;
coinex

لاستیک ضد پنچری توسط دانشگاه هاروارد اختراع شد

لاستیک ضد پنچری

لاستیک ضد پنچری نیز اختراع شد! این لاستیک با بهره گیری از تکنولوژی ساخت ابداعی دانشگاه هاروارد دارای قابلیت خود ترمیمی شده است.

اگر دنیا در دو دهه دیگر لاستیک ضد پنچری را نیز به خود ببیند، احتمالا به خاطر آن، از محققی چون جان آ.پائولسون از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد تشکر می‌کند. چرا که آنها نوع جدیدی از لاستیک را ساخته‌اند که علاوه بر اینکه به سختی تایرهای موجود است، مزیت دیگری نیز دارد، این لاستیک ضد پنچری است.

لیهنگ کای، دارای مدرک پست دکترای فیزیک کاربردی، به دیجیتال ترندز گفت: “ما نوع جدیدی از لاستیک را با ترکیب استثنایی، با سختی و قابلیت خود ترمیمی ساخته‌ایم، این کار با توسعه‌ی روش جدیدی جهت مخلوط کردن دو نوع پیوند ذاتاً اختلاط ناپذیر انجام گرفته است. از این طریق به پیوند هیدروژنی برگشت پذیر و کوالانسی در لاستیک خشک دست یافته ایم.”

“برخلاف روش‌های معمول که بر روی هم-حلال جهت بهبود اختلاط تکیه می کنند، ما از ملکول‌هایی جهت ایجاد پیوند فیزیکی بین این دو نوع پیوند استفاده می کنیم، به این ترتیب آنها را مجبور به اختلاط در سطح ملکولی می کنیم. این مساله موجب می‌شود لاستیک خشک دارای هر دو نوع پیوند باشد. پیوند هیدروژنی برگشت پذیر که خاصیت ترمیم پذیری را به آن می‌دهد و پیوند کوالانسی که موجب می شود لاستیک در برابر تغییرات بنیادین مقاوم  باشد. در نتیجه محصول نهایی سختی لاستیک‌های طبیعی را ندارد اما قادر به ترمیم خود است.”

با اینحال، این اولین مثال از مواد خودترمیمی که یافته‌ایم نبوده و به علت چالش مهندسی خواص خودترمیمی در مواد خشکی مثل لاستیک، تحقیقات گسترده‌ای در این رابطه انجام شده است.

لاستیک‌های ضد پنچری به تنهایی می‌تواند استفاده از این مواد جدید را توجیه کند، اما کای گفته است که موارد کاربردی بالقوه‌ی دیگری نیز برای این خاصیت وجود دارد. این موارد شامل مواد استهلاکی، مواد مورد استفاده برای قطعات الکتریکی انعطاف پذیر و همچنین به علت شفافیت افزوده‌ی این مواد، از آن می‌توان جهت پوشش محافظتی وسایل نوری و الکترونیکی نیز استفاده کرد.

کای ادامه داد: “قصد داریم در آینده قابلیت چاپ با پرینتر سه بعدی را نیز به این مواد اضافه کنیم. بنابرین می‌توانیم با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، این مواد را در اشکال و کاربردهای پیچیده تر نیز استفاده کنیم. اداره ساخت تکنولوژی دانشگاه هاروارد اقدام به ثبت اختراع این مواد نموده است و به دنبال فرصتی برای تجاری سازی آن است.”

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر