;
coinex

آموزش محافظت از شبکه وای فای در مقابل KRACK

آموزش محافظت از شبکه وای فای در مقابل KRACKآموزش محافظت از شبکه وای فای این روزها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده، چرا که اخیرا اخباری مبنی بر آسیب‌پذیری این شبکه به گوش می‌رسد که آموزش محافظت از شبکه وای فای را به یک ضرورت تبدیل می‌کند؛ با تکراتو همراه شوید:

پژوهشگران حوزه امنیت سایبری، مطلبی را در مورد آسیب‌پذیری جدی پروتکل WPA2 منتشر نمودند. این پروتکل اکثر مودم‌های وای فای را امن می‌کند. در ادامه، آموزش محافظت از شبکه وای فای در برابر روش جدید حمله کراک را خواهید آموخت.

کراک (KRACK) چیست؟

کراک، حالت اختصاری نوشتاری نوعی حمله سایبری است. زمانیکه به شبکه وای فای متصل می‌شوید و پسورد خود را وارد می‌کنید، سیستم با انجام تدابیری، نسبت به صحت پسورد وارد شده، اطمینان حاصل می‌کند. با انجام دستکاری در این فرایند، هکرها می‌توانند قسمت زیادی از اطلاعات رد و بدل شده در شبکه وای فای شما را مشاهده کرده و آن‌ها را از حالت رمز خارج نمایند. توجه داشته باشید، حتی در صورتی که پسورد را وارد نکنید، نسبت به این روش هک وای فای آسیب پذیرید.

زمانیکه کسی از این طریق به شبکه شما نفوذ پیدا می‌کند، امکان مشاهده مقدار زیادی از اطلاعات رد و بدل شده شما را دارد، حتی امکان قرار دادن اطلاعات مورد نظر خود مابین اطلاعات شما نیز برای او وجود دارد.

تقریبا تمام دستگاه‌ها در مقابل این روش هک وای فای به نام کراک آسیب پذیرند. با در نظر گرفتن بعضی شرایط، دستگاه‌هایی که از اندرویید یا لینوکس استفاده می‌کنند، آسیب پذیری بیشتری دارند.

مشاهده مقدار زیادی از اطلاعات رد و بدل شده با وای فای این دستگاه‌ها بسیار ساده است. به خاطر داشته باشید، در این روش هک وای فای، پسورد وای فای برای هکرها نمایش داده نمی‌شود بنابرین تغییر پسورد به شما کمکی نخواهد کرد. برای حل این مشکل، می‌توان از طریق آپدیت نمودن نرم افزارها اقدام نمود، که در ادامه این مقاله در مورد آن به شما توضیح خواهیم داد.

آیا جایی برای نگرانی وجود دارد؟ تا حدودی بله! به عنوان مثال در صورتی که در خانه‌ای مجزا زندگی می‌کنید، احتمال اینکه هدف این حمله قرار بگیرید، پایین‌تر است اما در آپارتمان‌های شلوغ، احتمال هدف قرار گرفتن شما بیشتر است. به طور کلی تا زمانی که شما در برابر این حمله آسیب پذیرید، باید نگران باشید. احتمالا عدم استفاده از شبکه‌های عمومی وای فای، حتی در جایی که توسط پسورد محافظت شده باشند، تا زمان حل این مشکل به شما کمک کند.

خوشبختانه راه‌کارهایی برای محافظت از شما در برابر این حمله وجود دارد.

آموزش محافظت از شبکه وای فای در مقابل حمله کراک

این مشکل امنیتی بزرگی است که احتمالا برای مدتی شایع خواهد بود هرچند راهکارهایی وجود دارد که شما باید در اسرع وقت انجام دهید.

تمام دستگاه‌های خود را آپدیت کنید

آپدیت نرم افزارها

اولین درس در آموزش محافظت از شبکه وای فای آپدیت نرم افزارهای شماست. کامپیوتر و تلفن هوشمند شما همواره، پیغام‌هایی در مورد آپدیت نرم افزارها به شما می‌دهند، احتمالا شما نیز، بر روی گزینه به تعویق انداختن نصب این نرم افزارها کلیک می‌کنید. به طور جدی از انجام این کار اجتناب کنید. آپدیت‌ها، بعضا حاوی اصلاحاتی برای مقابله با این نوع آسیب‌پذیری‌ها هستند که شما را در برابر این آسیب‌ها ایمن می‌کنند.

تاکنون آپدیت اصلاحی برای مقابله با روش کراک برای تمام دستگاه‌ها منتشر نشده، اما به زودی این اشکال رفع خواهد شد. خوشبختانه در صورتی که تنها یکی از دستگاه‌های متصل یه مودم نیز آپدیت شده باشد، نقل و انتقال دیتاها بین این دستگاه و مودم، امن خواهد بود.

این مساله بدین معناست که در صورتی که تنها نرم افزار مودم خود را آپدیت کرده باشید، شبکه شما امن خواهد شد اما به خاطر داشته باشید نسبت به آپدیت لپ تاپ، تلفن هوشمند، تبلت و دستگاهای دیگری که به شبکه‌های وای فای دیگر متصل می‌کنید، در اسرع وقت اقدام نمایید چرا که ممکن است آن شبکه‌ها نسبت به ایمن سازی مودم خود کوتاهی کرده باشند.

خوشبختانه کامپیوتر، تلفن هوشمند و تبلت، پیغام‌هایی مبنی بر بروزرسانی دستگاه ارسال می‌کنند، اما برای آپدیت نرم‌افزار مودم خود باید از وب سایت شرکت سازنده بازدید کنید. (در صورتی که مودم شما بسیار قدیمی است ممکن است، آپدیت جدیدی برای آن منتشر نشود، در این صورت بهتر است نسبت به تعویض آن با مودم جدید اقدام کنید. توجه داشته باشید، که نسخه اصلاحی آپدیت برای مودمی که قصد خرید آن‌را دارید، منتشر شده باشد.)

در صورتیکه آپدیت اصلاحی برای مودم شما منتشر نشده، پس برای مقابله با این روش هک وای فای، تمام دستگاه‌هایی که به آن متصل می‌شوند را آپدیت کنید. متاسفانه برخی از دستگاه‌ها، به عنوان مثال دستگاه‌هایی که از اندرویید استفاده می‌کنند، به سرعت از آپدیت‌های جدید برخوردار نخواهند شد. برخی از دستگاه‌ها نیز ممکن است، هرگز آپدیت اصلاحی برای مقابله با روش کراک را دریافت نکنند.

دستگاه‌های خانه هوشمند نیز مشکل دیگری هستند چرا که هنوز در برابر بدافزاری که آنها را به عضوی از شبکه بات نت تبدیل می‌کند، آسیب پذیرند.

خوشبختانه با انتشار این خبر در ابعاد گسترده، شرکت‌های تولیدکننده، برای حل این مشکل اقداماتی را در اسرع وقت انجام خواهند داد.

از پروتکل HTTPS در سایت‌هایی که این امکان را به شما می‌دهند، استفاده کنید

اچ تی تی پی اس

دومین درس آموزش محافظت از شبکه وای فای در برابر حمله کراک یا هر نوع حمله دیگر، استفاده از پروتکل HTTPS است. در حالیکه منتظر انتشار آپدیت اصلاحی برای دستگاه‌های خود هستید، مطمئن شوید از اطلاعات شخصی خود به دقت مراقبت می‌کنید. برای انجام هر کار پر اهمیتی که از اینترنت استفاده می‌کنید، حتما از پروتکل اچ تی تی پی اس استفاده کنید.

هرچند HTTPS به شما امنیت کامل نمی‌دهد و برخی از سایت‌ها به شیوه صحیحی از آن استفاده نمی‌کنند، اما کماکان استفاده از آن در برخی موارد به شما کمک می‌کند.

خوشبختانه روز به روز به وبسایت‌هایی که از پروتکل HTTPS به صورت پیشفرض استفاده ‌می کنند افزوده می‌شود، بنابرین کار زیادی به عهده شما نمی‌ماند. فقط مطمئن شوید که علامت قفل را در کنار قسمتی از آدرس وبسایت‌هایی که نیاز به پسورد یا اطلاعات بانکی شما دارند، مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید، در تمام مراحلی که در این وبسایت‌ها حضور دارید، علامت قفل را مشاهده کنید، چرا که در این صورت هکر‌ها می‌توانند، سواستفاده‌های مد نظر خود را انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید: نقص جدید وای فای می‌تواند رودتر شما را در معرض حمله قرار دهد

 

تنظیمات پیشفرض مودم و سایر دستگاه‌های خود را تغییر دهید

هک وای فای

درس سوم برای آموزش محافظت از شبکه وای فای تغییر پسورد‎‌های پیشفرض است. حتی در صورتی که مودم شما، آپدیت اصلاحی را دریافت کرده باشد به این معنا نیست که در برابر سایر حملات ایمن است. به عنوان مثال، یک هکر می‌تواند به یکی از دستگاه‌های متصل به وای فای شما قبلا از طریق کراک نفوذ کرده باشد. سپس از طریقی به شبکه شما بدافزار وارد کند.

مطمئن شوید از هر وسیله‌ای که در شبکه خانگیتان از آن استفاده می‌کنید، پسورد پیشفرض را تغییر داده باشید. مطمئن شوید مودم شما، از WPA2 به همراه رمزگذاری آ ای اس (AES) استفاده کند. خصیصه‌های غیر مطمئن نظیر، WPS و UPnP را برای استفاده از مودم خود غیر فعال کنید. این نکات را به عنوان اصولی همیشگی در نظر بگیرید که همه باید رعایت کنند، مخصوصا در حال حاضر که اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌اند.

نرم‌افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار داشته باشید

درس چهارم آموزش محافظت از شبکه وای فای افزایش امنیت کامپیوتر شماست. شما  باید در کامپیوتر خود از نرم افزار آنتی ویروس و ضد بد افزار استفاده کنید، در صورتی که تاکنون برای نصب و اجرای این نرم‌افزارها اقدامی نکرده‌اید، همین حالا این کار را انجام دهید. روش هک وای فای از نوع کراک می‌تواند به وب سایت‌هایی که از آن بازدید می‌کنید، بدافزار وارد نماید و از این طریق کامپیوتر شما را آلوده کند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش محافظت از فایل‌ها در برابر باج افزار ها با استفاده از Controlled Folder Access

 

به شما توصیه می‌کنیم از نرم افزار ویندوز دیفندر (Windows Defender) که به همراه ویندوز 8 و 10 ارائه می‌شود، به عنوان آنتی ویروس استفاده نمایید. ضد بدافزار مالوربایتز نیز به تامین امنیت شما در برابر بسیاری حملات کمک کند. حتی اگر تمام دستگاه‌های شما نسخه آپدیت اصلاحی را دریافت کرده باشند، باز هم استفاده از آنتی ویروس و ضد بدافزار ضروری است.

به طور خلاصه و مفید، این یک آسیب پذیری جدی است و تنها راهی که برای مقابله با آن دارید، آپدیت کردن مودم و تمام دستگاه‎‌هایی است که از طریق وای فای به آن متصل هستند. تا زمانی که منتظر رسیدن نسخه آپدیت اصلاحی هستیم، می‌توان با انجام اصول امنیت کامپیوتر تا حد زیادی خود را در برابر این حملات ایمن کنیم.

تا جای ممکن از HTTPS استفاده کنید، از پسورد پیشفرض بر روی وسایل خود استفاده نکنید، آنتی ویروس و ضد بدافزار بر روی کامپیوتر خود اجرا کنید، به محض دریافت پیغام آپدیت، وسایل خود را آپدیت نمایید. به خاطر داشته باشید، شما نمی‌توانید بفهمید با روش هک وای فای جدید، کراک، مورد حمله قرار گرفته‌اید یا خیر، اما با آپدیت وسایل خود نسبت به این حمله مقاوم خواهید شد.

 

 

منبع: howtogeek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر