;
coinex

آیفون 8 را با کدام حافظه داخلی بخریم؟ حافظه داخلی 64 گیگابایتی یا 256 گیگابایتی؟

آیفون 8 را با کدام حافظه داخلی بخریم؟ حافظه داخلی 64 گیگابایتی یا 256 گیگابایتی؟آیفون 8 شش روز پیش در 2 مدل با قیمتی حساس رونمایی شد به همین دلیل انتخاب کردن نوع این گوشی کمی سخت است؛ در این نوشتار این روند را برای شما ساده‌تر کرده‌ایم.

اپل اولین آیفون خود را در سال 2007 میلادی در دو مدل با حافظه‌های داخلی 4 و 8 گیگابایتی وارد بازار کرد. این حافظه داخلی در آن زمان حجم بسیار زیادی محسوب می‌شد زیرا از یک طرف هیچ شرکت واسطی وجود نداشت که نرم افزار پشتیبانی کننده سیستم عامل گوشی‌های آیفون را بسازد و از طرف دیگر معیار رایج برای اندازه گیری حجم یک عکس در اغلب موارد واحد “کیلوبایت” بود.

از آن زمان 10 سال گذشته و متناسب با گذر زمان نیاز کاربران هم به ظرفیت داخلی یک گوشی هوشمند افزایش یافته است؛ به همین دلیل در دوران امروزی حافظه داخلی 64 گیگابایتی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس تنها یک حد مناسب ولی نه چندان شگفت انگیز به شمار می‌آید اما حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این حافظه داخلی می‌تواند جوابگوی نیازهای ما باشد یا اینکه باید در هنگام خریدن آیفون 8 مدل مجهز به حافظه 256 گیگابایتی این محصول را انتخاب کنیم؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم که به این سوال پاسخ دهیم. با تکراتو همراه باشید.

اولین و مهم‌ترین سوال: یک آیفون 8 دارای حافظه داخلی 64 گیگابایتی چقدر حافظه آزاد دارد؟

این پرسش یک سوال بسیار ساده اما مهم محسوب می‌شود؛ آیفون 8 یکی از جدیدترین گوشی‌های اپل است اما باز هم این محصول نمی‌تواند همه ظرفیت اسمی حافظه داخلی خود را در اختیار کاربر بگذارد زیرا بخشی از این حافظه را سیستم عامل آی او اس (iOS) و نرم افزارهای اصلی گوشی اشغال می‌کنند.

اگر که سیستم عامل آی او اس 11 بتا و نرم افزارهای اصلی این سیستم عامل را بر روی یک گوشی آیفون 7 پلاس نصب کنید، در حدود 4 گیگابایت از حافظه داخلی گوشی شما اشغال می‌شود. این عدد برای هر گوشی متفاوت است اما می‌توان انتظار داشت که در گوشی آیفون 8 با نصب این نرم افزارها در حدود 60 گیگابایت حافظه داخلی آزاد برای شما باقی بماند.

سوال دوم: نصب نرم افزارهای جانبی و بازی‌ها چقدر از حافظه آیفون 8 را اشغال می‌کند؟

در این زمینه هم پاسخ‌های متفاوتی وجود دارد با وجود این بعضی از محبوب‌ترین نرم افزارهای سیستم عامل آی او اس  یک حجم معین دارند؛ برای مثال نصب مجموعه نرم افزاری آی لایف (iLife) اپل که نرم افزارهای گاراژباند (GarageBand) و آی مووی (iMovie) را نیز شامل می‌شود، 2 گیگابایت از حجم حافظه و نصب مجموعه نرم افزاری آی وورک (iWork) که برنامه‌های کاری مخصوص اپل مانند پیجز (Pages)، کی نوت (Keynote) و نامبرز (Numbers) را شامل می‌شود، 1.3 گیگابایت از حجم حافظه یک گوشی آیفون را اشغال می‌کند. نصب این نرم افزارها اختیاری است با وجود این توصیه می‌کنیم که این برنامه‌ها را برای افزایش بازدهی کارهای خود بر روی گوشی نصب کنید.

برای ارائه یک پاسخ روشن به سوال دوم باید بازی‌ها و سایر نرم افزارهای جانبی را نیز در نظر بگیریم. در این بررسی 20 برنامه محبوب آی او اس را دانلود و بر روی یک آیفون 7 پلاس نصب کردیم و در نهایت دیدیم که این 20 نرم افزار تنها حجمی در حدود 2 گیگابایت را اشغال می‌کنند که رقم چندان بدی نیست؛ البته بسیاری از این نرم افزارها با گذشت زمان حجمی از حافظه پنهان گوشی را نیز اشغال می‌کنند اما سیستم عامل گوشی به طور خودکار در هنگامی که ظرفیت حافظه داخلی دستگاه از یک حد معین کمتر شد، این حجم اضافی اشغال شده پنهان را پاک می‌کند.

در رابطه با حجم بازی‌ها داستان کاملا فرق می‌کند به این نحو که بعضی از بازی‌های مشهور و پیشرفته می‌توانند حجمی در حد چند صد مگابایت داشته باشند؛ در این بررسی تعدادی از بازی‌های محبوب پشتیبانی کننده سیستم عامل آی او اس را نیز بر روی گوشی آیفون 7 پلاس خود نصب کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این بازی‌ها در مجموع حجمی معادل 7.4 گیگابایت از ظرفیت حافظه گوشی را اشغال می‌کنند.

سوال سوم: فیلم‌ها، آهنگ‌ها و عکس‌ها چه حجمی را از حافظه آیفون 8 اشغال می‌کنند؟

واضح است که در مقایسه با سایر فایل‌های چندرسانه‌ای، فیلم‌ها بیشترین حجم از حافظه داخلی یک گوشی را اشغال می‌کنند. هر دقیقه از یک فیلم که با کیفیت 1080 پیکسلی و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط شده باشد حجمی معادل 130 مگابایت از حافظه گوشی را اشغال می‌کند؛ این رقم در مورد یک دقیقه فیلم با کیفیت 4 کی (4K) به 350 مگابایت می‌رسد.

کیفیت فیلم برداری آیفون 8

آیفون 8 و آیفون 8 پلاس توانایی فیلم برداری با کیفیت 4 کی و نرخ 60 فریم بر ثانیه را نیز دارند اما اگر که بخواهید با این کیفیت از مناظر مورد نظر خود فیلم برداری کنید، باید برای هر دقیقه فیلم حجمی معادل 700 مگابایت را اختصاص دهید. این ارقام برای فرمت‌های قدیمی فیلم برداری که تا به حال در سیستم عامل آی او اس پشتیبانی می‌شدند هم صحت دارند. نسخه یازدهم سیستم عامل آی او اس به یک فرمت جدید فیلم برداری نیز مجهز شده است که توان متراکم سازی بهتری دارد. این فرمت می‌تواند حجم فیلم‌های فوق را بین 10 تا 15 درصد کاهش دهد و از این طریق حافظه بیشتری را در اختیار کاربر بگذارد.

آهنگ‌ها در مقایسه با فیلم‌ها حجم بسیار کمتری را اشغال می‌کنند. اگر بخواهید یک آهنگ از سرویس اپل موزیک را ذخیره کنید تا بتوانید این آهنگ را به طور آفلاین گوش دهید، به حجمی معادل 9.2 مگابایت نیاز دارید از این رو می‌توان گفت که در یک گیگابایت حافظه می‌توانید تعداد 108 آهنگ را ذخیره کنید.

در مورد تصاویر وضعیت کمی پیچیده و متفاوت است زیرا اندازه هر عکس بسته به محتویاتی که در یک فریم قرار دارد و این که قابلیت لایو فوتو (Live Photo) را فعال کرده باشید یا خیر، تغییر می‌کند اما به طور میانگین و در صورتی که برای گرفتن نیمی از تصاویر خود از حالت لایو فوتو استفاده کرده باشید، در یک گیگابایت حجم می‌توانید تعداد 262 عکس را ذخیره کنید البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این ارقام با گرفتن 50 عکس از صحنه‌های مختلف در فرمت HEIF با استفاده از یک گوشی آیفون 7 پلاس محاسبه شده‌اند.

سوال آخر: با همه توضیحات فوق آیفون 8 را با کدام حافظه داخلی خریداری کنیم؟

شما می‌توانید تعداد 1000 فایل آهنگ، 2500 عکس معمولی، 2500 عکس لایو فوتو، یک ساعت فیلم با کیفیت 4 کی و نرخ 30 فریم بر ثانیه، 20 نرم افزار محبوب، 10 بازی محبوب و مجموعه نرم افزارهای اختصاصی کارآمد اپل را به راحتی در حافظه 64 گیگابایتی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس ذخیره کنید. اگر که این ارقام شما را راضی می‌کند پس می‌توانید به خوبی با خرید یک آیفون 8 یا آیفون 8 پلاس به نیازهای خود پاسخ دهید اما اگر که علاقه زیادی به بازی و فیلم برداری دارید و هرگز نمی‌خواهید هیچ یک از تصاویر موجود در گوشی خود را پاک کنید در این صورت باید مدل 256 گیگابایتی آیفون 8 را انتخاب نمایید؛ البته با توجه به این که اپل این مدل را تنها با یک اختلاف قیمت 100 دلاری عرضه کرده است، می‌توان گفت که خرید آیفون 8 با یک حافظه 4 برابر نسبت به مدل پایه این محصول انتخاب چندان بدی هم نیست.

فضای مورد نیاز به مگابایت بازی فضای مورد نیاز به مگابایت نرم افزارهای واسط
2680 هارت استون 215 فیس بوک
1870 آسفالت 8 ایربورن 158 اوبر
1190 وینگلوری 140 پی پال
581 مانیومونت ولی 2 138 فیس بوک مسنجر
285 پوکیمون گو 120 جیمیل
206 کندی کراش 117 اسنپ چت
194 سوپر ماریو ران 112 توییتر
152 ماین کرافت پی ای 105 یلپ
117 کلش رویال 97 استارباکس
115 کلش آف کلنز 97 واتساپ
7275 مگابایت حجم کل 89 یوتیوپ
 

فضای مورد نیاز به مگابایت

 

برنامه‌های خاص اپل

84 ای بای
82 شازام
1440 گاراژباند 80 پینترست
602 کی نوت 80 آمازون
396 پیجز 80 اسپاتیفای
652 آی مووی 77 گوگل مپس
282 نامبرز 77 اینستاگرام
3342 مگابایت حجم کل 66 تیندر
65 ساوند کلود
64 نتفلیکس
2143 مگابایت حجم کل

.

منبع: phonearena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر