;
coinex

خرید محصولات دیجیتالی به صورت اقساط ؛ کاری درست یا اشتباه؟

خرید محصولات دیجیتالی به صورت اقساط ؛ کاری درست یا اشتباه

خرید انواع محصولات مختلف خصوصا محصولات دیجیتالی به صورت اقساط از گذشته تاکنون رواج داشته است و اقشار مختلف جامعه مخصوصا قشر متوسط همیشه از این روش خرید، استقبال کرده‌اند.شاید فکر کنید که خرید اقساطی محصولات دیجیتالی فقط برای اجناس گران قیمت است اما اکنون تقریبا هر جنسی با هر قیمتی را می‌توان به صورت اقساطی خرید. از یک خرید ارزان قیمت تا خرید گران قیمت.

مشکلات اصلی خرید گجت ها به صورت قسطی

با گشتی در بازار می‌توان فهمید که تقریبا انواع مختلف گجت‌ها به صورت اقساطی نیز ارائه می‌شوند، اما خرید اینگونه محصولات به صورت اقساطی کار درستی نیست. در این روش مشکل بزرگی وجود دارد که شاید به چشم نیاید.

مشکل اصلی، جایگزین شدن وسایل قدیمی با مدل جدید است. چون مدل‌های جدید و مختلف این گونه وسایل سریع وارد بازار می‌شوند؛ تا بخواهیم یک قسط را پرداخت کنیم، مدل های جدید وارد بازار شده‌اند!

خرید گوشی هوشمند به صورت اقساط

برای بررسی چگونگی خرید گوشی به صورت قسطی دو مدل از مهترین گوشی‌های موجود در بازار را بررسی می‌کنیم؛ سامسونگ اس 8 پلاس و گوشی آیفون 7 پلاس. قیمت سامسونگ S8 پلاس چیزی حدود دو میلیون و 800 هزار تومان است.

اگر این مدل گوشی به صورت آنلاین خریداری شود تعدادی وسایل جانبی نیز همراه با گوشی به خریدار ارائه می‌شود. مورد بعدی اینکه حتی می‌توانید گارانتی خود را نیز انتخاب کنید که البته در حالت قسطی این امکان وجود ندارد و معمولا گارانتی‌ها معتبر نیستند.

اما چرا نباید محصولات دیجیتالی را قسطی خرید؟

برای خرید گوشی که به آن اشاره شد، لازم است تا پول پیش حدود 626 هزار تومان پرداخت شود و برای مدت 12 ماه هم، ماهی 245 هزار تومان قسط بدهید.

اگر جمع پیش پرداخت و مبلغ ماهانه را در نظر بگیرید چیزی حدود سه میلیون و 560 هزار تومان می شود که شما در حالت قسطی، 700 هزار تومان بیشتر پرداخت کرده‌اید.

و اما گوشی بعدی، آیفون. اگر بخواهیم آیفون را قسطی بخریم باید 780 هزار تومان پول پیش پرداخت کرد و برای یک سال هم ماهی 307 هزار تومان قسط داد؛ یعنی در مجموع چهار میلیون و 460 هزار تومان! در حالی که قیمت نقدی این گوشی با ظرفیت 128 گیگ حدود سه میلیون و 560 هزار تومان است؛ پس در حالت قسط 900 هزار تومان پول بیشتری پرداخت شده است.

بررسی خرید تبلت به صورت قسطی

دو محصول در بازار تبلت وجود دارند که رقیب هم هستند، چه از نظر امکانات و چه از نظر قیمت؛ دو مدل اپل آیپد پرو و سرفیس پرو 4 شرکت مایکروسافت.

برای خرید قسطی تبلت آیپد پرو با حافظه 32 گیگابایت و سایز 9.7 اینچی باید 444 هزار تومان پول پیش پرداخت کرد و برای مدت یک سال هم ماهی 174 هزار تومان قسط داد؛ که در مجموع دو میلیون و 530 هزار تومان خواهد شد.

جالب است بدانید که خرید این تبلت به صورت نقد قیمتی معادل سه میلیون تومان دارد. اما نکته اینجاست که در حالت قسطی این تبلت گارانتی معتبری نداشته و صرفا به شرط اصل بودن، فروخته می‌شود اما در حالت نقدی از گارانتی معتبری برخوردار است و تفاوت قیمت آن‌ها نیز در همین مورد است.

اما تبلت سرفیس پرو به صورت نقدی حدود سه میلیون و 580 هزار تومان قیمت دارد. اگر بخواهیم آن را به صورت قسط خریداری کنیم باید 765 هزار تومان پول پیش بدهیم و برای یک سال هم ماهی 300 هزار تومان پرداخت. پس برای خرید این تبلت در حالت قسطی در مجموع چهار میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کرده‌اید.

خرید لپ تاپ به صورت اقساط

برای بررسی خرید لپ تاپ قسطی یا غیرقسطی، دو مدل اقتصادی و متوسط انتخاب شده است. گزینه اقتصادی، ایسوس مدل X555BA AMD 15.6 inch است که قیمت نقدی آن حدود یک میلیون و 700 هزار تومان است.

اما اگر بخواهیم این مدل لپ تاپ را به صورت قسطی خریداری کنیم باید حدود 365 هزار تومان پول پیش و برای مدت 12 ماه هم، ماهی 143 هزار تومان قسط پرداخت کرد. یعنی در مجموع دو میلیون و 100 هزار تومان. پس در حالت قسطی و نقدی اختلاف قیمت 400 هزار تومانی دیده می‌شود.

برای خرید ASUSPRO P254OUV core i7 به صورت نقدی باید دو میلیون و 600 هزار تومان پول پرداخت کرد. در حالی که برای خرید قسطی، 654 هزار تومان پول پیش پرداخت می‌شود و هر ماه هم 256 هزار تومان به مدت یک سال می‌پردازیم؛ یعنی در مجموع حدود سه میلیون و 700 هزار تومان برای خرید این لپ تاپ پول لازم است؛ یعنی یک میلیون و صد هزار تومان بیشتر!

خرید اقساطی دوربین

دوربین کانن 760P به همراه لنز ISSTM 135-18 را در نظر می‌گیریم. این دوربین دارای گارانتی معتبر ایده آل است و قیمت آن به صورت نقد سه میلیون و 350 هزار تومان است.

ولی اگر قصد خرید آن به صورت قسطی را داشته باشیم باید 770 هزار تومان پول پیش داده و ماهی 300 هزار تومان بپردازیم. که در حالت قسطی بعد 12 ماه چهار میلیون و 400 هزار تومان برای خرید این دوربین پرداخت کرده‌اید و این یعنی یک میلیون و 100 هزار تومان بیشتر!

خرید کنسول اقساطی

برای خرید کنسول پلی استیشن 4 یک گیگابایتی مدل PS4 Slim، به صورت نقد، باید حدود یک میلیون و 300 هزار تومان بپردازید. اما برای خرید آن به صورت قسطی ابتدا 270 هزار تومان و ماهی 105 هزار تومان لازم است. یعنی در مجموع یک میلیون و 530 هزار تومان که در اینجا اختلاف قیمت 200 هزار تومانی را شاهد هستیم.

مشکلات پیش روی خریداران در خرید محصولات دیجیتالی

در بررسی شرایط و قیمت انواع مختلف محصولات دیجیتالیدر حالت قسطی چندین نکته وجود دارد که نشان می‌دهد خرید محصولات به صورت قسطی مناسب نیست.

1- در خرید قسطی معمولا گزینه‌های اندکی برای خریداران وجود دارد. گزینه‌های موجود یا حاصل از انبار شدن بیش از حد این نوع محصول در مغازه است و یا ناشی از تخصصی بودن محصول. در کل باید گفت اگر جنس مورد نظری که قصد خرید آن را دارید خیلی مهم است، به خرید قسطی آن فکر نکنید.

2- بعضی محصولات دیجیتالی که به صورت قسطی خریداری می‌شوند یا گارانتی ندارند یا می‌توان گفت که گارانتی آنها معتبر نیست که این مساله می‌تواند بعدا مشکل ساز شود. اگر قصد خرید کالا به صورت قسطی را دارید، گارانتی را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که جنس شما اصل باشد. البته گارانتی اصل یعنی اختلاف قیمت زیاد در پایان اقساط.

3- محصولات دیجیتالی معمولا افت قیمت دارند. به عنوان مثال گوشی‌های سامسونگ یا آیفون بعد از گذشت دو سه ماه از عرضه آنها حداقل تا 30 درصد افت قیمت پیدا می‌کنند. مشکل اینجاست که عده‌ای از همان ابتدای عرضه‌ی آنها به سراغ خرید قسطی آن می‌روند که بعد از گذشت مدتی با اختلاف قیمت نجومی روبه‌رو می‌شوند.

4- اصل شرایط برای خریدهای قسطی این است که در پایان تمام شدن قسط، قیمت جنس باید 10 درصد گران‌تر از قیمت نقدی آن باشد. اما در بازار محصولات دیجیتال هرچه قیمت محصول بیشتر باشد، این درصد افزایش پیدا می‌کند و به 30 تا 40 درصد می‌رسد.

شرایط خرید قسطی محصولات دیجیتالی

شاید در هر فروشگاهی برای خرید قسطی شرایطی وجود داشته باشد؛ پرداخت چک، ارائه مدارک شناسایی و غیره. بعضی فروشگاه‌ها برای فروش اقساطی از اشخاص کارمند و کسانی که مشاغل دولتی دارند، گواهی اشتغال به کار، کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی فیش برق یا گاز، کپی اجاره نامه، کپی سند منزل، معرفی یک شخص و… نیاز دارند و برای مشاغل آزاد هم کپی جواز کسب می‌خواهند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که شرایط اقساطی خرید محصولات دیجیتالی مختلف می‌تواند با شرایط متفاوتی، البته بسته به محصول یا فروشگاه مورد نظر، عرضه گردد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر