;
coinex

فناوری فیس آیدی گوشی هوشمند آیفون X اپل چگونه کار می‌کند؟

 

اپل در تاریخ 12 سپتامبر از نسل جدید گوشی‌های خود رونمایی می‌کند و فیس آیدی (Face ID) قابلیت جدیدی است که این سازنده در ساخت آیفون X از آن بهره برده است، اما فیس آیدی آیفون X چگونه عمل می‌کند؟

گوشی‌های جدید اپل در تاریخ 21 شهریور در معرض عموم قرار می‌گیرند؛ اطلاعات جدیدی که در مورد سیستم عامل آی او اس 11 (iOS 11) که با نام نسخه گلد مستر (Gold Master) نیز شناخته می‌شود، منتشر شده است از این امر حکایت می‌کند که گوشی‌های جدید این سازنده آمریکایی اپل آیفون X، اپل آیفون 8 و اپل آیفون 8 پلاس نام دارند. انتظار می‌رود که این سه محصول از تاریخ 24 شهریور (15 سپتامبر) پیش فروش و از یک هفته بعد در تاریخ 31 شهریور (22 سپتامبر) وارد بازار شوند.


بیشتر بخوانید: آیفون X و آیفون ۸ ؛ پایانی برای نامگذاری‌های پر رمز و راز آیفون ۲۰۱۷


امروز یکی از منابع خبری نشان داد که یک کاربر چگونه می‌تواند با کمک فناوری فیس آیدی آیفون X قفل این گوشی هوشمند را باز کند. تکنولوژی  Face ID به بیان ساده یک سیستم تشخیص دهنده چهره است که با استفاده از حسگرهای سه بعدی به کار رفته در دوربین سلفی گوشی آیفون ایکس قفل این گوشی هوشمند را باز می‌کند.

مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر مشهور محصولات اپل، اخیرا نحوه کار این فناوری را شرح داده است. وی در این رابطه مطلب زیر را منتشر کرده است:

فناوری فیس آیدی اپل با استفاده از 4 عنصر اصلی از قبیل یک فرستنده نوری ساختاربندی شده، یک گیرنده نوری ساختاربندی شده، یک دوربین سلفی و یک سنسور مجاورت کار می‌کند. این سنسورها در شکاف قرار گرفته در بالای نمایشگر نصب شده‌اند. سنسورهای نوری ساختاربندی شده اطلاعات مرتبط با عمق تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی آیفون ایکس را جمع آوری می‌کنند تا یک تصویر 2 بعدی بسازند؛ این تصویر 2 بعدی سپس با استفاده از الگوریتم‌های نرم افزاری به یک تصویر 3 بعدی تبدیل می‌شود و برای شناسایی چهره کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقش سنسور مجاورت در این فرآیند این است که زمانیکه کاربر گوشی را در فاصله دوری از خود نگه داشته است و فیس آی دی نمی‌تواند چهره کاربر را به دلیل زیاد بودن فاصله تشخیص دهد، او را مطلع سازد. این سنسورها برای این که بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند قبل از نصب در گوشی تنظیم می‌شوند و همه در یک ردیف قرار می‌گیرند.

فیس آی دی

مینگ چی کو به منابع خبری گفته است که همه گوشی‌های آیفون X از یک پوشش مشکی رنگ در جلوی خود بهره می‌برند تا سنسورهایی را که با 4 سنسور فوق در ارتباط هستند، بپوشانند.

آیفون X از یک سنسور نور اطراف هم بهره می‌برد. این سنسور فناوری نمایشگر ترو تون (True Tone) را که در سال 2016 میلادی معرفی شد، پشتیبانی می‌کند. وظیفه سنسور نور اطراف در گوشی آیفون ایکس تغییر دادن دمای رنگ‌های نشان داده شده بر روی صفحه نمایش این گوشی هوشمند است؛ این سنسور از این طریق راندمان قابلیت تشخیص 3 بعدی آیفون ایکس را ارتقاء می‌دهد.

اپل زمانی به فناوری تشخیص دهنده چهره فیس آیدی روی آورد که اطمینان یافت که از یک طرف استفاده از یک نمایشگر لبه به لبه در ساخت گوشی آیفون X، مجهز ساختن این محصول پرچمدار به کلید تاچ آیدی (Touch ID) را غیرممکن می‌سازد و از طرف دیگر استفاده از فناوری فیس آیدی به این سازنده اجازه نمی‌دهد که یک اسکنر اثر انگشت را در زیر نمایشگر گوشی آیفون ایکس قرار دهد.

مینگ چی کو معتقد است که گلکسی نوت 9 (Galaxy Note 9) سامسونگ که قرار است در سال 2018 میلادی وارد بازار شود، اولین محصولی است که به یک اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در زیر نمایشگر مجهز می‌شود.


بیشتر بخوانید:

مقایسه آیفون X با گلکسی اس ۸ سامسونگ؛ مقایسه‌ای از جنس شایعات!


.

منبع: phonearena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر