;
coinex

درآمد سرانه ایران از کره شمالی کمتر است!

درآمد سرانه ایران از کره شمالی کمتر است!

فعالان بخش خصوصی و همچنین نمایندگان موسسه پرایس پاترهاوس کوپرز، نشست مشترکی داشتند و این امر برای اقتصاددانان و فعالان بخش خصوصی فرصت مناسبی بود تا بتوانند در مورد اصلاح ساختار‌های اقتصادی و درآمد سرانه ایران اظهار نظر کنند.

در این نشست به مسائلی چون فساد و شفافیت اقتصادی پرداخته شد و یکی از اقتصاد‌دانان اعلام نمود که در زمان انقلاب، درآمد سرانه ایران، کره‌شمالی و ترکیه به یک اندازه بوده است. وی در این مورد ادامه داد که اکنون با گذشت ۴۰ سال از آن زمان، کره‌شمالی و ترکیه نسبت به ایران وضعیت بهتری دارند. وی همچنین بر درگیر بودن اقتصاد ایران با مشکلات مختلف تاکید نمود.

مشکلات امروز اقتصاد ایران

شاید بتوان مشکلات اقتصاد امروز ایران را ناشی از ساختارهای اقتصادی دانست که از جمله می‌توان به نفت، دولتی‌بودن اقتصاد و تحریم‌های اقتصادی اشاره نمود؛ پس باید بیان نمود که در اینجا اصلاحات ساختاری نیاز است.

نظام سیاست‌گذاری اقتصادی، بانکی و سرمایه‌ای ایران دارای مشکل است و همین باعث شده است تا سرمایه‌گذاران خارجی کمتر به فعالیت در کشور ایران تمایل داشته باشند و درآمد سرانه ایران پیشرفت مناسبی نداشته باشد.

پس باید برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشیم. لازم به ذکر است که در در دولت یازدهم اصلاح اقتصادی شروع شده است، پس لازم است تا قاطعانه این راه ادامه داده شود.

برنامه‌ای میان‌مدت که در چارچوب سیاست‌های بلندمدت کشور قرار دارد، همان برنامه ششم توسعه است و توانسته تا در برنامه اقتصادی دولت دوازدهم که از طرف رئیس‌جمهوری ارائه شده، تجلی یابد و درآمد سرانه ایران را مشخص کند.

عدم فعالیت فعالان اقتصادی در شرایط کنونی

در نشست مشترکی که فعالان بخش خصوصی و نمایندگان موسسه پرایس پاترهاوس کوپرز با هم داشتند، یک اقتصاددان به سال‌های سختی که ایران در تحریم به سر برده است اشاره نمود؛ بنابراین می‌توان همین مسئله را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی ایران دانست.

به گفته محمدمهدی بهکیش، ایران نجات نمی‌یابد مگر با رقابتی کردن اقتصاد، گسترش صادرات، مبارزه با قاچاق و رفع فساد بانک‌ها و موسسات اعتباری در داخل و خارج از کشور. وی اصلاح اقتصادی ایران را ضروری دانست و اعلام نمود که اقتصاد ایران باید رقابتی شود و در این صورت است که می‌‌توان کالاهای صادراتی تولید کرد و در سطح بین‌المللی، رقابت نمود.

تاثیر موسسات خارجی در اصلاح ساختار اقتصادی ایران

به گفته مسعود خوانساری، بانک‌های ایران در مدت تحریم با فشار بسیار زیادی روبه‌رو بودند و توانایی برقراری یک ارتباط مناسب با خارجی‌ها را نداشتند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، تاکید دارد که شرایط سیاسی کشور ایران بعد از برجام بهبود یافته و سرمایه‌گذاران خارجی، به حضور در ایران تمایل دارند.

در طول 10 سال گذشته بانک‌های ایران به دلیل تحریم‌هایی که داشتند، نتوانستند خود را با مقررات بین‌المللی تطبیق دهند و همین امر باعث شد تا بنگاه‌های داخلی کشور نیز، قادر به برقراری ارتباط قوی با بنگاه‌های خارجی نباشند. اتاق تهران، در طی دو سال گذشته، دفتر جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاسیس نموده است و در اینن  اتاق کارهای خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

به گفته مسعود خوانساری، مقررات و قوانین دست و پا گیر کشور برای خارجی‌ها در این دفتر شناسایی شده است و سعی شده تا پتانسیل‌های داخلی برای جذب خارجی‌ها ایجاد شود.

خوانساری به مشکل دیگر کشور که رتبه آن در شاخص‌های بین‌المللی است، اشاره نمود. در راستای حل این مشکل، اتاق بازرگانی از موسسه فریزر دعوت نمود تا برای ارتقای رتبه اقتصاد آزاد، راه حل‌هایی را مطرح کنند و به اصلاح این اوضاع بپردازند.

اهمیت شرایط اقتصادی ایران برای شرکت‌های بین‌المللی

به عقیده عضو هیات‌مدیره، حسابرس بانک مرکزی اروپا و مسئول بازار ایران در موسسه PWC شرکت‌های خارجی به شرط شفافیت در اقتصاد ایران تمایل به مشارکت خواهد داشت. همچنین باید به مسئله تامین مالی و مدیریت ریسک در شرکت‌های ایرانی توجه داشت و لازم است تا شرکت‌های ایرانی در این موارد پاسخگو باشند و بتوانند به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان لازم را بدهند.

پس در این حالت اگر سرمایه‌گذاری بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهد، متوجه می‌شود که در اجرای مقررات بین‌المللی شفافیت کامل وجود دارد. به گفته وی موسسه PWC می‌تواند به شرکت‌های ایرانی در دستیابی به سطح خوبی از شفافیت کمک کند.

به گفته ینس روئنبرگ اگر کشور ایران هم قصد سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی را داشته باشد، باز هم برای یافتن سرمایه‌گذار به شفافیت نیاز دارد؛ زیرا دفتر مرکزی این شرکت در ایران قرار دارد.

به تجربه می‌توان گفت که بسیاری از بانک‌ها و همچنین شرکت‌های ترک، تمایل داشتند تا با بانک‌های ایرانی کار کنند، ولی در انتقال پول و تراکنش‌های مالی، مشکل وجود دارد.

وی تاکید داشت که اکنون تمام بازارها پیش روی ایران باز هستند و ایران می‌تواند با آنها کار کند اما باز هم مسائلی وجود داد که لازم است این مسائل حل شوند و البته در این میان نیز باز باید به شفافیت اشاره نمود.

بنابراین داشتن شناخت صحیح از چارچوب قوانین و مقررات در عرصه بین‌المللی، بسیار مهم است. ینس روئنبرگ اعلام نمود که قصد دارند تا خدمات مالی در ایران ارائه دهند و شفافیت را برای مشتریان فراهم نمایند و مهم‌تر از همه، قوانین ضدپولشویی در ایران را اجرا خواهند کرد.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر