;
coinex

لوی هی (Loihi) اولین تراشه هوش مصنوعی با قابلیت خودآموزی و عملکردی شبیه مغز

تراشه هوش مصنوعی لوی هی خودآموز با قابلیتی شبیه به مغز انسان

شرکت آمریکایی اینتل (Intel) با معرفی تراشه لوی هی (Loihi) که اولین تراشه هوش مصنوعی جهان با قابلیت یادگیری و خودآموزی و عملکردی شبیه مغر انسان به شمار می آید در هفته گذشته، توجه علاقمندان به تکنولوژی و متخصصین را به خود جلب کرد.

هفته گذشته شرکت اینتل، لوی هی ، اولین تراشه با عملکردی شبیه به مغر انسان ساخت خود را معرفی کرد که توانایی یادگیری را داشته و انقلابی در علم و صنعت هوش مصنوعی به شمار می آید را به جهانیان معرفی کرد. بر اساس این غول تکنولوژی آمریکایی، تراشه لوی هی با طراحی خاص خود توانایی شبیه سازی و تقلید عملکرد مغر انسان را داشته و با واکنس به عوامل خارجی، رفتار و نحوه برخورد خود با موانع و مسائل را تغییر می‌دهد. این نام برگرفته از یک سری کوه‌های آتشفشانی بوده که در جزایر هاوایی (Hawaii) واقع شده است.

تراشه هوش مصنوعی لوی هی

بر اساس اعلام شرکت اینتل اگرچه لوی هی اولین تراشه هوشمندی نیست که عملکردی شبیه مغر انسان دارد اما تفاوت آن با سایر سیستم‌ها و تراشه موجود در این بوده که برای یادگیری و در واقع باهوش‌تر و دانا تر شده، نیازی به آموزش نداشته و کارایی بسیار بیشتری در خصوص اعمال انجام شده دارد. علاوه بر این لوی هی ، از لحاظ مصرف انرژی نیز بسیار مقرون به صرفه و کارآمد بوده و استفاده از سیستم عملکرد ناهمگون (Asynchronous Spiking) یکی از دیگر از تفاوت‌های بنیادین آن با سایر نمونه‌های موجود در این زمینه است.

تراشه هوش مصنوعی لوی هی خودآموز با قابلیتی شبیه به مغز انسان

بر اساس گفته‌های شرکت اینتل، این تراشه هوش مصنوعی آخرین قدم برداشته شده بشر در ساخت دستگاه‌های با عملکردی شبیه مغز انسان بوده و البته هنوز در مراحل ابتدایی بوده و برای عملی شدن راهی بسیار طولانی در پیش دارد. با طراحی یک تراشه به منظور محاسبات نورومورفیک (Neuromorphic یا سیستم‌هایی با عملکردی شبیه نمونه‌های بیولوژیکی و واقعی موجود در بدن انسان) اینتل امیدوار است که بتواند علاوه بر پیشرفت متخصصین شاغل در این پروژه و با طراحی سیستمی با عملکردی شبیه مغز انسان در زمینه یادگیری و خودآموزی، کمک شایانی به محققان و دانشمندان مستقل نموده تا بتوانند به پیشرفت‌های کافی در زمینه علم هوش مصنوعی دست یابند.

ساختار تراشه لوی هی

تراشه لوی هی از مدارهای الکتریکی خاصی ساخته شده که به گفته شرکت اینتل علاوه بر مصرف انرژی بسیار پایین، قابلیت تقلید و شبیه سازی اعمالی ابتدایی اما پایه از مغر انسان را دارند. بر اساس گفته‌های دکتر مایکل می بری (Michael Mayberry) از مدیران ارشد بخش تحقیقات شرکت اینتل، ساختار برگفته شده از سیستم عصبی این تراشه قابلیت بهینه‌سازی عملکرد و مصرف انرژی را به مدارهای الکتریکی موجود داده و با استفاده از الگوهای مناسب و بهینه، کمک بسیاری در تصمیمی گیری‌های پیچیده را به آن خواهد داد.

دکتر مایکل می بری از مدیران ارشد بخش تحقیقات اینتل

قابلیت‌های تراشه لوی هی

مکانیزم ذکر شده از چیپ‌های متعدد و بسیاری با قابلیت سازگاری استفاده کرده که قابلیت یادگیری و خودآموزی را داشته و بتواند دلایلی منطقی و قابل قبول را برای اطلاعات جمع آوری شده پیدا کند. تراشه لوی هی این قابلیت را داشته که با استفاده از سیستم‌های خودکاری فعالیت کند که برای پردازش اطلاعات نیازی به دستگاه و شبکه خارجی و عوامل بیرونی نداشته باشد. این قابلیت در کنار مصرف انرژی بسیار پایین، یک دستاورد بسیار بزرگ و ارزشمند در علم هوش مصنوعی و دستگاه‌های خودآموز خواهد بود.

زمان عرضه تراشه آزمایشی لوی هی

همانطور که گفته شده این تکنولوژی در حال حاضر در مراحل اولیه تحقیقاتی بوده اما شرکت اینتل قصد دارد تا تراشه‌های آزمایشی این سیستم هوشمند را در سال آینده میلادی (سال 2018 میلادی) در اختیار دانشگاه‌های برتر دنیا و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی قرار دهد. بر اساس تصمیمی اینتل، اولین تراشه آزمایشی لوه هی در ماه ژوئن در اختیار محققین قرار خواهد گرفت.

 

منبع : Androidheadlines

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر