;
coinex

دوربین شگفت انگیز یک تریلیون فریم در ثانیه می تواند نور در حال حرکت را ثبت کند!

دوربین شگفت انگیز یک تریلیون فریم در ثانیه می تواند نور در حال حرکت را ثبت کند!مهندسان دانشگاه MIT به تازگی یک دوربین شگفت انگیز را با قدرت عکسبرداری یک تریلیون در ثانیه معرفی کرده اند؛ سرعت این دوربین به اندازه ایست که می تواند موج های نور را در حالت آهسته ثبت کند.

این دوربین شگفت انگیز با همکاری گروه Camera Culture از آزمایشگاه مدیا MIT و شیمیدان های آزمایشگاه Bawendi این دانشگاه طراحی شده است. دوربین پرسرعت نامبرده از پالس های لیزر که کمتر از یک تریلیونم ثانیه دوام می آورند، استفاده می کند. حتما متوجه شدید که این دوربین شگفت انگیز عملکردی مشابه دوربین های کانن یا نیکون ندارد؛ داستان کمی پیچیده تر است.

مهندسان در توضیح این دوربین گفته اند:

“این تکنولوژی جدید که ما آن را عکاسی femto می نامیم، از روشنسازی لیزر فمتو ثانیه (یک چهارم یک تریلیونم ثانیه)، موج یاب های دقیق پیکو ثانیه (یک تریلیونم ثانیه) و تکنیک های بازسازی ریاضیاتی تشکیل شده است. منبع نور ما یک لیزر تیتانیوم یاقوت کبود است که در فواصل 13 نانوثانیه ای، پالس ها را منتشر می کند. این پالس ها به روشن شدن صحنه منجر شده و همچنین موج یاب های دقیق پیکوثانیه ای را تحریک می کند که باعث ثبت نورهایی می شود که در حال بازگشت از صحنه هستند. این دوربین دقیق از یک زمینه قابل قبول در جهت افقی برخوردار است؛ اما ابعاد عمودی آن بسیار باریک است.”

این دوربین شگفت انگیز در نهایت می تواند 480 فریم را ثبت کند که هر کدام از آنها با یک زمان ظهور موثر 1.71 پیکوثانیه ای همراه هستند. اما از آنجاییکه سرعت نور بسیار بالاست، همین اندازه نیز برای دانشمندان کفایت کرده و از آن راضی هستند. این دوربین برای مطالعه دقیق تر رفتار نور استفاده خواهد شد؛ این منبع عظیم انرژی همچنان به صورت یک راز باقی مانده است.

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر