;
coinex

تولید صفحه لمسی گوشی با ترکیب نانوسیم‏‌های نقره و گرافن

تولید صفحه لمسی گوشی با ترکیب نانوسیم‏‌های نقره و گرافن

محققان دانشگاه “ساکسس” صفحه لمسی گوشی جدیدی را تولید کرده‌‏اند که در آن‏ها از ترکیب نانوسیم‏‌های نقره و گرافن استفاده شده است. این صفحه‏ لمسی جدید، نسبت به نسخه‌‏های فعلی، مقاوم‏تر، باکیفیت‌تر و در عین حال ارزان‏تر است.

ویژگی قابل توجه این نانوسیم‎های نقره و گرافن، دارا بودن قابلیت خم شدن است. به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، گوشی‏‌های هوشمند فعلی صفحه لمسی چندان مقاومی ندارند و بیشتر کاربران موبایل، شکستن صفحه لمسی گوشی را تجربه کرده‏‌اند. اما اکنون محققان دانشگاه ساکسس یک جایگزین قدرتمند و در عین حال ارزان‏تر برای این صفحات تولید کرده‌‏اند.

ماده اصلی به کار رفته در این صفحات لمسی گرافن است، این ماده ارزشمند با نقره ترکیب شده و مقاومت صفحه را بالا می‏‌برد. جالب است بدانید این صفحه لمسی گوشی جدید، مصرف انرژی کمتری دارند.

صفحات لمسی فعلی، دارای یک لایه اکسید قلع و ایندیوم هستند. این صفحات بسیار سریع می‌‏شکنند و گران نیز هستند، حتی صفحاتی که از نقره ساخته شده‏‌اند هم اصلا مقرون به صرفه نیستند. محققان به این نقره، گرافن افزودند که بسیار نتیجه بخش بوده و محصول بهتری تولید کرده‌‏اند.

گرافن و گرافین دو ماده مجزا از هم هستند اما به علت خواص مشابه، گاهی به جای هم به کار می‏‌روند. گرافن (Graphene) از لانه زنبوری SP2 و گرافین (Graphine) از SP+SP2 هیبریدیزه شده تشکیل می‌شود.

گرافن یکی از آلوتراپ‏‌های کربن است که برای استفاده در دستگاه‏‌های الکترونیکی بسیار کاربردی است و نسبت به مس قابلیت رسانایی بیشتری دارد.

فرآیندی که محققان دانشگاه ساسکس دنبال کردند، این بود که فیلم‏‌های فوق العاده نازک گرافن را در آب قار داده و بعد با مهر پلاستیکی این گرافن را روی لایه‌‏ای از نانوسیم‏‌های نقره فشار دادند که یک ترکیب از نانوسیم‏‌های نقره و گرافن را تشکیل می‏‌دهد. اکنون شاید به نظر شما این فرآیند یک روال طولانی و زمان‏بر باشد، اما اعتقاد پژوهشگران بر این است که این فرایند به دلیل استفاده از غلتک‏‌های هوشمند و دستگاه‌‏های تخصصی اسپری‏کننده، بسیار سریع انجام خواهد شد.

آلن دالتون محقق ارشد این تیم گفته است اضافه کردن گرافن به نانوسیم‌های نقره منجر به افزایش میزان رسانایی آنها تا حدود 10 هزار برابر شده، و این به این معنی است که شما با استفاده از بخشی از مقادیر نقره‌ای که قبلا استفاده می‌شد، قادرید نتیجه مشابه و یا حتی بهتری را ایجاد کنید که عملکرد آن بهتر و مصرف انرژی آن نیز کمتر است.

متیو لارج یکی دیگر از محققان این پروژه می‌گوید یکی از مسائل درباره نقره این است که در معرض هوا کدر می‌شود و ما متوجه شدیم که لایه گرافنی سبب می‌شود که هجوم مولکول‌های هوا به نقره بی‌اثر شود، و همچنین این فیلم‌های گرافنی در صورتی که خم شوند هیچ تغییری در مشخصه‌های الکترکی آنها ایجاد نمی‌شود در حالی که نمونه‌های پیشین با محدودیت‌های زیادی در این زمینه مواجه بودند و این ماده جدید راه را برای ساخت دستگاه‌های کاملا انعطاف‌پذیر هموار می‌کند.

نتایج این مطالعه در ژورنال علمی Langmuir منتشر شده‌‏است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر