;
coinex

خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017

خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019

ب ام و زی 4 (BMW Z4) یکی از خودروهای دو نفره اسپرت شرکت خودروسازی آلمانی ب ام و (BMW) است که از سال 2002 میلادی در خط تولید این غول صنعت خودرو سازی قرار دارد. این شرکت در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 ، خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019 به عنوان نسل جدید و سوم از این خودرو، در معرض نمایش عمومی قرار داد.

خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019

ب ام و زی 4 مدل 2019 برای اولین بار اواسط سال جاری (سال 2017 میلادی) به دنیای خودرو معرفی شد. طراحی نرم و قدرتمند این خودرو به گونه ای بوده که نظر هر بیننده را به خود جلب می کند. آدرین ون هویدونک (Adrian Van Hooydonk) در مورد ب ام و زی 4 مدل 2019 گفته : “خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019 ، یک نمونه تمام عیار از یک وسیله نقلیه کامل است. حذف موارد اضافی و بازگشت به اصول طراحی اولیه، این امکان را به راننده و سرنشینان خواهد داد که لذت کافی و تمام و کمالی را از رانندگی با این خودرو تجربه کند. ب ام و زی 4 مدل 2019 به نوعی قدرت، تسلط و  آزادی مطلق بر روی چهار چرخ را برای راننده فراهم می کند.”

لذت بی حد و حصر رانندگی

فرم طراحی اسپرت و مدرن ب ام و زی 4 مدل 2019 نمایشی است از خط مشی این شرکت در خصوص طراحی یک خودروی بدون سقف (رودستر) مدرن. بنا بر گفته‌های فن هویدونک، این خودرو زبان جدید طراحی مدل‌های آتی این شرکت را با تمامی جزئیات به نمایش می گذارد. از نمونه‌های بارز این فرم طراحی می‌توان به مواردی مانند نمای دینامیک بخش جلویی و همچنین بخش انتهایی تقریبا صاف و برش خورده اشاره کرد که ظاهری قدرتمند را برای ب ام و زی 4 مدل 2019 به ارمغان می آورد.

بازگشت دوباره رودسترهای سنتی ب ام و

خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019 از المان‌هایی که در خودروهای اسپرت کلاسیک این شرکت وجود داشت، استفاده کرده است. فاصله دو محور عقب و جلوی زیاد و بدنه کشیده، فاصله کم از سطح جاده و ارتفاع کوتاه با زبان جدید طراحی شرکت ب ام و ترکیب شده و همگی در یک بسته کوچک و جمع جور به نام خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019 به راننده هدیه شده است. در موتور (Hood) کوتاه‌ تر موجود در این خودرو نیز موجب آن شده که مکان صندلی راننده نسبت به مدل‌های قبلی تغییر پیدا کرده و به سمت مرکز خودرو منتقل شود.

بازسازی زبان طراحی

دماغه کشیده و شبیه کوسه ب ام و زی 4 مدل 2019 هماهنگی کاملی با طراحی کلی داشته و این خودرو را بیش از آنچه که هست، کشیده نشان می‌دهد. در بخش جلوی خودرو و روبروی چرخهای جلویی، ورودی‌های بزرگی برای عبور هوا درنظر گرفته شده که هم برای خنک سازی ترمزها کاربرد داشته و هم با هدایت جریان هوا قابلیت‌های آئرودینامیکی را بهبود می بخشد. چراغ‌های جلویی و خطوط بدنه همگی به سمت عقب خودرو گرایش داشته و در انتها با توجه به گلگیرهای برجسته و تایرهای بزرگ، نمایی عضلانی را برای ب ام و زی 4 مدل 2019 به ارمغان خواهد آورد.

با وجود استفاده از سیستم انتقال قدرت به چرخ‌های عقبی (RWD)، این خودرو از قابلیت‌های فنی بالایی نیز برخوردار خواهد بود. رنگ آمیزی این خودرو به رنگ نارنجی خاص بوده که با توجه به وجود خطوط متعدد در طراحی بدنه، با ایجاد سایه روشن، نمایی سه بعدی را برای بدنه به وجود می آورد. رینگ‌ های آلیاژی استفاده شده نیز بزرگ و در سایز 20 اینچی بوده و شامل 5 پره دوبل می گردد که با توجه به فرم طراحی حجیم خود، یکی دیگر از نماد های نمایش قدرت این خودرو به حساب می آید.

طراحی بخش جلویی: کم ارتفاع و مهاجم

جلو پنجره لوبیا شکل کلاسیک شرکت ب ام و نیز در این خودرو از ابعاد بزرگتری برخوردار شده و در مکانی پایین تر از نمونه های پیشین و فعلی قرار گرفته است. این جلو پنجره با استفاده از شبکه‌هایی پوشانده شده که نمایی نسبتا مشابه با مدل کلاسیک ب ام و 328 Mille Maliga دارد. چراغ‌های جلویی نیز بر خلاف رویه قبلی این شرکت از حالت مدور خارج شده و هر کدام از چراغ‌های جلویی، با تجهیز به دو لوله نورانی متداخل، نمایی شبیه خودروهای کلاسیک چهار چراغه این شرکت را به وجود می آورد. چیدمان چراغ‌های جلویی و جلو پنجره نیز به گونه‌ای بوده که یادآور مدل ب ام و Z8 است. در موتور نیز مجهز به دو خط منحنی بر آمده بوده که نمای مهاجم و خشمگین جلوی این خودرو را تکمیل می کند.

وجود ورودی های هوای بزرگ در بخش پایینی جلو پنجره نیز خبر از یک پیشرانه قدرتمند را داده و نوید یک رانندگی پر هیجان و لذت بخش را به راننده می دهد. وجود یک بخش الحاقی در قسمت ورودی های هوای جلویی نیز علاوه بر متخاصم تر کردن و وحشی تر نشان دادن نمای جلویی، به بهبود عملکرد این خودرو در برابر جریان باد نیز کمک خواهد کرد. در مجموع و با توجه به تمام موارد ذکر شده، ب ام و زی 4 مدل 2019 در بخش جلویی چهره ای بسیار اسپرت در عین حال کاملا مدرن داشته و نمایی به یادماندنی از یک خودروی ب ام و کلاسیک به روز شده را برای بیننده تداعی می کند.

طراحی بخش عقبی : عضلانی و گیرا

جزئیات و فرم طراحی به روز شده و مدرن تجربیات غنی خودروهای روستر ب ام و در چندین دهه گذشته، در بخش عقبی این خودرو نیز به چشم می آید. از نمودهای این فرم می توان به طراحی بسیار پهن و کشیده سپرهای عقبی و خطوط موجود بر روی آنها اشاره کرد. خروجی‌های اگزوز نیز دو نمونه شبه متوازی الاضلاع بوده که در دو بخش انتهایی دیفیوزر (پخش کننده جریان هوا) ساخته شده از فیبر کربن قرار گرفته اند. چراغ‌های عقبی نیز کشیده و به شکل حرف L افقی بوده و به همراه گلگیرهای برجسته، نمای عضلانی موجود در بخش جلویی را تقویت و تکرار می کند.

هماهنگی طراحی خارجی و داخلی

بدنه و کابین ب ام و زی 4 مدل 2019 چه از لحاظ فرم طراحی و زوایای استفاده شده و چه از لحاظ رنگ آمیزی، هماهنگی کاملی با هم دارند. بیشتر پوشش‌های داخلی کابین نیز همرنگ بدنه و ساخته شده از مواد اولیه به رنگ نارنجی بوده و ارتباطی کامل بین بدنه و اتاق به وجود می آورد. تنها حایل و جدا کننده این دو بخش، نوار زیبا و کرومی رنگی است که در اطراف محفظه کابین خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019 تعبیه شده است.

تمرکز کامل بر روی تجربه لذت بخش رانندگی

با وجود هماهنگی کامل موجود و دقت بسیار و توجه به جزئیات بدنه و کابین، تمرکز کامل شرکت ب ام و بر روی بخش رانندگی متمرکز بوده که این مساله را می‌توان از رنگ آمیزی پوشش صندلی راننده، پوشش‌های داخلی در راننده، کنسول وسط و تمامی ابزار و ادوات کنترلی با رنگ متفاوتی از بخش سرنشین کناری، درک نمود. استفاده از پوشش‌های سیاه رنگ، راننده را به طور کلی در محیطی مستقل از سرنشین کناری قرار می دهد. فرم کپسول شکل اتاق و احاطه شدن کامل نیز حس اسپرتی موجود در خودرو را تکمیل نموده و با ایجاد احساسی تمایز، فضایی منحصر بفرد را برای راننده فراهم می کند.

ابزارهای نمایش دهنده اطلاعات خودرو مانند سرعت، دور موتور و صفحه نمایش اصلی خودرو نیز از صفحه نمایش‌هایی با کیفیت بسیار بالا ساخته شده اند که با دقت در یک ارتفاع نسبتا هم سان و در مناسب ترین مکان ممکن و در دسترس راننده قرار گرفته اند. این دو صفحه به گونه ای چیده شده اند که حس یک صفحه یکپارچه را به راننده القا می کنند. عملکرد این دو صفحه نیز هماهنگ بوده و به ارائه اطلاعات ضروری در کمترین زمان ممکن می کنند. ب ام و زی 4 مدل 2019 قابلیت استفاده از سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلوی راننده (Head Up Display یا HUD) را داشته که به نمایش داده‌ها بدون نیاز از برداشتن چشمان از جاده و عدم تمرکز راننده می پردازد.

نیروی محرکه

شرکت ب ام و هنوز جزئیاتی از موتور و پیشرانه مورد استفاده و همچنین تجهیزات و امکانات موجود در ب ام و زی 4 مدل 2019 را اعلام نکرده است. اما بر اساس اطلاعات غیر رسمی، این خودرو به اختمال زیاد از دو موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری خطی مجهز به سیستم توربوشارژر با قدرتی در حدود 250 اسب بخار و 6 سیلندر 3.0 لیتری خطی مجهز به سیستم توربوشارژر با قدرت 335 اسب بخار نیرو خواهد گرفت.

با وجود اینکه نیروی تولیدی موتور در ب ام و زی 4 مدل 2019 به نمایش درآمده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت از طریق یک سیستم انتقال قدرت اتوماتیک به چرخ‌های عقبی منتقل می شد، اما برای نمونه تولیدی یک گیربکس دستی نیز در نظر گرفته خواهد شد که لذت رانندگی با این خودرو را به نهایت ممکن برساند. زمان رسیدن سرعت این خودرو از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیز بسته به موتور انتخابی مابین 4.5 ثانیه و 4.0 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز بنا بر قوانین اروپا و کشور آلمان، به 250 کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد.

قیمت، زمان عرضه

مانند پیشرانه استفاده شده، شرکت ب ام و قیمت دقیقی را برای این خودرو اعلام نکرده است. زمان عرضه این خودرو نیز سال 2019 میلادی اعلام شده و به نظر می رسد که ب ام و زی 4 مدل 2019 با قیمتی مابین 55.000 دلار در مدل پایه و 75.000 دلار (مابین 214 میلیون تومان تا 292 میلیون تومان با احتساب دلار 3.900 تومانی در زمان نگارش) در بالاترین تیپ در دسترس علاقمندان قرار گیرد. البته با توجه به مهفومی بودن این خودرو، احتمال ایجاد تغییراتی اندک در طراحی آن نیز وجود داشته ولی فرم کلی ثابت خواهد ماند و نمونه تولیدی سال 2019 میلادی قطعا خودروی شبیه به نمونه مفهومی نمایش داده شده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2017 میلادی خواهد بود.

رقبای ب ام و زی 4 مدل 2019 در بازارهای جهانی

تا زمان عرضه ب ام و زی 4 مدل 2019 به بازارهای جهانی هنوز زمان زیادی باقی مانده و نمی توان خودرویی را به طور مشخص و دقیق به عنوان رقیب آن در سال تولید (سال 2019 میلادی)  معرفی کرد. اما از حریفانی که در حال حاضر در این کلاس بدنه وجود داشته و توانایی رقابت با ب ام و زی 4 مدل 2019 را دارند، می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • پورشه 718 باکستر (Porsche 718 Boxter) با قیمت پایه ای در حدود 57.000 دلار (معادل 222 میلیون تومان)
  • جگوار اف تایپ (Jaguar F-Type) با قیمت پایه ای در حدود 62.500 دلار (معادل 244 میلیون تومان)
  • آلفارومئو 4C با قیمت پایه ای در حدود 57.500 دلار (معادل 224 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس SLC با قیمت پایه ای در حدود 49.000 دلار (معادل 191 میلیون تومان)

سخن آخر

ب ام و زی 4 مدل 2019 با استفاده از تمام قابلیت‌های مهندسی شرکت ب ام و ساخته شده و با ظاهر زیبا و قدرتمند خود و همچنین استفاده از بهترین مواد اولیه و پوشش ها و همچنین چیدمان عالی و کم نقص ابزار و ادوات داخلی کابین و تمرکز مطلق بر روی حس و تجربه رانندگی، رقیبی بسیار جدید برای خودروهای اسپرت ساز کوچک موجود در بازار خواهد بود.

گالری تصاویر خودروی مفهومی ب ام و زی 4 مدل 2019

ترجمه و تالیف : تکراتو

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر