;
coinex

50 ترفند و راهنمایی برای ایجاد انگیزه

انگیزههر کشتی کسب و کار توسط یک کارآفرین جسور هدایت می‌شود تا بتواند به جزیره موفقیت برسد. موتور این کشتی نیاز به سوخت دارد که سوخت آن همان انگیزه‌هایی است که شما را در سختی‌ها و مشکلات پرانرژی نگه می‌دارند. برای تامین این سوخت چندراه برای شما پیشنهاد داده‌ایم. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

برای رسیدن به اهدافتان خود را در غالب فکری مناسب قرار دهید.

گاهی برنامه مشخصی دارید، می‌دانید که می‌خواهید چه‌کاری انجام دهید، اما بعد از مدتی هدفتان کمرنگ‌تر شده و بیشتر به یک کشمکش روزانه تبدیل می‌شود، چرا؟

ما چنینی شرایطی را تجربه کرده‌ایم و می‌خواهیم به شما کمک کنیم.

در ادامه ۵۰ مورد از راهنمایی‌ها و ترفندهای انگیزه‌بخش را ذکر کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند از زمان بهترین استفاده را برده و پویایی ذهن خود را حفظ کنید.

کسب و کار

۱- خاطرات مثبت را به یادآورید

اگر هنگام شروع هدف جدید با ترس و آشفتگی مواجه شدید، در ابتدا خاطره‌ای مثبت و غرورآفرین را برای خود مجسم کنید؛ احساستان در آن لحظات را به خاطر آورده تا بر این مشکل غلبه نمایید.

۲- دید گسترده‌تری به مسائل داشته باشید

افتادن در گردابی از گرفتاری‌ها و مشکلات جزئی در حین رسیدن به مقصد، امری طبیعی و ساده است. قبل از انجام کار به تفکر درباره مقاصد بزرگ‌تر و مهم‌تر بپردازید. آن‌ها را نوشته و روی دفتر کار خود قرار دهید؛ بدین ترتیب درکی واضح از هدف نهایی خواهید داشت.

۳- یک‌درمیان به انجام قسمت‌های خوشایند و ناخوشایند پروژه بپردازید

روزتان را با پرداختن به بخش‌هایی از پروژه که نسبت به آن مشتاق‌تر هستید شروع کنید؛ سپس سراغ امور ناخوشایندتر بروید و این روند را تکرار کنید. همواره انگیزه‌ای برای انجام دادن کار در طول روز داشته باشید.

۴- برای خود پاداش در نظر بگیرید

به خودتان قول دهید که اگر از پس مهم‌ترین قسمت‌های پروژه برآمدید، به انجام تفریح موردعلاقه‌تان می‌پردازید. این کار را بارها تکرار کرده و انگیزه خود را برای انجام کار بعدی حفظ نمایید.

۵- تحرک داشته باشید

کمی در حوالی دفتر کار بدوید، بپرید، روی دستان خود بایستید. خلاصه هر کاری برای گردش خون و خالی کردن ذهنتان انجام دهید. اندورفین و تغییر زاویه دید به پرانرژی ماندن مغز کمک می‌کند.

۶- فهرستی از موسیقی‌های نشاط‌آور تهیه کنید

موسیقی‌های موردعلاقه خود را در یک لیست جمع‌آوری کرده و قبل از شروع کار و یا هنگام افت انرژی به آن‌ها گوش دهید.

۷- هدف را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید

به‌جای تصور کردن هدف به‌صورت یک پروژه عظیم، آن را به چندین مرحله کوچک‌تر و ساده‌تر تبدیل کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید از هر بخش عبور کرده و انگیزه خود را برای انجام مرحله بعدی حفظ نمایید.

۸- زمان را تنظیم کنید

اگر در حین رسیدن به هدف احساس تنبلی و سستی به شما دست داد، طوری وانمود کنید که انگار در یک مسابقه خلاقیتی شرکت کرده‌اید. ساعت را روی ۳۰ دقیقه تنظیم کرده و ببینید در این مدت چند درصد از کار را پیش برده‌اید. کمی استراحت کرده و سپس دوباره ادامه دهید.

۹- برای خودتان از آینده یادداشت بگذارید

چند پیام مثبت و انرژی‌بخش برای خود بنویسید و بگویید چقدر از رسیدن به مقصد و غلبه بر مسائل خشنود و مفتخر هستید. اگر به خودتان ایمان داشته باشید ادامه دادن راه آسان‌تر خواهد بود.

۱۰- تصویر افرادی را که به شما انگیزه می‌دهند پیدا کنید

به الگوهایتان فکر کنید و عکس‌هایشان را روی میز کار خود قرار دهید. نگاه کردن آن‌ها به شما انگیزه‌تان را برای رسیدن به آنچه ایشان کسب کرده‌اند، تقویت می‌کند.

کارآفرین

۱۱- به خاطر آورید که چرا از آغاز دست به انجام چنین کاری زده‌اید

یک لیست تهیه کنید و در آن تمام مقاصدتان از هدف را به‌صورت واضح بنویسید. سپس آن‌ها را مداوم به خاطر آورید تا بدانید برای چه تلاش می‌کنید.

۱۲- شریکی برای مکالمات انگیزه‌بخش داشته باشید

با یک دوست و یا همکار که با شما جهت فکری یکسان دارند، در ارتباط باشید. وقتی انگیزه‌تان کاهش پیدا می‌کند با یکدیگر صحبت کرده تا دوباره آن را افزایش  دهید.

۱۳- زمانی را که در آن موفق‌تر عمل می‌کنید پیدا کنید

اگر انسان سحرخیزی نیستید، لازم نیست ۹ صبح به انجام کارهایتان بپردازید. شاید ساعت ۲ بعدازظهر برای شما مناسب‌تر باشد. اگر نتوانید خود را با بهینه‌ترین زمان وفق دهید، به‌مرور انگیزه خود را از دست خواهید داد.

۱۴- یک طرح جامع تنظیم نمایید

نقاط عطفی را برای رسیدن به هدف نهایی در نظر بگیرید. هرگاه یکی از این نقاط عطف را پایان رساندید، خود را تشویق کنید. بدین ترتیب انگیزه خود را برای ادامه راه حفظ نموده و در حین کار نیز از خود قدردانی کرده‌اید.

۱۵- محل کارتان را به مکانی نتیجه‌بخش تبدیل کنید

اگر نسبت به محیط کار احساس خوبی ندارید بدون شک تاثیر منفی روی میزان انگیزه خواهد گذاشت. پس سعی کنید محیط کار را به مکانی فرح‌بخش و پرنشاط تبدیل نمایید.

۱۶- با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

تنها راه مقابله با انرژی‌های منفی و مضر مواجه‌شدن با آن‌هاست. تمام ترس‌ها و بی‌نظمی‌هایی را که ممکن است در حین رسیدن به هدف اتفاق بیافتند، یادداشت کنید. اگر به‌دقت به آن‌ها فکر کنید به‌تدریج اثر منفی خود را از دست می‌دهند. همچنین می‌توانید تدابیری برای مقابله با هرکدام (در صورت وقوع) به کار بگیرید.

۱۷- از زمان هوشمندانه استفاده کنید

قبل از این‌که روز خود را به پایان برسانید درباره کارهایی که فردا می‌خواهید انجام دهید، خوب فکر کنید. بدین ترتیب با داشتن برنامه‌ریزی قبلی، روز بانشاطی را آغاز خواهید کرد.

۱۸- جملات انگیزه‌بخش بخوانید

اگر احساس کردید که دیگر توانایی ادامه کاری را ندارید، جملاتی را از افراد موفق پیدا کنید. همیشه آن‌ها را همراه داشته و یا روی دفتر کار خود بگذارید. این جملات به شما یادآوری می‌کنند که توانایی و شایستگی رسیدن به هدف نهایی را دارید.

۱۹- به خاطر داشته باشید که هرروز به هدفتان نزدیک‌تر می‌شوید

گاهی اوقات نمی‌توانید خود را مطابق با برنامه پیش ببرید. به یاد داشته باشید که حتی اگر نیمی از کار مقرر را انجام داده باشید، بازهم به مقصد نزدیک‌تر هستید.

۲۰- یک برنامه روزمره تنظیم کنید

صبح خود را با انجام کارهایی شروع کنید که شما را در حالت فکری مناسب برای داشتن یک روز پربار قرار می‌دهند؛ مانند آماده کردن صبحانه، شنیدن یک موسیقی و یا انجام نرمش صبحگاهی، ببینید انجام چه‌کاری برای شما موثر خواهد بود.

۲۰- یک برنامه روزمره تنظیم کنید

۲۱- به افرادی که در موقعیت شما بوده‌اند گوش فرا دهید

اگر در اواسط کار توجه و علاقه خود را از دست دادید، به یک پادکست الهام آور و یا TED Talk (سخنرانی‌های انگیزه‌بخش درزمینه فناوری، سرگرمی و طراحی) گوش کنید. ساعتی را برای قدم زدن اختصاص داده و سپس بانشاط و پرانرژی به ادامه کار بپردازید.

۲۲- از اپلیکیشن و برنامه‌های کاربردی استفاده کنید

اگر هنوز آماده نیستید که اهدافتان را با دوستان و یا همکارانتان در میان بگذارید، از برنامه‌های کاربردی مانند Make Me استفاده کنید و بدین ترتیب با افرادی که ذهنیتی مشابه با شما دارند به رقابت بپردازید.

۲۳- هرازگاهی استراحت نمایید

اگر احساس خستگی و درماندگی می‌کنید دیگر نمی‌توانید باانگیزه بمانید. حتما در شبانه‌روز خواب و استراحت کافی داشته باشید.

۲۴- از رسانه‌های اجتماعی برای مدتی دور باشید

برای یک یا دو روز از شبکه‌های اجتماعی دور بمانید و تاثیرش را در پیشبرد امور مشاهده نمایید. اگر تمام انرژی‌تان را صرف توجه به زندگی دیگران کنید، نمی‌توانید بر روی هدف خود متمرکز بمانید.

۲۵- کتاب بخوانید

با دور ماندن از شبکه‌های اجتماعی مطمئنا وقت آزاد بیشتری خواهید داشت. این زمان را صرف خواندن کتاب و یا مطالب جدید کنید. ممکن است حتی ایده‌های جدیدی به سراغتان بیایند. افراد مختلفی نظرات و ایده‌هایشان را در کتاب‌ها جمع‌آوری کرده‌اند و این به شما انگیزه خواهد داد. اگر آن‌ها توانسته‌اند موفق شوند پس شما هم می‌توانید.

۲۶- دوش آب سرد بگیرید

گرفتن دوش آب سرد به مدت ۳۰ ثانیه در ابتدای روز و یا حتی در پایان استحمام، ذهن را بیدار کرده و شما را آماده می‌سازد.

۲۷- وضعیت مکانی خود را تغییر دهید

یکی دیگر از راه‌های به دست آوردن انگیزه، امتحان کردن محیط‌های مختلف است. مکان‌های متعددی در دفتر کار و یا منزل وجود دارند که موجب افزایش تمرکز می‌گردند. مانند نقاطی که نور طبیعی و یا دمای معتدل‌تری دارند. همه این نقاط را امتحان کنید تا امکانات بهتری برای خود فراهم‌سازید.

۲۸- راهنمای دیگران باشید

با کارکنان جدید شرکت و یا افراد موفق در سایر انجمن‌های تخصصی در ارتباط باشید. کمک به دیگران برای رسیدن به هدف‌هایشان و دیدن سخت‌کوشی آنان، انگیزه شما را برای انجام پروژه‌های خودتان بالا می‌برد.

۲۹- برای تغییر برخی مراحل آماده‌باشید

اگر پس از گذشت چند هفته قسمتی از کار پیش نرفت و دچار ترس و اضطراب شدید، گامی به سمت عقب بردارید. کاملا انتظار می‌رود که برای پیشبرد برنامه، قسمتی از پروژه و یا هدف را تغییر دهید. برای عوض کردن برخی مسیرها، احساس سرافکندگی نکنید.

۳۰- به یاد داشته باشید گاهی اشتباه کردن ایرادی ندارد

یکی از موارد مهم کاهش انگیزه، ترس از انجام اشتباهات است. اگر خطایی را مرتکب نشوید، بدین معناست که به‌اندازه کافی تلاش نمی‌کنید. اجازه ندهید ترس از شکست شما را از پا دربیاورد.

انگیزشی

۳۱- به دنبال افرادی برای همکاری باشید

درباره شرایط لازم برای بهترین عملکردتان فکر کنید. آیا جزو آن دسته افراد هستید که ترجیح می‌دهند تنها کار کنند و یا از ایده‌های دیگران نیز استقبال می‌کنید؟ اگر جزو دسته دوم هستید به دنبال اشخاصی هدفمند برای همکاری باشید.

۳۲- زمان‌هایی را برای توقف و استراحت ترتیب دهید

اگر در طول روز به‌طور مداوم سرگرم کار و فعالیت باشید، غیرممکن است که انگیزه و انرژی خود را در سطح بالا نگه‌دارید. زمان‌هایی را برای وقفه در کار و انجام اموری که انرژی شما را بازمی‌گرداند، در نظر بگیرید.

۳۳- از منفی گرایی بپرهیزید

آیا خواندن اخبار در طول روز موجب افزایش استرس می‌گردد؟ تنها یک‌بار در روز، به مطالعه تیتر خبرها بپردازید. آیا فردی در دفتر کارتان هست که دائما گله و شکایت می‌کند؟ بحث را به یک موضوع خوش‌بینانه‌تر تغییر دهید. هر چه در توان دارید به خدمت بگیرید تا منابع انرژی‌های منفی را دور کنید.

۳۴- فهرستی برای قدردانی تنظیم کنید

افرادی را که در زندگی قدردان آن‌ها هستید به خاطر آورید. اسامی را یادداشت کرده و روی میز کار بگذارید تا همواره به خاطر داشته باشید که پس از رسیدن به مقصد چه کسانی به شما افتخار خواهند کرد.

۳۵- هیچ‌گاه برای شروعی تازه دیر نیست

معمولا افراد در ابتدای سال نو و یا با تغییر فصول اهدافی جدید تنظیم می‌کنند، اما شما هرزمانی می‌توانید هدفی را معین کنید. اگر روز و یا هفته بدی را سپری کرده‌اید، مایوس نگردید. در عوض صبح روز بعد، شروعی تازه و دیدگاهی نو داشته باشید.

۳۶- خوراکی‌های مغذی بخورید

مواد سرشار از پروتئین مانند ماهی سالمون، گوشت لخم، آجیل و همچنین مواد حاوی آنتی‌اکسیدان مثل بلوبری، برای افزایش تمرکز و عملکرد مغز بسیار مفید هستند.

۳۷- میزان آب بدن را متناسب نگه‌دارید

اگر ذهنتان خسته شده و ادامه کار برایتان دشوار به نظر می‌رسد، احتمالا بدین معناست که بدنتان در طی روز آب کافی دریافت نکرده است. مانند خواب مناسب و تغذیه سالم، تنظیم نگه‌داشتن آب بدن از موارد اصلی برای عملکرد مغز به شمار می‌رود.

۳۸- بخندید

دقایقی را به دیدن یک کلیپ خنده‌دار و شوخی کردن با دوستانتان بپردازید. خندیدن حال و هوایتان را بهتر کرده و توانایی را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید با انگیزه و انرژی هر چه تمام‌تر به ادامه کار مشغول شوید.

۳۹- به سازمان‌های حرفه‌ای بپیوندید

در این سازمان‌ها با افراد مشابهی ملاقات خواهید داشت که آن‌ها نیز در پی رسیدن به اهدافشان هستند. بدین ترتیب برای انجام نقاط عطف پروژه خود باانگیزه‌تر می‌شوید تا در صورت رسیدن به آن‌ها، موفقیت خود را با این افراد به اشتراک بگذارید.

۴۰- مقداری از سرمایه‌تان را کنار بگذارید

نقاط عطفی را برای رسیدن به هدف تنظیم کنید. اگر در زمان مقرر به یکی از این نقاط نرسیدید، مبلغی را به سازمان خیریه پیشنهادی دوستان و یا همکارانتان بپردازید.

هدف

۴۱- مشوق خود باشید

برخلاف مورد قبلی این بار از خانواده، دوستان و همکارانتان بخواهید که بعد از اتمام پروژه نهایی، مبلغی را به خیریه منتخب شما بپردازند.

۴۲- کافی است استارت کار را بزنید

اگر در طی روز هیچ‌گونه انگیزه‌ای پیدا نکردید و احساس نمودید هیچ‌چیز آن‌گونه که باید نیست، فقط دست‌به‌کار شوید. در روزهای بعد که غالب فکری مناسب‌تری دارید، بهتر است لااقل قسمتی از کار را قبلا تمام کرده باشید.

۴۳- به دنبال ویژگی‌های خوب و مثبت در هر شبانه‌روز باشید

در پایان هرروز نکته‌ای مثبت راجع به وقایع پیش‌آمده و نکاتی نشاط‌آور درباره روز بعد بنویسید. همواره به خود یادآور شوید که در کنار اتفاقات بد، ویژگی‌های مثبتی نیز وجود دارند.

۴۴- دست از کمال‌گرایی بردارید

اگر استانداردهای غیرواقعی درباره احتمالات کار داشته باشید، هیچ‌گاه اشتیاقی برای انجام آن پیدا نمی‌کنید. نگذارید کمال‌گرائی سد راهتان برای رسیدن به هدف واقعی شود.

۴۵- آن‌قدر رسیدن به هدف را برای خود شبیه‌سازی کنید تا بالاخره به واقعیت تبدیل شود

اگر انگیزه‌ای ندارید، به دوران دبستان برگردید و به یادآورید چقدر مشتاق ادامه دادن هدف هستید. رویدادهای مطلوب را آن‌قدر در ذهن خود شبیه‌سازی و تقلید کنید تا واقعیت پیدا کنند.

۴۶- این‌یک مسابقه نیست

همین‌الان مقایسه خود با اطرافیان را متوقف کنید. وقتی در حین انجام کار به دستاوردهای دیگران توجه می‌کنید ممکن است دلسرد شوید. اما به خاطر داشته باشید که ایشان نیز مطمئنا با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اند که آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک (Facebook) و اینستاگرام (Instagram) به نمایش نگذاشته‌اند.

۴۷- با خودتان مهربان باشید

رسیدن به خواسته‌ها و تمایلات تلاش بسیاری را می‌طلبد؛ اما فراموش نکنید که شما این کار را فقط به خاطر خودتان انجام می‌دهید، پس بیش‌ازحد تقلا نکنید. سعی کنید اندکی تفریح بین مراحل کار بگنجانید.

۴۸- به‌رنگ‌هایی نگاه کنید که موجب افزایش خلاقیت می‌گردند

رنگ‌هایی مانند سبز و نارنجی، انرژی و خلاقیت را افزایش می‌دهند. دفتر کارتان را با این رنگ‌ها تزیین کرده و یا به فضای سبز رفته و ذهنتان را متمرکز کنید.

۴۹- در میانه‌ی کار جا نزنید

به خودتان قول دهید که تا آخر راه و هدفتان را ادامه خواهید داد. کنار کشیدن از تصمیم، یک گزینه نیست.

۵۰- به راهنمایی الگوهایتان عمل کنید

درباره الگوهای زندگی‌تان مطالعه کنید. برای ایجاد انگیزه چه راه‌هایی را در پیش‌گرفته‌اند؟ یکی از این روش‌ها را به کار گرفته و ببینید تا چه اندازه برای شما نتیجه‌بخش هستند.

.

منبع: entrepreneur

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام
    تشکر از مطالب مفیدتان

    پاسخ