;
coinex

ده خودروی مفهومی که همه عاشقان اتومبیل آرزوی تولید آن‌ها را داشتند!

ده خودروی مفهومی که همه عاشقان اتوموبیل آرزوی تولید آن ها را داشتند!یک خودروی مفهومی اهمیت زیادی دارد زیرا آینده فکری سازنده‌اش را بازگو می‌کند. در این مطلب 10 خودروی مفهومی معرفی شده است که همه آرزوی تولید آن‌ها را داشتند.

زمانی که یک خودروی مفهومی از طرف سازنده‌ای رونمایی می‌شود، توجه همه فعالان صنعت خودروسازی را به خود جلب می‌کند. خودروهای مفهومی اتوموبیل‌هایی هستند که با نگاه مستقیم به آینده تولید می‌شوند. از این رو برندهایی که در زمینه تولید چنین محصولاتی رقابت دارند با کمک طراحان خود از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز استفاده می‌کنند تا بتوانند در این رقابت خود را برتر از سایر برندها نشان دهند.

تولید خودروهای مفهومی اخیرا روند کندی پیدا کرده است به همین دلیل اتومبیل‌های کانسپتی که امروزه تولید می‌شوند فرق چندانی با مدل تولید واقعی خود ندارند. این تغییر باعث تاسف است با وجود این هنوز هم خودروسازانی هستند که می‌دانند چگونه با رونمایی از یک خودروی مفهومی در یک نمایشگاه همه افراد حاضر در آن نمایشگاه را مات و مبهوت کنند. در این نوشتار به معرفی ده خودروی مفهومی پرداخته‌ایم که هرگز به مرحله تولید انبوه نرسیدند اما همه عاشقان صنعت اتوموبیل سازی امیدوار بودند که این خودروها را در جاده‌ها ببینند. با تکراتو همراه باشید.

خودروی مفهومی ولوو ونوس بیلو مدل 1933

خودروی مفهومی ولوو ونوس بیلو مدل 1933 (Volvo Venus Bilo 1933)

عده زیادی معتقدند که خودروی بیوک وای جاب مدل 1938 (Buick Y-Job 1938) اولین اتومبیل مفهومی تاریخ صنعت خودروسازی است. اما این باور صحت ندارد زیرا لقب اولین خودروی مفهومی به ولوو ونوس بیلو تعلق دارد. این اتوموبیل در سال 1933 میلادی تولید شد تا واکنش علاقمندان به دنیای خودرو و سرعت را به ارائه یک طراحی آیرودینامیکی جلوتر از زمانه خود مورد بررسی قرار دهد. فاکتورهایی مثل یک بدنه پهن، چراغ‌های اصلی یکپارچه شده با گلگیرهای جلو و یک جلوپنجره و سپر منحنی شکل، ونوس بیلو را قادر ساخت تا در همه جاده‌های سوئد متمایز جلوه کند.

ونوس بیلو هرگز به خط تولید انبوه نرسید اما ولوو را قادر ساخت تا یک خودروی مشابه به نام پی وی 36 کاریوکا (PV36 Carioca) را در سال 1935 میلادی وارد بازار کند. شما نمی‌توانید کاریوکا را در هیچ موزه‌ای پیدا کنید زیرا آخرین مدل آن هم اکنون در اختیار صاحب یک مرکز بازیافت فلزات در کشور دانمارک قرار دارد. طبق اطلاعات موجود این خودرو به یک اتوموبیل باری تبدیل شده و خوشبختانه هنوز هم به عنوان خودروی کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خودروی مفهومی بی ام و توربو مدل 1972 میلادی

خودروی مفهومی بی ام و توربو مدل 1972 میلادی (BMW Turbo 1972)

شهر مونیخ، زادگاه شرکت خودروسازی همیشه سبز بی ام و، میزبانی برگزاری مسابقات المپیک سال 1972 میلادی را بر عهده داشت. این رویداد ورزشی موقعیت مناسبی بود تا شرکت بی ام و بتواند محصولات خط تولید خودروهای اسپورت کوپه و سدان خود را به همه جهان نشان دهد. توربو خودرویی بود که به این منظور برای نشان دادن دانش مهندسی خودروساز مشهور آلمانی در هنگام برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی سال 1972 میلادی مورد رونمایی قرار گرفت.

توربو مانند یک فراری ساخته شده در آلمان بود اما نقاط مشترکی با خودروی افسانه‌ای بی ام و 2002 داشت. مهندسان بی ام و برای تولید این اتومبیل خاص، شاسی مدل 2002 را ارتقاء دادند تا بتوانند توربو را به صورت یک خودروی موتور وسط تولید کنند. بی ام و از همان موتور انقلابی مدل 2002 در ساخت این خودرو هم استفاده کرد. کارایی بی ام و توربو آنقدر زیاد بود که باعث شد خودروسازان ایتالیایی نگران تولید آن شوند. با وجود این، خودروساز آلمانی هرگز با تولید این خودرو موافقت نکرد و توربو به عنوان یک طراحی مطالعاتی باقی ماند. بی ام و در سال 1981 میلادی مدل ام 1 (M1) را با یک پیشرانه 6 سیلندر خطی وارد بازار کرد. این خودرو شباهت‌های زیادی به مدل توربو داشت.



خودروی مفهومی شورولت آئرووت مدل 1976 میلادی

خودروی مفهومی شورولت آئرووت مدل 1976 میلادی (Chevrolet AeroVette 1976)

اگر هم اکنون بشونید که مدل بعدی خودروی شورولت کوروت یک اتوموبیل موتور وسط است به احتمال زیاد تعجب می‌کنید اما این امر در یک زمان تقریبا جلوه حقیقی پیدا کرد زیرا خودروساز آمریکایی چند بار سعی کرد که کوروت را به عنوان یک خودروی موتور وسط وارد بازار کند.

خودروی کوروت 4 روتور (Corvette 4-Rotor) که در سال 1973 میلادی ساخته شد، یک اتومبیل موتور وسط کوپه منحصر بفرد آزمایشی بود که یک موتور وانکل رتوری دوبل را بر روی خود داشت. این موتور مهندسان شورولت را با همان مشکلاتی روبرو کرد که هر خودروساز دیگری که از فناوری موتورهای رتوری استفاده می‌کرد، با آن‌ها روبرو بود. مصرف بسیار زیاد سوخت و عدم اطمینان موتور از جمله این مشکلات بودند. شورولت در نهایت یک موتور 8 سیلندر خورجینی را بر روی یک شاسی کوروت گذاشت و در سال 1976 میلادی از حاصل آن با نام آئرووت رونمایی کرد. این سازنده سپس در اواخر دهه 80 میلادی ایده ساخت کوروت‌های موتور وسط را به طور کلی کنار گذاشت.

خودروی مفهومی ولوو تاندرا مدل 1979 میلادی

خودروی مفهومی ولوو تاندرا مدل 1979 میلادی (Volvo Tundra 1979)

قبل از این که ولوو وارد دوران رنسانس طراحی شود، همه عاشقان و فعالان دنیای اتومبیل از این سازنده به عنوان خودروسازی یاد می‌کردند که توانایی بالایی در ساخت خودروهای ایمن، مطمئن و بسیار محکم با ظاهر نه چندان زیبا داشت. خودروساز سوئدی تصمیم گرفت که در سال 1979 میلادی این روند را تغییر دهد به همین دلیل سفارش طراحی بدنه یک خودروی خانوادگی شیک را به خانه طراحی برتونه (Bertone) داد. نتیجه تلاش‌های این دو برند مشهور در نهایت به تولد یک خودروی مفهومی به نام ولوو تاندرا ختم شد؛ یک خودروی 2 در سدان که از قسمت پشت مانند خودروهای فست بک ساخته شده بود.

ولوو تصمیم گرفت که تاندرا را تولید نکند اما سبک طراحی این خودرو مورد استقبال شرکت خودروسازی فرانسوی سیتروئن قرار گرفت و این امر باعث شد که سیتروئن بی ایکس (Citroën BX) در سال 1982 میلادی وارد بازار شود. نام تاندار سپس دوباره در سال 1999 میلادی توسط شرکت تویوتا بر روی یک خودروی وانت گذاشته شد.

خودروی مفهومی سوبارو اف – 624 استریمو مدل 1987 میلادی

خودروی مفهومی سوبارو اف - 624 استریمو مدل 1987 میلادی (Subaru F - 624 Strimo 1987)

خودروهای سدان خانوادگی سال 2000 میلادی همه یک مبنای مشترک دارند که با نام سوبارو اف – 624 استریمو کانسپت شناخته می‌شود. این خودروی مفهومی در زیر اتاق فضایی خود از یک گیربکس دور متغیر (CVT)، سیستم چهار چرخ محرک با قابلیت تقسیم گشتاور بین چرخ‌های جلو و عقب، فناوری فرمان پذیری هر چهار چرخ و دوربین دید عقب بهره می‌برد. سوبارو در قسمت جلوی این اتومبیل خاص یک موتور شش سیلندر تخت مجهز به دو توربوشارژر را قرار داده بود. اف – 624 استریمو نتوانست از کالبد یک خودروی مفهومی خارج شود اما سازنده ژاپنی در دهه 90 میلادی از فناوری‌های به کار رفته در این اتومبیل در ساخت بسیاری از خودروهای خود استفاده کرد.

خودروی مفهومی کرایسلر آتلانتیک مدل 1995 میلادی

خودروی مفهومی کرایسلر آتلانتیک مدل 1995 میلادی (Chrysler Atlantic 1995)

کرایسلر آتلانتیک در سال 1995 میلادی در معرض عموم قرار گرفت و توانست توجه تعداد زیادی از عاشقان دنیای خودرو را به خود جلب کند. در آن زمان کرایسلر مشغول ساخت خودروهای دارای پلت فرم ال اچ (LH) بود به همین دلیل هیچ کس انتظار نداشت که این سازنده خودرویی را با ظاهر آتلانتیک در معرض عموم قرار دهد. کرایسلر آتلانتیک به شکل یک خودروی زیبای کوپه ساخته شده بود و نمایی از خودروی بوگاتی آتلانتیک را در خود داشت. این خودرو به یک موتور هشت سیلندر خورجینی 360 اسب بخاری مجهز شده بود و علیرغم این که نتوانست وارد خط تولید انبوه شود، در دهه 90 میلادی به عنوان یکی از منحصر بفردترین اتومبیل کرایسلر شناخته می‌شد.

خودروی مفهومی بنتلی هان آدیرس مدل 1999 میلادی

خودروی مفهومی بنتلی هان آدیرس مدل 1999 میلادی (Bently Hunaudières 1999)

بعد از این که گروه خودروسازی فولکس واگن در سال 1998 میلادی شرکت بنتلی را خرید، کارشناسان هر دو شرکت به این نتیجه رسیدند که می‌توانند خودروهای بنتلی را در تعداد زیادی وارد بازار کنند. خودروی مفهومی هان آدیرس یکی از خط مشی‌هایی بود که این دو سازنده در کنار یکدیگر آن را تدوین کردند. هان آدیرس یک اتوموبیل کوپه کم ارتفاع بسیار زیبا بود و از یک موتور 16 سیلندر 8 لیتری با توان خروجی 623 اسب بخار بهره می‌برد. این خودرو هرگز نتوانست عنوان یک خودروی تولید انبوه را برای خود کسب کند زیرا به میزان زیادی از زمانه خود جلوتر بود با وجود این طراحی آن الهام بخش سبک طراحی اولین نسل از سری خودروهای بنتلی کانتیننتال جی تی شد و فولکس واگن هم توانست از ایده موتور 16 سیلندر این خودرو در ساخت ابرخودروی بوگاتی ویرون، یکی از سریع‌ترین اتوموبیل‌های تاریخ، استفاده کند.

خودروی مفهومی لینکلن کانتیننتال مدل 2002 میلادی

خودروی مفهومی لینکلن کانتیننتال مدل 2002 میلادی (Lincoln Continental 2002)

شرکت خودروسازی لینکلن با رونمایی از مدل مفهومی کانتیننتال سعی کرد که ابهت پیشین خود را بازگرداند به همین دلیل در طراحی این خودروی مفهومی دوباره از گلگیرهای بلند و صاف، یک خط کمری طولانی و درهای معکوس استفاده کرد تا ماهیت خودروهای کانتیننتال دهه 60 میلادی خود را در یک قالب مدرن به علاقمندان دنیای خودروسازی نشان دهد. اگرچه که این خودرو باز هم نتوانست حسادت خودروسازان آلمانی را در زمینه تولید خودروهای سدان لوکس برانگیزد. کانتیننتال کانسپت هرگز به صورت یک خودروی تولید انبوه ساخته نشد؛ تنها مدل ساخته شده از این خودرو در مزایده‌های شرکت آر ام در سال 2002 میلادی به فروش رفت. شرکت خودروسازی لینکلن در ماه مارس سال 2015 میلادی (11 اسفند 95 تا 11 فروردین 96) از یک کانتیننتال کانسپت دیگر رونمایی کرد و آن را وارد خط تولید انبوه ساخت.

خودروی مفهومی فولکس واگن گلف جی تی آی دبلیو – 12 650 مدل 2007 میلادی

خودروی مفهومی فولکس واگن گلف جی تی آی دبلیو – 12 650 مدل 2007 میلادی (2007 Volkswagen Golf GTI W12-650)

فولکس واگن تمام خودروهای سری گلف جی تی آی خود را تا به حال با سیستم‌های دیفرانسیل جلو و موتور جلو وارد بازار کرده است با وجود این در ساخت خودروی مفهومی گلف جی تی آی دبلیو – 12 650 از این سبک طراحی فاصله گرفت و یک موتور 12 سیلندر دبلیو شکل 650 اسب بخاری را در قسمت عقب این اتومبیل خاص قرار داد. گلف جی تی آی دبلیو – 12 650 نسبت به خودروهای گلفی که تا سال 2007 میلادی وارد بازار شدند، ارتفاع کمتر، عرض بیشتر و وزن سبک‌تری داشت. طرفداران برند فولکس واگن امیدوار بودند که سازنده محبوبشان این خودرو را به صورت یک اتومبیل تولید محدود وارد بازار کند اما دبلیو 12 هرگز این شانس را پیدا نکرد. این اتوموبیل زیبا گاهی در موزه زیتائوس (Zeithaus) فولکس واگن در معرض عموم قرار می‌گیرد.

خودروی مفهومی هوندا آربن ای وی مدل 2017 میلادی

خودروی مفهومی هوندا آربن ای وی مدل 2017 میلادی (Honda Urban EV 2017)

هوندا آربن ای وی جدیدترین خودروی کانسپت این لیست است. این خودرو به عنوان یک اتوموبیل الکتریکی کوچک شهری در نمایشگاه بین المللی اتوموبیل فرانکفورت که ماه پیش برگزار شد، در معرض عموم قرار گرفت. خودروساز ژاپنی گفته است که این اتومبیل را در سال 2019 میلادی وارد بازار می‌کند اما هنوز مشخص نیست که آیا آربن ای وی وارد جاده‌های آمریکای شمالی هم می‌شود یا خیر. اگرچه که همه طرفداران هوندا امیدوار هستند که این خودرو در این ناحیه هم عرضه شود زیرا خودروهای الکتریکی اسپورتی که از چنین ظاهر زیبایی بهره می‌برند، طرفداران بسیار زیادی دارند. این احتمال وجود دارد که هوندا در ساخت این اتوموبیل از پیشرانه موتورسیکلت‌های خود که تا حداکثر 11,000 دور بر دقیقه را تحمل می‌کنند، استفاده کند.



.

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر