;
coinex

همکاری شرکت های میتسوبیشی، هیتاچی و تویوتا در صنعت برق ایران

همکاری شرکت های میتسوبیشی، هیتاچی و تویوتا در صنعت برق ایران

در چند سال اخیر صنعت برق ایران توانسته است پیشرفت های موفقی داشته باشد اما در مقایسه با فناوری های روز دنیا، نیازهای صنعت برق ایران هنوز رفع نشده است. بنابراین ذکر این نکته ضروری است که ایران در این زمینه نیاز به توسعه همکاری‌های بین‌المللی دارد.

در این زمینه وزارت نیرو با کشورهای خارجی مذاکراتی را انجام داده و اعلام کرده است که کشورهای ایران و ژاپن در آینده در زمینه انتقال دانش فنی، همکاری‌هایی با هم خواهند داشت.

شرکت‌های معتبر ژاپنی که در زمینه صنعت برق فعالیت دارند و قرار است تا با ایران همکاری‌هایی داشته باشند، شرکت‌های میتسوبیشی، هیتاچی و تویوتا هستند.

مسئولان کشور معتقدند که اگر ایران با این شرکت‌ها همکاری کند و دانش فنی این شرکت‌ها به ایران انتقال یابد، ایران می‌تواند بی‌نیاز از مهندسان خارجی، از این دانش در توسعه نیروگاه‌هایش استفاده کند و مشکلات صنعت برق در کشور را رفع نماید.

بررسی مذاکرات همکاری ایران و ژاپن

در آینده‌ای نزدیک، فناوری صنعت برق ژاپن به ایران انتقال می‌یابد. رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع برق و آب وزارت نیرو از این همکاری خبر داد.

به گفته حمیدرضا تشیعی، انتقال فناوری یکی از مباحثی است که در همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای هدف مد نظر خواهد بود. وی ادامه داد که در ابتدا لازم است تا مدیران و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی این دو کشور با هم آشنا شوند، سپس زمینه‌سازی برای انتقال فناوری به داخل کشور ایجاد گردد و در نهایت نیز بومی‌سازی انجام شود.

تشیعی اعلام نمود که ایران بیش از 4 سال است، در پروژه‌های مشترک بین بخش خصوصی داخلی و بخش خصوصی طرف مقابل، ارتباط خوبی با مرکز همکاری‌های خاورمیانه ژاپن دارد.

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای در توکیو خبر داد که به گفته وی در ابتدای امسال بین مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق همکاری‌های خاورمیانه ژاپن منعقد گردیده است. به گفته تشیعی براساس این تفاهم‌نامه قرار است تا همکاری متقابلی بین این دو کشور ایجاد گردد.

وی ادامه داد که در زمینه صنعت برق ایران با شرکت های بزرگ ژاپنی نشست هایی صورت گرفته است. به گفته وی این شرکت ها برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده اند و آنها تمایل دارند تا دانش و فناوری خود را در ایران معرفی کنند و همکاری لازم را با بخش صنعت برق ایران داشته باشند.

به گفته رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع برق و آب وزارت نیرو، حدود دو ماه پیش، مدیران ارشد صنعت برق کشور با مدیران شرکت میتسوبیشی ژاپن، در تهران ملاقات و گفت‌وگوهایی را انجام دادند.

وی ادامه داد که در روزهای ۷ و ۸ شهریور جاری، سمینار دو روزه‌ای با حضور متخصصان و مهندسان ارشد شرکت میتسوبیشی و همچنین ۴۲۰ نفر از مدیران بخش خصوصی برق کشور، شرکت توانیر و شرکت نیروگاه‌های حرارتی در محل پژوهشگاه نیرو برگزار گردید.

به گفته تشیعی در این سمینار مباحثی برای آشنایی با دانش و فناوری ژاپن در تولید برق، فناوری نیروگاه‌های برق و فناوری انتقال و توزیع برق ارائه شد.

شروط ایران برای حضور شرکت های خارجی

به گفته تشیعی شروط جمهوری اسلامی ایران برای حضور شرکت‌های خارجی در کشور شامل، مشارکت با بخش خصوصی داخلی، انتقال فناوری، بومی نمودن فناوری، تولید مشترک در کشور، تامین نیازها و همچنین صادرات محصول مشترک به کشورهای منطقه است.

تشیعی یکی از اهداف مهم وزارت نیرو را مشارکت بیشتر بخش خصوصی دانست و ادامه داد که در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام شده است.

اعزام متخصصان ایرانی به ژاپن

به گفته تشیعی از سوی مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق کشور، برای انجام هماهنگی های لازم دو گروه از متخصصان برق، امسال به ژاپن اعزام می شوند.

تشیعی اعلام کرد گروه اول در بخش انتقال و توزیع در آبان‌ و گروه دوم نیز در بخش نیروگاهی تا پایان سال جاری برای آشنایی بیشتر و همچنین بازدید از فناوری‌های صنعت برق ژاپن، به این کشور سفر خواهند کرد.

حسن بهرام‌نیا، که عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است، درباره همکاری های ایران و ژاپن در زمینه صنعت برق ایران اعلام کرد که براساس برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه ایران باید حداقل ۵ هزار مگاوات برق از منبع انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کند.

منافع اکتسابی ایران در همکاری با کشورهای خارجی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نیاز اصلی ایران در همکاری‌های خارجی را انتقال دانش فنی است و ادامه داد که اولویت‌های برنامه ششم توسعه باید اولویت‌های تمام مسئولان باشد و همچنین نباید از ارتقای سطح دانش داخلی غافل شد.

وی ادامه داد که در مذاکرات سطح بالا، باید بحث‌ها سریع‌تر پیش برود و لازم است تا ایران بتواند با شرکت‌هایی مانند هیتاچی، میتسوبیشی و تویوتا در زمینه صنعت برق فعالیت های مشترک انجام دهد.

بهرام‌نیا معتقد است بستن این‌گونه قراردادها با کشورهای توسعه‌یافته و شرکت‌های موفق دنیا باعث می‌شود تا منافع ایران پوشش یابد. به گفته وی، در صنعت برق ایران نیازهایی وجود دارد که اگر بتوان آن را با همکاری با کشورهای توسعه یافته برطرف نمود، باید این کار را انجام داد.

وی در پایان تاکید کرد که بعضی نیروگاه‌های کشور نیاز به توسعه دارند و اگر بتوان از طریق یک یا چند قرارداد، دانش فنی را به کشور وارد کرد، مهندسان و شرکت‌های داخلی، توسعه دیگر نیروگاه‌ها را می‌توانند به راحتی انجام دهند.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر