;
coinex

کاربرد وی پی ان چیست؟ 10 کاری که می‌توانید با وی پی ان انجام دهید

کاربرد وی پی ان چیست؟ 10 کاری که می‌توانید با وی پی ان انجام دهید

کاربرد وی پی ان  مواردی از جمله دفاع دربرابر هکرهایی که می‌خواهند ارتباط اینترنتی‌‌تان را قطع کنند تا جلوگیری از ضعیف شدن اتصال اینترنت را در بر دارد.

وی پی ان (VPN) یا شبکه‌ی خصوصی مجازی (Virtual Private Network) برای هر کسی که به اینترنت متصل می‌شود ابزاری بسیار سودمند است. وی پی ان شامل یک تونل است که اطلاعات کدگذاری شده شما از داخل آن منتقل می‌شود؛ این کار باعث می‌شود اطلاعات شما هنگامی‌ که آنلاین هستید امن‌تر و ناشناس باشند.

اخیرا استفاده از سرویس‌های وی پی ان متداول‌تر از قبل شده که دلیل آن، افزایش نظارت‌هاست. در این باره قوانین جدید انگستان و آمریکا که اطلاعات کاربر را به خطر می‌اندازند قابل ذکر است.

اما یک وی پی ان به جز افزایش امنیت داده‌های شما واقعا چه کارهای دیگری می‌تواند انجام دهد؟ کاربرد وی پی ان زیاد است که شاید شما درباره‌ی بعضی از آن‌ها هیچ اطلاعی نداشته باشید. پس در این مقاله قصد داریم 10 مورد از کاربرد وی پی ان را به شما معرفی کنیم و دقیقا مشخص کنیم که در هر مورد تکنولوژی چگونه به نفع شما عمل می‌کند. با تکراتو همراه شوید:

 

بیشتر بخوانید: وی پی ان چیست و چه تفاوتی با پروکسی دارد؟

کاربرد وی پی ان

1. جلوگیری از ردیابی شدن توسط آی اس پی ها

آی اس پی ها به ردیابی کردن مشتریان‌شان علاقه‌مندند. ساده ترین کاری که آن‌ها می‌توانند با اطلاعات کاربران انجام دهند تبلیغات هدفمند است که همین دلیل می‌تواند برای کابران کافی باشد تا به دنبال ناشناس شدن در اینترنت باشند.

اگر از ردیابی شدن واهمه دارید، نصب وی پی ان بر روی دستگاه‌هایتان- شامل گوشی‌های موبایل – دفاع معقولی دربرابر این نوع تهاجم‌ها به حریم شخصی خواهد بود.

2. خرید آنلاین از راه دور

2. خرید آنلاین از راه دور

فرض کنیم در حال سفر به خارج از کشور هستید و می‌خواهید از فروشگاه آنلاین مورد علاقه‌تان خرید کنید تا هنگامی که به خانه‌تان می‌رسید سفارش‌تان را برای‌تان به خانه بیاورند. متاسفانه  وقتی به سایت فروشگاه آنلاین مورد نظرتان بروید، چون در کشور خودتان نیستید به مشکل برمی خورید. اما  اگر از یک سرور وی پی ان در کشور خودتان مستقر است استفاده کنید، قادر خواهید بود به ساید فروشگاه دسترسی پیدا کنید. دقیقا مثل اینکه در داخل کشور هستید و می‌توانید از حساب کاربری‌تان استفاده کنید تا سفارش‌تان را به خانه‌تان بفرستند.

3. دسترسی به یک شبکه‌ی خانگی

فرض کنید کامپیوتر دسکتاپ شما در خانه است، که در آن مجموعه‌‌ای متنوع از فایل‌ها و داده‌ها برای کار، امور شخصی و اهداف سرگرمی موجود است. حتی ممکن است حتی یک NAS با کلی اطلاعات داشته باشید. هر کدام را که داشته باشید ممکن است بخواهید روی کامپیوتر یا NAS تان برنامه دسترسی از راه دور (Remote Access) نصب کنید تا به تمام آن اطلاعات دسترسی داشته باشید. اما به خاطر داشته باشید که باید این ارتباط را ایمن کنید، بهترین راه برای این‌کار استفاده از یک VPN است.

4. امنیت وای فای عمومی

4. امنیت وای فای عمومی

بسیاری از اماکن از جمله مدرسه‌ها، هتل‌ها، کتابخانه‌ها، فرودگاه‌ها و کافه‌ها وای فای رایگان ارائه می‌دهند. یکی از رایج‌ترین کار‌ها استفاده از این وای فای‌ها برای چک کردن ایمیل‌تان است، که لازم است رمز و دیگر اطلاعات حساس‌تان را وارد کنید.

متاسفانه، رهگیری این شبکه‌های بی‌سیم کار سختی نیست. روتر‌های خانگی رمز دارند و از پروتکل‌های کدگذاری (مثل WPA2) استفاده می‌کنند تا ترافیک را امن نگه‌‌دارند. درحالی‌که شبکه‌های بی‌سیم عمومی یک دسترسی کاملا باز به همه می‌دهند و حتی از رمز به اشتراک گذاشته شده استفاده می‌کنند یا حتی در بسیاری از موارد اصلا هیچ رمزی ندارند.

وقتی شما از چنین شبکه‌ی وای فای ناایمنی استفاده می‌کنید، استفاده از وی پی ان برای رمزگذاری داده‌ها الزامی است؛ به این معنی که حتی اگر ترافیک شما رهگیری می‌شود، داده‌های شما محافظت خواهند شد. آسیب‌پذیری Krack که هفته‌ی پیش یافت شد این حقیقت را نشان می‌دهد که حتی پروتکل‌های امنیتی معاصر از جمله WPA2 نیز می‌توانند در معرض خطرات جدی‌ای قرار گیرند و در این شرایط یک وی پی ان می‌تواند یک لایه‌ی حفاظتی اضافی ایجاد کند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش محافظت از شبکه وای فای در مقابل KRACK

 

5. حفظ حریم خصوصی در برابر سایت‌هایی که اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند

تعداد بسیار زیادی وبسایت وجود دارد که برای بقا نیاز به درآمد دارند. یکی از راه‌های کسب درآمد، استفاده از تبلیغات است، اما برخلاف تبلیغات تلویزیون، تبلیغات اینترنتی معمولا به صورت هدفمند هستند منتشر می‌شوند. (با استفاده از آی‌پی آدرس)

احتمالا برای شما نیز پیش آمده که وقتی محصولی را در خرده فروشی‌ای مانند آمازون جستجو کرده‌اید، با مراجعه به سایت‌های دیگر تبلیغاتی مشابه محصولی که جستجو کرده‌اید به شما نمایش داده‌ می‌شود.

اگر این نوع از رهگیری کاربران شما را نگران می‌کند (که باید نگران کند)، یک راه برای مقابله با آن، استفاده از سرویس وی پی ان است که آی‌پی واقعی شما را مخفی می‌کند و به طرز موثری این روش سایت‌ها را دور می‌زند.

6. دانلود به صورت ناشناس

6. دانلود به صورت ناشناس

دانلودهای همتا به همتا، یا همان تورنت در حال رشد هستند و البته در حالی که از آن برای دانلودهای غیرقانونی مانند نقض کپی‌رایت استفاده می‌شود، کاربردهای قانونی فراوانی نیز دارند مانند دانلود یک توسعه از لینوکس یا برنامه‌ای متن باز مانند LibreOffice (یک جایگزین رایگان خوب به‌جای Microsoft Office)

این دانلودها توسط رهگیرهای تورنت دنبال می‌شوند و سیستم‌ها را تحت نظر می‌گیرند و گاهی اوقات از کاربرانشان اطلاعات جمع‌اوری می‌کنند. در حالی که اصلی‌ترین نگرانی این است که این اطلاعات تسلیم حکومت می‌شوند، در واقع این اطلاعات ممکن است به سادگی به بالاترین پیشنهاد قیمت فروخته شوند. همانطور که این نوع از جمع‌آوری اطلاعات برپایه‌ی آی‌پی آدرس هستند، استفاده از یک وی پی ان هنگام استفاده از تورنت ساده‌ترین و موثرترین روش برای جلوگیری از چنین مشکلات بالقوه‌ای است.

7. اتصال فضای باز

چه فضای باز محیط دانشگاه باشد چه  محل کاری بزرگتر، این سازمان‌ها تعداد زیادی منابع کامپیوتری برای سود بردن از دانشجوها و کارمندانشان دارند. اما دانشگاه‌ها و شرکت‌ها نیاز دارند که از داده‌های مهم‌شان محافظت کنند، پس از هر اتصال راه دور خارج از محیط باید کاملا حفاظت شود، یک وی پی ان می‌تواند برای شما اتصال راه دور بسازد و این کار را به خوبی انجام دهد.

8. بارگذاری محتوای مسدود شده

8. بارگذاری محتوای مسدود شده

مسدودسازی منطقه‌ای یعنی مسدود شدن محتوای اینترنتی براساس مکان کاربر. این مورد معمولا برای نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی انجام می‌شود، برای مثال دسترسی به آی‌پلیر برای کسانی که خارج از انگلستان هستند مسدود است.

گاهی اوقات این مسئله می‌تواند مشکل ساز باشد، مانند وقتی که به خارج از کشور سفر می‌کنید و به دلیل مسدود سازی منطقه‌ای قادر نخواهید بود آخرین قسمت‌های سریال‌هایی که روی نتفلیکس تماشا می‌کرده‌اید را ببینید.

یک وی پی ان که سرورهایش در کشور مناسب قرار داشته باشد می‌تواند این مشکل را حل کند. هنگام انتخاب یک وی پی ان این مکان‌ها را در نظر داشته باشید.

9. دور زدن شکل‌دهی ترافیک

شکل‌دهی ترافیک (شکل دهی بسته‌بندی) وقتی رخ می‌دهد که ترافیک اینترنت ابتدا تجزیه و تحلیل می‌شود و سپس پردازش می‌شود؛ پس این کار از الگویی ثابت پیروی می‌کند. با اینکه این کار به نظر بد نمی‌رسد، شکل‌دهی ترافیک معمولا توسط آی اس پی ها انجام می‌شود تا از یک سطح کارایی و کیفیت اطمینان حاصل کنند ومیزان رها سازی بسته‌ها ممکن است برای حفظ یک جریان ثابت، تنظیم شوند.

چیزی که ممکن است اینجا رخ دهد، اداره‌ی ترافیک است. اگر نرخ جریان ترافیک از حدی تجاوز کند، بعضی از بسته‌ها نادیده گرفته می‌شوند. شکل‌دهی ترافیک و اداره‌ی ترافیک دو چیز ناسازگار نیستند و معمولا از آنها با هم برای تضعیف پهنای باند استفاده می ‌شود، تا بارگذاری و دانلود کاربر را محدود کنند. این کاربرد وی پی ان باعث می‌شود ترافیک کدگذاری شود؛ بنابراین از اینگونه تجزیه و تحلیل داده‌ها و کاهش سرعت جلوگیری می‌کند.

10. محافظت در برابر هکرها

10. محافظت در برابر هکرها

شاید بدانید که فایروال برای جلوگیری از حمله‌ی هکرها به شبکه خاگی‌تان طراحی شده‌ است. این فایروال بر روی روتر شما قرار دارد (البته می‌توانید فایروال‌های نرم افزاری نیز نصب کنید که فقط از دستگاه میزبان محافظت می‌کند)

هکرها شبکه‌ی شما را از روی آی‌پی آدرس شما پیدا می‌کنند. وقتی یک وی پی ان شما را به یک سرور متصل می‌کند و به شما آی‌پی متفاوتی اختصاص می‌دهد، هر حمله‌ای از جانب هکرها به سرورهای وی پی ان جهت داده می‌شوند نه شبکه‌ی خانگی شما. از این‌رو وی پی ان یک لایه‌ی دفاعی موثر دربرابر هکرها و دیگر عوامل مخرب در اینترنت محسوب می‌شود.

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر