;
coinex

دختر نوجوان هندی اپلیکیشن مخصوص برای تشخیص بیماری چشمی طراحی کرد

دختر نوجوان هندی اپلیکیشن مخصوص برای تشخیص بیماری چشمی طراحی کردیک دختر نوجوان توانست با استفاده از پرینت سه بعدی، لنزی را طراحی کند که با کمک اپلیکیشن مخصوص به خود می تواند بیماری چشمی را تشخیص دهد.

رتینوپاتی دیابتی، رایج ترین دلیل از بین رفتن قدرت بینایی افراد دیابتی است. تشخیص این بیماری معمولا از طریق یک تست دو ساعته انجام می شود که به یک دوربین مخصوص برای عکسبرداری از شبکیه چشم نیاز دارد. اما یک دختر نوجوان به نام کاویا کاپاراپو همراه با تیم همکار خود توانست یک سیستم هوش مصنوعی را طراحی کند تا بیماری چشمی رتینوپاتی دیابتی را تشخیص دهد؛ مدت زمان این تشخیص نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.

کاویا کاپاراپو از مهارت های علوم کامپیوتری خود استفاده کرد تا این سیستم تشخیص بیماری چشمی را طراحی کند؛ پدربزرگ او که در شهر کوچکی در شهر هند زندگی می کند، نشانه هایی از این بیماری را نشان داده بود. او به خبرگزاری IEEE گفت: “عدم تشخیص بیماری بزگترین چالش است. در هندوستان، طرحی وجود دارد که پزشکان را به روستاها و زاغه ها می فرستند، اما تعداد بیماران زیاد است.”

کاویا برای طراحی و تولید این لنز و اپلیکیشن آن، با هر کسی که می توانست صحبت کرد؛ افرادی مثل چشم پزشک ها، عصب شناسان و متخصصان یادگیری ماشین. اعضای تیم او که درواقع برادر و همکلاسی قدیمی او هستند، تصمیم گرفتند از شبکه عصبی کانولوشن برای تشخیص هوش مصنوعی استفاده کنند؛ این یک نوع یادگیری ماشین است که در آنالیز تصاویر کاربرد دارد. این تیم از یک مدل شبکه که توسط محققان مایکروسافت توسعه یافته بود، استفاده کرده و 34 هزار اسکن شبکیه چشم از پایگاه داده موسسه ملی سلامت را به کار گرفتند تا نحوه تشخیص بیمای چشمی را با سیستم خود آموزش دهند.

کاویا کاپاراپو از مهارت های علوم کامپیوتری خود استفاده کرد تا این سیستم تشخیص بیماری چشمی را طراحی کند؛

کاویا گفته است که این اسکن ها اغلب بسیار تیره بوده و فوکوس خوبی نداشتند، اما در شرایط واقعی پیرامون و با استفاده از گوشی هوشمند قابل لمس بودند. سیستم های هوش مصنوعی با آنالیز و شناسایی الگوها می توانند آموزش ببینند؛ در این مورد، الگوها همان اسکن های شبکیه چشم بودند.

این سیستم می تواند با همان دقت یک پزشک، بیماری چشمی رتینوپاتی دیابتی را تشخیص دهد. او در اکتبر گذشته با بیمارستان تخصص چشم Aditya Jyot در بمبئی همکاری کرده تا سیستم خود را راه اندازی کند. در آن زمان، این اپلیکیشن علاوه بر تشخیص این بیماری چشمی می توانست رگ های خونی و جزئیات دیگری که عموما به تزریق رنگ فلوئورسنت نیاز دارد را شناسایی کند.

کاویا نسخه اولیه لنزهای گوشی هوشمند خود را به بیمارستان ارسال کرد که با متمرکز کردن فلاش گوشی هوشمند، شبکیه چشم را روشن می کند. به گزارش IEEE، این روش تشخیص بیماری چشمی روی 5 بیمار مختلف امتحان شده  که در هر کدام از آنها، به درستی تشخیص داده است.”

متخصصان می گویند که می توان این اپلیکیشن و سیستم لنزها را در شرایط مختلف نیز امتحان کرد؛ این سیستم بسیار مقرون به صرفه بود و پتاسیل های تجاری دارد. در حال حاضر هیچ برنامه ای از گسترش آن وجود ندارد. کاویا در ژوئن گذشته سیستم تشخیص بیماری چشمی خود را در کنفرانس هوش مصنوعی O’Reilly نیویورک معرفی کرد.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر