;
coinex

ابزار جدید فیس بوک برای مقابله با اخبار جعلی طراحی شده است

ابزار جدید فیس بوک برای مقابله با اخبار جعلی طراحی شده استشایعات و اخبار جعلی مدت هاست بلای جان اینترنت شده اکنون بزرگترین منبع اخبار جعلی، فیس بوک! به جنگ شایعات می رود. ابزار جدید فیس بوک اخبار جعلی مقابله خواهد کرد.

فیس بوک چهارشنبه ابزار جدیدی را برای مقابله با اخبار جعلی و شایعات به کار گرفت. در سال گذشته شاهد اصلاحات بسیاری در فیس بوک بودیم. وب سایت مارک زاکربرگ به مرکز شایعات و اخبار جعلی بدل گشته است. در دو هفته گذشته مدیر عامل فیس بوک بابت این اشکالات عذر خواهی کرده و نسبت به حفظ یکپارچگی انتخابات بعد از کشف 3000 لینک تبلیغاتی مربوط به روسیه اقدام نموده است.

در سال گذشته فیس بوک ابزارهای مختلفی را به این منظور به کار برد، نظیر ابزار چک سریع تگ متن و هشدار اخبار جعلی اما هیچکدام نتوانسته اند فیس بوک را از این آفت نجات دهند. اینبار این شبکه اجتماعی یک امکان جدید را معرفی کرده که متن خبری که شما پست نموده اید را در فید خبری شما نشان می دهد. در کنار لینک مطالب پست شده، یک دکمه جدید نمایش داده می شود که با کلیک بر روی آن یک پاپ آپ باز شده که در مورد جزییات مطلب و ناشر آن توضیحاتی را ارائه می دهد.

ابزار جدید فیس بوک به طور خودکار با توجه به لینک پستی که قرار داده اید، مطالب ویکی پدیای مربوط به ناشر را به صورت پاپ آپ نمایش می دهد. به طور مثال در صورتی که یک مطلب از سینت را در فیس بوک خود منتشر کرده باشید، با پاپ آپی رو به رو خواهید شد که چنین مطلبی را نشان می دهد “سینت یک وب سایت امریکایی است که به بررسی و نمایش اخبار، مطالب، پادکست‌ها، بلاگها و ویدئو‌ها با موضوع تکنولوژی و بازار مصرف جهانی محصولات الکترونیک می پردازد.” همان گونه که در مقدمه ویکی پدیای این رسانه نوشته شده است.

این بدین معنا نیست که ویکی پدیا در مقابل اخبار جعلی و شایعات کاملا ایمن است، در آن رسانه نیز افرادی که قصد انتشار شایعات را دارند با توجه به امکان انتشار مطلب به صورت آزاد امکان سو استفاده را دارند. جیمی والس سازنده ویکی پدیا پروژه ای برای مقابله با اخبار جعلی به نام ویکی تریبون راه اندازی نموده است. فیس بوک در مورد مطالب جعلی ویکی پدیا نگرانی ندارد چرا که این اشکالات معمولا به سرعت برطرف می شوند.

یک نماینده فیس بوک طی ایمیلی گفت “ما به ویکی پدیا برای رفع این مشکلات اعتماد می کنیم و شما را به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به سیاست‌ها و برنامه‌های ویکی پدیا  به منظور مقابله با شایعات و خرابکاری ارجاع می دهیم.” به طور کلی استفاده از این نوع اطلاعات به شما کمک می کند در مورد مرجع اطلاعات خود اطمینان حاصل نمایید اما در صورت عدم وجود چنین اطلاعاتی ابزار جدید فیس بوک به مخاطبان نیز اجازه اطلاع یافتن از این موضوع را می دهد که تا از امکان جعلی بودن خبر آگاه شوند.

در خبری که چهارشنبه بلاگ فیس بوک منتشر کرد، می بینم “با قرار دادن این امکان به مردم کمک می کنیم تا نسبت به منبع و خبر اطمینان حاصل کنند.” این اقدام سه روز پس از مواجهه فیس بوک با طوفان اخبار جعلی مربوط به کشتار جمعی در لاس وگاس انجام شد. در صفحه مربوط به ایمنی در هنگام حوادث این اخبار از وب سایت‌هایی نظیر تلویزیون امروز من و ضد رسانه آمده بود که تقاضای کمک به صورت بیت کوین را داشتند.

شایعه حمله به لاس وگاس
شایعه مربوط به حمله لاس وگاس که فیس بوک نقش مستقیمی در بازنشر آن داشت.

در صورتی که این امکان پیش از این وجود داشت مردم امکان بررسی صحت و سقم این مطلب را داشتند. پس از این اتفاق انگشت اتهام به سمت فیس بوکنشانه رفت، چرا که چنین محتوایی در صدر اخبار خود این شبکه دیده می شد. فیس بوک عمیقا از بروز چنین رخدادی اظهار تاسف نمود. اکنون مساله این است که آیا این ابزار جدید فیس بوک برای مواجهه با چنین اتفاقاتی کمک می کند یا مثل گذشته تنها رسوایی جدیدی را برای این شبکه اجتماعی به بار خواهد آورد.

.

منبع: CNET

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر