;
coinex

تشخیص حرکات کامل بدن با استفاده از فیبر نوری جدید

تشخیص حرکات کامل بدن با استفاده از فیبر نوری جدیدمهندسان دانشگاه «چین هوا» واقع در پکن، برای تشخیص کوچکترین حرکات بدن، فیبر نوری جدیدی را توسعه دادند که برای قسمت‌های مختلف اعضاء بدن کاربرد خواهد داشت.

فیبر نوری چیست؟ فیبر نوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه و یا پلاستیک است که می‌تواند نوری که از یک سر تار شیشه‌ای یا پلاستیکی به آن وارد شده را به طرف دیگر انتقال دهد. از این رو توسعه این فناوری امیدهای بسیاری را در بیمارانی که تحت درمان‌های توانبخشی اسکلتی عضلانی هستند به وجود خواهد آورد. همچنین ورزشکاران نیز می‌توانند با استفاده از فیبر نوری جدید تکنیک‌های آموزشی خود را بهبود بخشند.

به گفته مهندسان در این روش دوستداران بازی‌های ویدئویی احساس هیجان بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این در حالی است که استفاده از این رویکرد جدید نیست. چرا که هم اکنون از فیبر نوری برای اندازه گیری فشارهای فیزیکی که ساختمان‌ها و پل‌ها متحمل می‌شوند، استفاده می‌شود. با خم شدن فیبر نوری ، نوری که از آن عبور می‌کند نیز تحت تأثیر خمیدگی قرار می‌گیرد؛ این در حالیست که با استفاده از یک سنسور نوری، می‌توان درک بهتری از فشارهایی که بر پل یا ساختمان وارد می‌شود داشت و از یک رایانه برای تبدیل داده‌ها استفاده کرد.

از آنجایی که بیشتر فیبرهای نوری دارای شیشه و پلاستیک شکننده هستند، با اندک خم شدن دچار شکنندگی می‌شوند و این امر باعث بروز مشکل در استفاده از این فناوری در زمینه اندازه گیری حرکت بدن انسان می‌شود. اما فناوری جدید برای رفع این مشکل از هسته سیلیکونی که از پلی دی متیل سیلوکسانPDMS  ساخته شده، استفاده خواهد کرد.

از آنجایی که جنس سیلیکونی قابلیت کشسانی دارد، محققان روشی خاص برای ذوب کردن و تبدیل آن به الیاف نازک و شفاف استفاده کرده‌اند که نتیجه به دست  آمده بسیار مثمر ثمر خواهد بود. به این صورت که می‌تواند بارها و بارها به دو برابر اندازه اصلی کش بیاید بدون آنکه توانایی خود را در انتقال نور از جهتی به جهت دیگر از دست بدهد. و با هر بار کش آمدن، رها شده و به اندازه اصلی خود برگردد.

محققان باید کاربردهای بسیار این فیبر نوری را بررسی کرده و بدانند که چگونه می‌شود آن را در دستگاه‌های تناسب اندام و پزشکی تعبیه کرد.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر