coinex
راهنمای خرید تکراتو

آموزش عکاسی با موبایل ؛ از این اشتباهات رایج در عکاسی با موبایل خودداری کنید

آموزش عکاسی با موبایل

آموزش عکاسی با موبایل کار ساده‌ای نیست. نکات بسیاری برای گرفتن عکس خوب وجود دارد اما یادگیری اشتباهات متداولی که عکس شما را خراب می کند نسبتا ساده است.

  • هر اپلیکیشنی برای عکاسی مناسب است

احتمالا شما نیز از اپلیکیشن عکاسی که به صورت پیش فرض در تلفن هوشمند شما وجود دارد استفاده می کنید. چرا که نه؟ نرم افزاری ساده که با وجود میانبرها به سادگی به آن دسترسی دارید و با یک کلیک ساده می‌توانید عکاسی کنید. این تمام چیزی است که به آن نیاز دارید؟

ادیت عکس با فتوشاپ
تصاویر خود را با نرم افزارهای مناسب ادیت کنید.

درس اول آموزش عکاسی با موبایل استفاده از اپلیکیشن مناسب است:

امکان انتخاب اپلیکیشن‌های بسیاری برای عکاسی با موبایل وجود دارد. با نگاهی به آی او اس اپ استور و گوگل پلی می‌توانید اپلیکیشن‌های بسیاری را پیدا کنید که امکان لیست کردن آنها در این مقاله وجود ندارد. زمان خود را صرف پیدا کردن اپلیکیشن مناسبی کنید که علاوه بر راحت بودن استفاده آن، به بهبود کیفیت عکاسی شما نیز کمک کند. خوشبختانه با وجود تعداد بسیار زیاد اپلیکیشن‌های عکاسی شما قدرت انتخاب آپلیکیشن مورد نظر خود را از هر جهت دارید.

  • رعایت نکردن قانون یک سوم اهمیتی ندارد

اشتباه: یک خطای مرسوم در عکاسی، گرفتن عکس بدون هر گونه قاعده و به طور سریع است. فلسفه عکاسی تنها عکس گرفتن نیست بلکه عکاسی نیازمند رعایت قوانینی است که شاید مهمترین آنها قاعده یک سوم است.

شبکه تقسیم بندی را فعال کنید:

دوربین عکاسی شما به طور پیش فرض می تواند یک شبکه 9 خانه را در اسکرین خود به نمایش در آورد. این قابلیت برای رعایت قانون یک سوم به شما کمک می کند.

قانون یک سوم
مهم‌ترین درسی که در آموزش عکاسی با موبایل خواهید آموخت، قاعده یک سوم است.

نحوه اجرای این قانون بسیار ساده است. فرض کنید دو خط به طور عمودی و دو خط به طور افقی تصویر را به 9 قسمت تقسیم کرده اند. کافی است سوژه عکاسی خود را بر روی یکی از خطوط سمت راست یا چپ تصویر قرار دهید. در آموزش عکاسی با موبایل شاید هیچ چیز به اندازه رعایت قانون یک سوم اهمیت نداشته باشد. در صورتی که سوژه عکاسی شما موجود زنده است، سعی کنید چشم‌های آن در روی یکی از خطوط افقی قرار داشته باشد. با رعایت این نکته ساده سوژه شما در مرکز تصویر قرار نمی گیرد.

  • رعایت نکردن ترکیب بندی در عکاسی اهمیتی ندارد

اشتباه: ترکیب بندی برای عکاسی چندان کاربردی ندارد، در واقع برای عکاسی با موبایل، رعایت ترکیب بندی دست و پا گیر و بیفایده است. تنها قاعده‌ای که برای آموزش عکاسی با موبایل وجود دارد، داشتن سرعت عمل در گرفتن عکس است.

ترکیب بندی در عکاسی
ترکیب بندی، مرز بین عکس بد و عالی است

مفهوم ترکیب بندی را درک کنید:

ترکیب بندی در عکاسی اهمیت فوق العاده‌ای دارد. ترکیب بندی شامل مکان قرار گیری سوژه، زاویه دوربین و حتی اینکه چگونه شاسی دوربین را بفشارید می‌شود.

  • فشردن هرچه سریع تر شاسی عکاسی مهم ترین اصل است

اشتباه: تعداد زیادی اپلیکیشن برای عکاسی سریع با موبایل وجود دارد، چرا همه از این اپلیکیشن‌ها استفاده نمی‌کنند؟ ممکن است عکس‌های شما قدری تار شوند اما چه اهمیتی دارد؟ تمام فلسفه عکاسی با تلفن‌های هوشمند، ثبت خاطره‌ای است که داشته‌اید!

عکاسی حرفه ای با موبایل
یک عکاس حرفه ای علاوه بر سرعت در تصمیم گیری، دقت دارد.

مشغله به شما اجازه نمی‌دهد مردم را مجبور به ایستادن به شیوه خاصی بکنید. به طور کلی شما زمانی برای رعایت قواعد عکاسی ندارید، اصلا چه کسی به تنظیمات مربوط به عکاسی با تلفن هوشمند اهمیت می دهد.

برای عکاسی برنامه ریزی داشته باشید و اپلیکیشن‌‌های مربوط را یاد بگیرید:

در صورتی که ندانید چگونه از اپلیکیشن عکاسی خود به شیوه درست استفاده کنید، کار شما هیچ فرقی، با استفاده از اپلیکیشن اشتباه برای عکاسی ندارد. یادگیری اپلیکیشن عکاسی مورد نظرتان به شما اجازه می‌دهد برای عکس برداری، برنامه ریزی مناسبی داشته‌ باشید. متاسفم، ولی بعد از خواندن این مقاله شما باید برای عکس برداری زمان بیشتری صرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: عکاسی در مکان های تاریک را با به‌کارگیری ۱۰ ترفند ساده زیر آسان و لذت بخش‌تر کنید

 

  • روشن گذاشتن فلاش دوربین مهم نیست

اشتباه: استفاده از فلاش برای گرفتن هر عکسی با دوربین لازم است. ممکن است، باعث قرمز شدن چشم سوژه شود اما با نرم افزارهای ادیت این مشکل به آسانی حل می‌شود. در صورتی که عکس‌های شما تیره باشد، فلاش آنرا تصحیح می‌کند، علاوه بر این مقداری سایه نیز به آن اضافه می‌کند. بعضی افراد ممکن است، در مورد اینکه تصویر شما با روشن گذاشتن فلاش، تخت به نظر برسد گلایه می‌کنند اما عکس باید تخت باشد!

عکاسی با موبایل بدون فلاش
استفاده مداوم از فلاش دوربین، از اشتباهات رایج عکاسی است.

هر زمانی که امکان آنرا دارید فلاش دوربین را خاموش کنید:

دوربین تلفن‌های هوشمند مجهز به سنسور کارایی در نور کم هستند. در اکثر مواقع شما نیازی به استفاده از فلاش برای عکاسی ندارید. در صورتی که فکر می کنید، استفاده از فلاش برای گرفتن عکسی لازم است، احتمالا در مکان یا زمان غلطی تصمیم به عکاسی گرفته‌اید. فراموش نکنید، به عنوان یک اصل در آموزش عکاسی با موبایل، فلاش دوربین خود را خاموش کنید و تنها در صورتی از فلاش برای عکاسی استفاده کنید، که قطعا به آن نیاز دارید.

  • استفاده از زوم دوربین تلفن هوشمند برای عکاسی اشتباه نیست

اشتباه: درحالیکه اکثر تنظیمات دوربین عکاسی موبایل بیفایده هستند، استفاده از قابلیت زوم برای عکاسی به شما کمک می‌کند. چه ایرادی دارد، بر روی سوژه اصلی برای گرفتن عکس کلوزآپ فوکوس کنیم؟ ممکن است برخی به شما بگویند برای عکس برداری مناسب نیاز به تحرک دارید اما زمانی که از دوربین تلفن هوشمند استفاده می‌کنید، نیازی به تحرک زیادی ندارید، خود دوربین برای شما مشکلات را حل می‌کند.

تا جای ممکن از زوم دوربین تلفن هوشمند خود استفاده نکنید:

در هنگام عکاسی ماکرو قطعا به زوم نیاز دارید. در بقیه اوقات اگر به زوم احتیاج پیدا کردید از بهترین ابزاری که در اختیار دارید استفاده کنید. با پاهایتان به سمت سوی سوژه مورد نظر قدم بردارید! مشکل استفاده از زوم در عکاسی با تلفن‌های هوشمند از آنجا ناشی می‌شود که کیفیت نهایی عکس پایین می‌آید. بهترین راهکاری که دارید نزدیک شدن تا جای ممکن به سوژه است، پس از آن در صورت لزوم از زوم استفاده کنید.

  • استفاده نکردن از سه پایه برای عکاسی متداول است

اشتباه: برای هیچکس، مهم نیست که عکس شما تار باشد یا انگشت شما قدری از عکستان را پوشانده باشد. دوربین باید با دست نگه داشته شود! استفاده از سه پایه برای عکاسی با دوربین موبایل لازم نیست. می توانید در مواقع لزوم از سطح صافی برای قرار دادن موبایل خود بر روی آن بهره ببرید یا از مونوپد استفاده کنید.

سه پایه علاوه بر گران بودن، حمل و نقل سختی دارد. شاید برخی مواقع مونوپاد برای گرفتن سلفی به شما کمک کند اما سه پایه کاربردی ندارد.

حتما از سه پایه استفاده کنید:

استفاده از سه پایه در هنگام عکاسی با تلفن هوشمند برای من نتایج رضایت به بخشی داشته است. سه پایه در انواع، اندازه و کاربردهای مختلفی موجود است. از سه پایه استاندارد رو میزی تا سه پایه‌های مغناطیسی، با کمی تمرین می توانید از سه پایه تقریبا در هرجایی استفاده کنید.

  • لرزیدن دست هنگام عکاسی غیر قابل جلوگیری است

اشتباه: تار بودن عکس به علت لرزیدن دست در هنگام عکاسی اشکالی ندارد. لرزش دوربین توسط تلفن‌های هوشمند خود به خود اصلاح می‌شود. مهم لذت بردن در هنگام عکاسی است. برای جلوگیری از لرزش دست حتما باید نفس خود را هم در هنگام عکاسی حبس کنم!

ثابت نگاه داشتن دوربین
با شیوه صحیح دوربین را در دست بگیرید.

راهکارهای مختلفی برای ثابت نگه داشتن دوربین هنگام عکاسی وجود دارد:

در صورتی که از سه پایه استفاده نمی‌کنید، می توانید با قرار دادن دوربین در تکیه گاه یا تکیه دادن به دیوار از لرزش دوربین جلوگیری کنید.

شما می‌توانید با آزمون خطا به روشی برای ثابت نگه داشتن دوربین دست پیدا کنید. یکی دیگر از اصول آموزش عکاسی با موبایل ثابت نگه داشتن دوربین است. به عنوان مثال، می توانید دوربین را با دو دست نگه دارید، از آنجایی که لرزش دوربین بیشتر در هنگام فشار دادن شاسی دوربین اتفاق می‌افتد، با فعال کردن تایمر نیازی به فشردن شاسی ندارید.

 

بیشتر بخوانید: جبران نوردهی چیست و چطور روشنایی تصاویر را تنظیم کنیم [صفر تا صد عکاسی]

 

  • عکاسی با تنظیمات پیشفرض به اندازه کافی خوب است

اشتباه: چرا باید با تنظیمات پیچیده دوربین موبایل خود، سر و کله بزنم! تکنولوژی به من امکان می‌دهد با فشار شاسی به راحتی عکس بگیرم. تنظیمات پیشرفته مخصوص حرفه‌ای هاست. من تنها قصد دارم از جشن تولد یک بچه عکس بگیرم! حتی فکر کردن به تنظیم ایزو و سرعت شاتر باعث خستگی من می‌شود.

تنظیم دوربین
تنظیمات مختلف دوربین موبایل خود را امتحان کنید.

تنظیمات دوربین خود را یاد بگیرید:

نیازی نیست به تمام قواعد نوردهی مسلط باشید اما دانستن اینکه با استفاده صحیح از ایزو، سرعت شاتر و… می توانید کیفیت عکاسی خود را ارتقا دهید، خالی از لطف نیست. در گذشته دوربین‌های موبایل از این تنظیمات پشتیبانی نمی‌کردند. اکنون با بهبود کیفیت لنزها، سنسورها و نرم افزارهای کمکی، تلفن‌های هوشمند به شما اجازه استفاده از تنظیمات پیشرفته را می‌دهند.حتی در صورتی که قصد سر و کله زدن با تنظیمات پیچیده را ندارید، به تنظیمات فوکوس و وایت بالانس دقت کنید. برای آموزش عکاسی با موبایل لازم نیست، همه چیز را بدانید تنها اصول عکاسی را یاد بگیرید.

  • نورپردازی را فراموش کنید، تکنولوژی تمام مشکلات را حل می‌کند

زاویه تابش خورشید، نوری که از پنجره به داخل می‌تابد و رفلکس نور از روی لباس و اشیا اهمیتی ندارد. با استفاده از نرم افزار‌های پیش فرض اینستاگرام یا اپلیکیشن‌های کمکی دیگر، هیچکس متوجه این مشکلات نخواهد شد.

نورپردازی مهم است:

یکی دیگر از اصول آموزش عکاسی با موبایل توجه به میزان و زاویه نور تابیده شده است. شما نمی‌توانید هنگامی که خورشید پشت سر سوژه است از او عکاسی کنید مگر اینکه از قبل تمام جوانب آنرا سنجیده باشید. مکان و زاویه‌ای که نور با سوژه برخورد می‌کند اهمیت فوق العاده‌ای دارد. این امر برای بازتاب نور از روی اشیا و لباس هم صدق می‌کند.

  • تنها یک بار از سوژه عکس گرفتن کفایت می کند

اشتباه: همواره سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن عکاسی را انجام دهید، دوربین خود را بیرون آورده دکمه شاتر را فشار دهید و تمام! چرا باید زمان خود را برای گرفتن عکس‌های متعدد تلف کنید؟

گرفتن تصاویر متعدد از سوژه به دلایل مختلفی بهتر است:

با توجه به فضای موجود در تلفن‌های هوشمند، تقریبا هر مقدار که بخواهید می‌توانید عکس بگیرید. پس از اینکه از سوژه مورد نظرتان به اندازه کافی عکس گرفتید با انتقال آنها به کامپیوتر می‌توانید نسبت به انتخاب عکس مناسب بین این تصاویر اقدام نمایید. به عنوان مثال با اینکار شما امکان انتخاب عکس مناسب را از بین 10 تصویر دارید. اما بدون در نظر گرفتن این مساله در صورتی که تنها یک عکس از سوژه گرفته باشید و آن عکس کیفیت مناسبی نداشته باشد هیچ چاره ای نخواهید داشت. اگر قصد آموزش عکاسی با موبایل را دارید، ساده‌ترین راه تمرین کردن است.

بهترین راه آموزش عکاسی با موبایل یاد گرفتن اشتباهات خود و عدم تکرار آنهاست

کسی از شما انتظار ندارد با به دست گرفتن تلفن هوشمندتان برای عکاسی تبدیل به بهترین عکاس قرن شوید. با یادگیری نکات ساده‌ای می‌توانید عکس‌های بهتری بگیرید. در صورتی که شما تازه به عکاسی با موبایل رو آورده‌اید فرصت بی نظیری دارید چرا که نیازی نیست عادات غلط خود را تصحیح نمایید و با کمی توجه به شیوه اصولی عکاسی خواهید کرد.

 

منبع: makeuseof

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر