;
coinex

اختراع اولین چسب توسط نئاندرتال ها

اختراع اولین چسب توسط نئاندرتال ها

به گفته دانشمندان اختراع اولین چسب به 200 هزار سال قبل باز می‌گردد. در آن زمان نئاندرتال‌ها بودند که موفق به ساخت نوعی قیر شدند و از آن به عنوان چسپ استفاده کردند. نئاندرتال‌ها چگونگی ساخت این چسپ را نیز به خوبی یاد گرفتند.

اولین کسانی که توانستند یک نوع چسپ اختراع کنند، هومینیدهای اولیه بودند که البته دانشمندان اکنون چگونگی ساخت آن نوع چسپ را نیز دریافته‌اند.

نژاد نئاندرتال‌ها

انسان های نئاندرتال (Homo neanderthalensis) در اروپا، قسمت‌هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین (آلتای) زندگی می‌کردند و گونه‌ای از سرده انسان‌ها بودند.

اولین نشانه‌های حضور و پیدایش نئاندرتال‌های اولیه به حدود 130 تا 230 هزار سال پیش در اروپا برمی‌گردد. البته می‌توان گفت که مشخصه کامل ظاهر شدن نئاندرتال‌ها به هزار سال پیش بازمی‌گردد.

در 50 هزار سال پیش نئاندرتال‌ها در آسیا سکونت نداشتند و در اروپا نیز نسل این نژاد حدود 40 هزار سال پیش منقرض گردید.

پنج هزار سال پیش از انقراض نئاندرتال‌ها، انسان‌های امروزی وارد اروپا شد، بنابراین می‌تواند این احتمال وجود داشته باشد که این دو گروه انسانی با هم ارتباط‌هایی داشته باشند.

بعضی از ژن‌های میان انسان‌های امروزی و نئاندرتال‌ها مشترک است. دلیل این امر این است که اجداد انسان‌ها و نئاندرتال‌ها، زمانی‌که از آفریقا بیرون آمده بودند، با هم آمیزش داشتند.

مشخصات ظاهری بدن نئاندرتال‌ها

در آب و هوای سرد، نئاندرتال‌ها می‌توانستند به راحتی زندگی کنند زیرا بدن آنها برای زندگی در چنین شرایطی مناسب بود و سازگاری داشت. نئاندرتال‌ها کاسه سر بزرگ داشتند، دارای قد کوتاه بودند اما بسیار قوی و همچنین دارای بینی بزرگ بودند. این ویژگی‌ها برای زندگی در آب و هوای سرد مطلوب است.

نئاندرتال‌ها دارای مغز بزرگی بودند، ابزارهای بسیار مفید و جوامع پیچیده‌ای داشتند. می‌توان گفت به همین دلیل است که اختراع اولین چسب توسط آنها بوده است.

برخی طراحی‌های انجام شده توسط آنها بر روی چرم، هنوز هم در حال استفاده است. به نظر برخی دانشمندان و محققان ممکن است نسل نئاندرتال‌ها اصلا منقرض نشده باشد و مردم برخی مناطق اروپا و آسیا DNA آنها را هنوز در خود داشته باشند.

اختراع اولین چسب

نظریه های مربوط به اختراع اولین چسب

در چند دهه‌ی گذشته بود که دانشمندان طی حفاری‌هایی در سایت‌های نئاندرتال‌ها در آلمان، توده‌های قیر اندود و چسب‌های موجود در ابزار سنگی را توانستند کشف کنند. در این میان برخی انسان شناسان اعتقاد دارند که اختراع اولین چسپ با تکنولوژی‌های پیشرفته انسان‌های مدرن همراه بوده است.

در مجله Scientific Reports، تحقیقات جدید محققان دانشگاه لیدن منتشر شده است که آنها اختراع اولین چسب را از نئاندرتال‌ها می‌دانند و حتی چگونگی اختراع این چسب را نیز توضیح می‌دهند.

دانش فنی و مهارت‌های نئاندرتال‌ها، توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت تا تعیین شود که نئاندرتال‌ها چگونه موفق به ساخت قیر شده‌اند. نئاندرتال‌ها از این قیرها برای برای تقویت و ضد آب کردن اتصالات مختلف، وسایل زندگی، پنهان کردن وسایل و یا چسباندن استخوان و سنگ به سلاح‌هایشان استفاده می‌کردند.

اختراع اولین چسب چه زمانی بود

می‌توان گفت قدیمی‌ترین مدرکی که می‌توانست ساخت محصولات چسبناک را توسط انسان اثبات کند به 70 هزار سال پیش بازمی‌گشت. اما با تحقیقات و کشفیات جدید، اکنون این تاریخ به 200 هزار سال عقب‌تر برمی‌گردد.

نظریه های انقراض نئاندرتال‌ها

برخی محققان اعتقاد دارند که انسان‌های مدرن همه نئاندرتال‌ها را کشته‌اند، مانند استعمارگران آمریکایی که بومیان آمریکا را نسل کشی کردند. بنابراین هنوز مشخص نیست که چه بر سر نئاندرتال‌ها آمده است.

بعضی دیگری اعتقاد دارند که نئاندرتال‌ها به بیماری مبتلا شدند و سیستم ایمنی بدن آنها نتوانست با این بیماری مبارزه کند.

اما سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه لیدن اعتقاد دارد که برای نئاندرتال‌ها اتفاق دیگری افتاده است. به گفته وی مجموعه‌ای از فرایندهای پیچیده مانند تداخل فرهنگی یا اصلاح ژنتیک و همچنین رقابت و جمعیت کم این نژاد باعث شده است تا نسل آنها منقرض شود. وی اعتقاد دارد که با آمدن انسان‌های جدید آنها دچار تغییر ژنتیکی شده‌اند.

تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است که بیان می‌کند مردم آسیای شرقی و همچنین بومیان آمریکا، حدود 20 درصد و یا بیشتر را از بقایای نئاندرتال‌ها در ژنوم‌هایشان دارند. اینکه بسیاری از بومیان آمریکایی در گذشته در ساخت قیر تخصص داشته‌اند، شاید تصادفی نباشد.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر