به گفته وی موفقیت در این زمینه، به نفع مردم جامعه نیز خواهد بود.

قیمت پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در 11 شهریورماه 1396 براساس جدول زیر است:

نام خودرو مدل کشور قیمت
اکسنت / بلو 2017 کره جنوبی 116 میلیون تومان
توسان + اتوپارک 2017 کره جنوبی 207 میلیون تومان
النترا 2017 کره جنوبی 153 میلیون تومان
سورنتو 2017 کره جنوبی 267 میلیون تومان
سراتو 2017 کره جنوبی 148 میلیون تومان
اپتیما نیو (فول کامل) 2017 کره جنوبی 203 میلیون تومان
RAV4 2017 ژاپن 253 میلیون تومان
پیکانتو 2017 کره جنوبی 86 میلیون تومان
نیسان جوک (نیمه‌فول) 2017 ژاپن 135 میلیون تومان
سانتافه 2017 کره جنوبی 248 میلیون تومان
کولیوس 2017 فرانسه 217 میلیون تومان
تلیسمان 2017 فرانسه 202 میلیون تومان
ایکس-تریل 2017 ژاپن 249 میلیون تومان

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر