;
coinex

بتنی که در برابر زلزله مقاومت می‌کند!!

بتنی که در برابر زلزله مقاومت می‌کند!!موفقیت محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا  (UBC)کانادا در توسعه نوعی بتن که در برابر زلزله و تبعا ریزش ساختمان مقاوم است.

استفاده از این نوع بتن به گونه‌ای است که می‌توان آن را روی دیوارها اسپری کرد تا در مواقع زلزله از آوارشدن آنها جلوگیری کند. این بتن را «کامپوزیت سیمانی انعطاف پذیر سازگار با محیط زیست» نامگذاری کرده‌اند که حاوی الیاف مبتنی بر پلیمر است.

مشکل سازه‌های بتنی این است که در زمان زلزله با آوار شدن، موجب صدمه و کشته شدن افراد می‌شود. اما این بتن جدید توسعه یافته بر خلاف بتن‌های سنتی به جای فرو ریختن در زمان اعمال فشار، با انعطاف بالای خود تمام نیرو و فشار را متحمل می‌شود. برای این منظور تقریبا ۷۰ درصد از سیمان مصرفی در این بتن از ماده‌ای به نام خاکستر بادی (fly ash)  تشکیل شده است.

خاکستری بادی ماده‌ای است که از سوختن زغال سنگ حاصل می‌شود و با فیلترهای مخصوص، به صورت غبار جمع آوری می‌گردد. حدود ۸۵ درصد ذرات این ماده از اکسیدهای سیلیوم، آلمینیوم، آهن، کلسیم و منیزیم تشکیل می‌شود که به سبب سازگاری این ماده با محیط زیست می‌توان با استفاده از آن، از انتشار اصلی گازهای ‌گلخانه‌ای که منبع اصلی آن تولید سیمان است جلوگیری کرد.

روشی که محققان برای آزمایش این بتن جدید اتخاذ کردند به این صورت بود که یک لایه ۱۰میلیمتری از این بتن جدید را روی دیوارهای ساخته شده از بلوک سنتی اسپری کردند و لرزه‌هایی با قدرت ۹.۱ تا ۱.۹  ریشتر، چیزی همانند زلزله‌ای که در سال ۲۰۱۱ در ژاپن اتفاق افتاد، شبیه سازی کردند و نتیجه آزمایش این بود که دیوارها بدون هیچگونه آسیبی بر جای خود باقی ماندند در حالی که دیوارهایی که این ماده بر روی آنها قرار نداشت کاملا فرو ریختند.

برنامه ریزی محققان بر آن است که تا چند ماه آینده از این محصول جدید استفاده کنند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر